Sprzedaż internetowa – przygotuj się na Black Friday

Pochodzący z USA Black Friday zagościł w Polsce na dobre i z dużym powodzeniem funkcjonuje zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w sieci. Wraz z następującym po weekendzie Cyber Monday tworzy wielkie 4 – dniowe święto, w którego trakcie możemy nabyć rozmaite towary po okazyjnych cenach, zyskać atrakcyjne rabaty i skorzystać z fantastycznych promocji. Statystyki dowodzą, że w tym czasie Polacy szczególnie chętnie kupują ubrania, obuwie, urządzenia elektroniczne oraz kosmetyki i perfumy. Tegoroczny Black Friday przypada 27 listopada. Jest to czas wielkiej szansy, ale i wiążącego się z nią wysiłku dla wszystkich sprzedawców, którzy chcą zaistnieć w świadomości konsumentów.

Black Friday – żyła złota dla e-commerce?

Nie da się ukryć, że obecna sytuacja pandemiczna wymusza na klientach częstsze, niż zazwyczaj, dokonywanie zakupów online. Dlatego konkurencja pomiędzy sprzedawcami niemal w całości przeniosła się do internetu. Warto w pełni wykorzystać potencjał, jaki oferuje nam wirtualna reklama i opracować taki plan promocyjny, który sprawi, że to właśnie z naszych usług skorzysta najwięcej klientów podczas Black Friday. Poza tym zadowolony konsument to gwarancja kolejnych sukcesów sprzedażowych w przyszłości, a Czarny Piątek stanowi świetną okazję do zaprezentowania swojej marki. Na co więc szczególnie zwracać w tym przypadku uwagę?

Oryginalność kluczem do sukcesu

Przede wszystkim warto stawiać na oryginalność. W Black Friday klienci częściej, niż kiedykolwiek, szukają sprzedawców i oferowanych przez nich produktów. Często okazuje się wówczas, że liczba sklepów jest tak duża, a ich reklamy tak bardzo do siebie podobne, że bardzo trudno jest temu jedynemu sprzedawcy wybić się ponad resztę i zwrócić na siebie uwagę konsumenta. Jednolitość i powtarzalność są zabójcze dla marketingu. Oferty zlewają się w jedną, przez co klient przestaje zwracać uwagę na markę i kieruje się jedynie ceną. Dlatego warto przeanalizować działania konkurencji z poprzednich lat i przyjrzeć się, dzięki czemu wówczas odnosiły sukces. Dążmy do tego, by nasza propozycja była dla klienta wyjątkowa. Niech Twoja oferta zaangażuje go, a jednocześnie pozwoli na świadomy satysfakcjonujący wybór.

Promocja i coś przy okazji

Dobrym posunięciem jest podjęcie takich działań, które nadadzą całemu wydarzeniu promocyjnemu dodatkowej wartości. Chodzi o to, by marka nie była obojętna dla konsumenta. W okresie związanym z Black Friday warto szczególnie popracować nad wizerunkiem firmy. Można to osiągnąć chociażby poprzez włączanie do naszego planu sprzedażowego akcji charytatywnej. W mediach społecznościowych popularną praktyką jest również aktywizowanie klientów poprzez wręczanie bonów zniżkowych czy kodów w zamian za określony komentarz pod postem. W ten sposób wchodzimy w interakcję z klientem i generujemy na stronie większy ruch.

W czasie oczekiwania…

Black Friday jest tak hucznym i poważnym wydarzeniem, że klienci również się do niego przygotowują. Statystyki pokazują, że ponad połowa użytkowników Google sprawdza oferty promocyjne wybranych sklepów jeszcze na kilka dni przed rozpoczęciem tego zakupowego święta. Konsumenci oczekują więc z wyprzedzeniem konkretnych informacji na temat rabatów, zniżek i zasad promocji. Dlatego do nas, jako sprzedawców, należy odpowiednio wczesne przygotowanie całej kampanii, która będzie stanowiła jednocześnie reklamę i informator na temat tego, na co mogą liczyć klienci. Metod na udostępnienie informacji jest mnóstwo. Od newslettera, przez media społecznościowe, po reklamy Google Ads. Wielu sprzedawców uruchamia na swoich stronach zegar odliczający dni i godziny do rozpoczęcia promocji. Nadaje to całemu wydarzeniu wyjątkowej otoczki.

Poprawnie działająca strona

Każdy, kto ma doświadczenie w prowadzeniu handlu online, z pewnością wie, że eventy typu Black Friday są poważnym obciążeniem dla serwerów sklepów internetowych. Niewystarczająca przepustowość danych może skutkować awarią całej strony. Powolne łącze, brak płynności i pojawiające się komunikaty o błędach szybko zniechęcą klientów, którym zależy na szybkiej i sprawnej transakcji. Warto przetestować działanie strony pod każdym możliwym kątem i odpowiednio wcześniej wyeliminować ewentualne błędy. Ważne jest również to, jak nasza strona www funkcjonuje na urządzeniach mobilnych, tak bardzo dziś przecież popularnych. Pamiętajmy, że istnieje małe prawdopodobieństwo, że specjalnie dla nas zabiegany klient sięgnie po laptopa czy komputer stacjonarny tylko po to, by dokonać z nami transakcji.

Black Friday w czasach tak daleko posuniętego rozwoju technologii wymusza na sprzedawcach dość spore zmiany w działaniach marketingowych. Nasz sklep internetowy stanowi główne centrum dowodzenia, na którym umieszczamy reklamy i wszelkie niezbędne informacje oraz dokonujemy bezpośredniej transakcji z klientem. Warto wykorzystać całą energię i środki na jak najlepszy rozwój strony www, tym bardziej że wiele wskazuje na to, że 27 listopada nikt z nas nie będzie w stanie udać się osobiście do sklepu.

Chcesz przygotować swój sklep na Black Friday?