Nie wszystkie słowa kluczowe służą do wywołania natychmiastowej konwersji w postaci sprzedaży. Żeby zapewnić sobie dobrą pozycję w wynikach wyszukiwania, firma musi opracować własną strategię SEO i odpowiednio dobrać frazy. Słowa kluczowe mają znaczenie także w przypadku reklamy płatnej AdWords. Jakie są ich rodzaje?

Podstawowe rozróżnienie słów kluczowych

W pierwszej kolejności warto wspomnieć o głównych typach słów kluczowych. Wyróżnia się frazy ogólne i szczegółowe. Nie polecamy stosowania tych mniej precyzyjnych, gdyż zazwyczaj generują one duże koszty przy stosunkowo małych efektach. Słowa kluczowe z reguły nie powinny być jednowyrazowe, chyba że działasz w niszy albo Twoja firma jest liderem w branży i ma nieograniczony budżet.

Zazwyczaj dużo lepiej sprawdzają się frazy szczegółowe. Konkurencyjność w ich przypadku jest mniejsza, czyli na te słowa pozycjonuje się czy promuje mniej firm. W konsekwencji koszty, które będziesz musiał ponieść, aby uzyskać pozycje na te frazy będą mniejsze. Jednocześnie masz też większą pewność, że trafisz do osób rzeczywiście zainteresowanych Twoją ofertą. Wydasz mniej pieniędzy, a konwersja będzie lepsza.

Dla kogo są frazy lokalne i brandowe?

Inne rodzaje słów kluczowych to na przykład frazy brandowe. Są to te słowa, które zawierają nazwę marki, czyli na przykład producenta asortymentu oferowanego przez sklep. Nie da się jednoznacznie stwierdzić, czy warto pozycjonować się na takie frazy. Zależy to bowiem między innymi od konkurencyjności, popularności i aktualnej pozycji zajmowanej przez Twoją witrynę. Czasami brand jest wskazany, innym razem lepiej go pominąć. Agencja na pewno doradzi Ci, jak będzie lepiej w Twoim przypadku.

Kolejny typ to lokalne słowa kluczowe, czyli wszystkie te, które zawierają nazwę miasta lub regionu. Można dodać miejscowość zarówno do fraz ogólnych, jak i szczegółowych. Słowa kluczowe regionalne zawężają krąg odbiorców i często są znakomitym rozwiązaniem nie tylko ze względu na mniejszą konkurencyjność, ale też na bardziej precyzyjną grupę odbiorców.

Można także wyróżnić frazy produktowe, które określają asortyment firmy. Za ich pomocą opisuje się konkretne modele lub typ dostępnych na stronie internetowej produktów. Dzięki temu, że są bardzo konkretne, przyciągają na Twoją stronę konkretnych klientów, którzy dokładnie takich usług czy towarów szukają.

Wiele firm uwzględnia w swoich strategiach SEO także frazy long tail. Można określić je mianem szczegółowych, choć nie jest to do końca to samo. Szczegółowe słowa kluczowe mogą bowiem składać się tylko z dwóch wyrazów i niekiedy już w tym momencie będą bardzo precyzyjne. Tymczasem long tail to frazy wielowyrazowe. Stanowią doskonałe rozwiązanie dla przedsiębiorstw, które funkcjonują w warunkach dużej konkurencji. Dużo łatwiej i taniej jest bowiem wypozycjonować stronę www na słowa kluczowe z długiego ogona niż na te ogólne. W taki sposób można zdobyć klientów, poszukujących konkretnego typu produktu. Słowa kluczowe long tail mogą być jednocześnie produktowe, lokalne, szczegółowe itd. Chodzi o to, aby użyć bardziej rozbudowanych fraz.

Które frazy sprzedają?

Na początku wspomnieliśmy, że nie wszystkie słowa kluczowe służą do celów sprzedażowych. Można wyróżnić także frazy informacyjne. Ich zadaniem nie będzie nakłonienie użytkownika do zakupu, ale na przykład generowanie ruchu na stronie internetowej i utrwalanie wizerunku eksperta. Posługiwanie się tego typu słowami kluczowymi ma uzasadnienie na przykład w przypadku blogów lub portali z wiadomościami. Wówczas sprzedaż może się odbyć na którymś z kolejnych etapów, co określa już szczegółowa strategia firmy.

Oczywiście, w przypadku sklepu internetowego zalecamy stosowanie fraz sprzedażowych. Jeśli jednak firma zajmuje się na przykład konsultingiem i najpierw chce zbudować relację z użytkownikiem, a dopiero później przejść do proponowania mu swojej oferty, to informacyjne słowa kluczowe mogą się sprawdzić.

Poza rodzajami fraz warto poznać specyfikę pozycjonowania. Działania w tej branży są ściśle powiązane z analityką. Agencja SEO lub SEM dobiera słowa kluczowe, poznawszy nie tylko działalność danej firmy, ale i jej branżę, konkurencję czy popularność konkretnych sformułowań. Dzięki temu pozycjonowanie, jak i reklamy AdWords są znacznie bardziej efektywne.

Autor: Joanna Marchlewicz

Specjalista ds. content marketingu

Posiada doświadczenie w przygotowywaniu treści dziennikarskich, blogowych i marketingowych.
W Pikseo zajmuje się tworzeniem contentu dla agencji oraz jej klientów.