W sierpniu 2021 roku miała miejsce kolejna aktualizacja algorytmu Google. Sprawiła ona, że tytuły stron w wyszukiwarce mogą różnić się od tych, które samodzielnie wprowadziliśmy. Na modyfikacje wpływają liczne czynniki związane z zawartością witryn. Zmiany mają natomiast na celu lepsze dopasowanie title do zapytań użytkowników, tym samym zwiększając ruch w obrębie serwisu.
Dlaczego tytuły ulegają zmianom?
Wedle wytycznych Google tworząc tytuł strony, kluczowe jest jak najlepsze opisanie jej zawartości w sposób zwięzły. Należy przy tym unikać sformułowań o niejasnym znaczeniu lub zbyt ogólnych (zwłaszcza w przypadku podstron, kategorii sklepów itp.), a także schematycznych konstrukcji title w obrębie witryny. Warto również ograniczyć użycie słów kluczowych, zaleca się natomiast stosowanie w tytułach nazwy marki, zarówno na stronie głównej, jak i podstronach.
Wprowadzenie aktualizacji przez Google zostało podyktowane chęcią zwiększenia czytelności i dostępności tytułów dla odbiorców. Dotychczas zbyt duże nasycanie ich frazami, długość czy stosowanie emoji i niestandardowych separatorów sprawiały, że w pewnych sytuacjach były one nieprzydatne dla osób korzystających z wyszukiwarki. Obecnie, jeśli Google uzna, że wprowadzenie zmian będzie korzystnie wpływało na klikalność, dokona ich samoczynnie.
Sposób generowania nowych tytułów
Do generowania nowego tytułu strony służy jej zawartość. Title ma być zwięzłym opisem informacji, na jakie natkną się użytkownicy. Google często więc korzysta z H1 i H2. Czasami wyświetlany tytuł jest identyczny z nagłówkiem. Ponadto używane są również dane związane z kotwicami w linkowaniu wewnętrznym lub atrybutów ALT zamieszczonych w witrynie obrazów.
Za pomocą licznych narzędzi dla webmasterów można sprawdzić, czy dany title został zmodyfikowany, co pozwala zauważyć skalę zjawiska. Wedle Google ingerencje zachodzą w ok. 20% wyników wyszukiwań. Warto przy tym zaznaczyć, że zmiany nie wpływają na pozycję strony w rankingu wyszukiwarki.
Sposoby na uniknięcie ingerencji w tytuły
Żadna z metod tworzenia title nie daje nam 100% pewności, że nie ulegnie on zmianie. Można jednak podjąć działania zmniejszające ryzyko, że zostanie on poddany modyfikacjom. Przede wszystkim należy stosować się do oficjalnych porad Google, o których wspominaliśmy wcześniej. Warto także stworzyć tytuł zbliżony do H1, ponieważ to właśnie nagłówki w większości przypadków służą do jego zmiany. Oczywiście największe znaczenie ma przy tym zgodność z treścią zamieszczoną na stronie.
Skuteczność zmian tytułów
Celem modyfikacji tytułu ma być zwiększenie jego zgodności z zawartością, a jednocześnie lepsze dopasowanie do zapytań użytkowników i poprawienie współczynnika klikalności. Jednak jak pokazują przykłady przytaczane w sieci, nie zawsze udaje się to osiągnąć. Niektóre ze stron ze stabilną pozycją rankingową, po zmianach odnotowują zauważalny spadek ruchu organicznego. Można się domyślać, że tego typu niepożądane efekty są jedynie przejściowe i po czasie modyfikacje będą o wiele lepiej dopasowywane do konkretnych witryn.
Chcesz być na bieżąco z nowinkami z branży?
Powiązane wpisy
Darmowa wycena: