Sposoby personalizacji reklam w kampaniach Google Ads

personalizacja reklam

Reklamy wielu ludziom kojarzą się z nudnymi i irytującymi przerywnikami między filmami w telewizji, jednak w dzisiejszych czasach nabrały one zupełnie nowego wymiaru. Promocje i ogłoszenia otaczają nas z każdej strony, nawet kiedy nie wychodzimy z domu. To Internet stał się ich głównym źródłem z uwagi na fakt, że ma znacznie większe zasięgi. Reklamy są wplatane w różne obszary stron internetowych w taki sposób, że czasem użytkownik nie jest nawet ich świadomy. Co więcej, reklamodawcy znaleźli metodę na dotarcie do odbiorców w sprytny sposób – poprzez personalizację przekazu. Czym są reklamy spersonalizowane w Google Ads i jaką pełnią rolę?

Reklamy spersonalizowane – na czym polegają? 

Reklamy spersonalizowane to forma promowania usług dostosowana do potrzeb i upodobań odbiorców. Ich niewątpliwą przewagą nad tradycyjną alternatywą jest fakt, że proponują użytkownikom treści, które ich interesują – można by stwierdzić, że czytają w naszych myślach i wiedzą, czego potrzebujemy. To jednak żadna magia, a jedynie pokaz możliwości Google – powszechnie wiadomo, że internetowy gigant gromadzi dane użytkowników dotyczące ich nawyków i zachowań w sieci. Dzięki temu może stworzyć reklamy adresowane do konkretnych osób, które z pewnością są zainteresowane daną ofertą, a to sprawia, że taka kampania jest też znacznie skuteczniejsza i przynosi poprawę ROAS oraz ROI. Firma stara się jednak prowadzić te działania zgodnie z regulacjami – wykorzystuje przecież osobiste dane, więc musi zadbać o ich bezpieczeństwo. Na temat reklam spersonalizowanych zdania są podzielone – jedni twierdzą, że wykorzystywanie prywatnych danych jest kontrowersyjne i niewłaściwe, natomiast inni uważają, że to dobre rozwiązanie, które ogranicza marnowanie czasu na nietrafione reklamy. 

Skąd Google wie, do kogo skierować reklamę? 

Google jest w stanie zebrać wiele cennych informacji na temat swoich użytkowników. Dzięki możliwości ustalenia płci, wieku czy lokalizacji może zaproponować lepiej dopasowane produkty i usługi. Google wie również, z jakich urządzeń korzysta użytkownik. Wszystkie działania internautów w witrynach i aplikacjach są śledzone i analizowane. To pozwala na indywidualne podejście do każdego odbiorcy. Jak można to wykorzystać podczas tworzenia kampanii reklamowych?

Dane na temat odbiorców

W Google Ads dostępna jest opcja modyfikacji segmentu odbiorców. Znajdują się w nim dane demograficzne – wiek, płeć, zainteresowania, a nawet dochód gospodarstwa domowego. Możliwe jest dostosowanie stawek do wybranej grupy docelowej oraz tworzenie list remarketingowych. Ponadto skorzystać można również z funkcji wykluczenia pewnej grupy, do której nie ma trafiać reklama. Taka lista powinna obejmować przynajmniej 100 pozycji w reklamach banerowych oraz 1000 w reklamach tekstowych. 

Lokalizacja

personalizacja reklamMiejsce, w którym znajduje się potencjalny klient, jest niewątpliwie istotnym czynnikiem dla właścicieli biznesów. Mimo że w dzisiejszych czasach wiele firm działa online, nadal istnieją liczne sklepy oferujące jedynie usługi stacjonarne. Aby trafić do grupy targetowej powinny wówczas ustalić w kampanii określony obszar: miasto, województwo czy kraj – lokalizacje takich osób można sprawdzić w Google Analytics. Ważne jest, aby za bardzo nie zawężać obszaru, na który kieruje się reklamę – może to skutkować sporadycznym i niewystarczającym wyświetlaniem jej. Znaczący czynniki to również języka – najlepiej postawić na polski i angielski z uwagi na fakt, że wiele osób używa tego drugiego w przeglądarce. 

Urządzenia

Żyjemy w czasach, w których komputery stopniowo schodzą na dalszy plan, ustępując miejsca urządzeniom mobilnym. To smartfony zyskują przeważającą rolę w wyszukiwaniach użytkowników. Przy tworzeniu kampanii Google umożliwia więc skierowanie jej na wybrane systemy operacyjne czy typy urządzeń oraz dostosowanie dla nich stawek. Przykładowo, niektóre marki oferują rabaty jedynie przy zamówieniach przez aplikacje na telefon. 

Jakie reklamy są zakazane w kampaniach Google Ads? 

Wykorzystanie indywidualnego podejścia do odbiorców i informacji o nich ma swoje granice. Google wdrożyło pewne regulacje prawne ograniczające promowanie kontrowersyjnych treści. Ogłosiło też listę tematów, które będą uznawane za niestosowne. Należą do nich m.in.:

  • problemy osobiste,

  • tożsamość i religia,

  • zainteresowania seksualne,

  • dyskryminacja ze względu na status społeczny,

  • kierowanie treści do dzieci poniżej 13. roku życia,

  • nazwy leków,

  • alkohol i hazard,

  • problemy finansowe,

  • przestępstwa.

Podsumowanie

Dostosowanie reklam pod kątem indywidualnych preferencji odbiorców może przynieść wiele korzyści. Użytkownicy będą bardziej zadowoleni z proponowanych im treści, bo zostaną one dostosowane do ich potrzeb, a reklamodawcy dzięki temu ograniczą wydatki na niepotrzebne kliknięcia, poprawią konwersję i zwiększą zyski ze sprzedaży. Poświęcenie czasu na personalizację reklam z pewnością przyniesie zadowalające rezultaty i skutecznie zoptymalizuje kampanię. 

Szukasz nowinek lub porad z branży?