Content marketing stał się częścią także polskiego Internetu. Inni już zarabiają na marketingu treści? Ty również możesz. Podpowiadamy, jak przygotować i zoptymalizować własny serwis, by firmy chciały płacić za publikacje na jego łamach.
Content marketing koncentruje się na tworzeniu, a także na dystrybucji wartościowych, merytorycznych treści, których zadaniem jest przyciągnięcie uwagi określonych odbiorców z grupy docelowej. Dostarczamy informacji i rozwiązań, interesujących konsumenta, a przy okazji staramy się zmobilizować go do działania, które przełoży się na finansowe korzyści. Nie musi to być od razu sprzedaż, możemy koncentrować się na budowaniu świadomości marki, na tworzeniu pozycji eksperta w danej dziedzinie, na budowaniu zaufania, co w perspektywie powinno przełożyć się na monetyzację działań.
Jak pokazują różne badania, internauci poszukują wartościowych treści i chętnie się nimi dzielą, w ten sposób poszerzając krąg odbiorców danego contentu. Firmy zajmujące się content marketingiem doskonale o tym wiedzą, dlatego dystrybuują treści wszędzie tam, gdzie użytkownik może do nich łatwo dotrzeć, jak na przykład portale społecznościowe, serwisy branżowe, blogi itd. Agencje prowadzące kampanie content marketingowe ciągle poszukują nowych miejsc, w których mogłyby publikować treści ich klientów. Jeśli chcesz to wykorzystać i przełożyć na korzyści finansowe, musisz stworzyć własny serwis i odpowiednio go przygotować pod content marketing.
Zrób wrażenie!
Ludzie mają tendencję do oceniania wielu rzeczy na podstawie wyglądu. To dlatego tak ważne jest pierwsze wrażenie. Nawet internauta, zanim zacznie czytać treść, ocenia stronę wizualną serwisu, czasami nawet o tym nie wiedząc, bo robi to podświadomie. Dlatego warto od razu zadbać o wygląd portalu, a także o jego funkcjonalność. Pamiętaj, że musisz zrobić pozytywne wrażenie nie tylko na użytkownikach, ale również na agencjach realizujących kampanie content marketingowe. One przeanalizują dokładnie twój serwis nie tylko pod kątem wizualnym, ale również wezmą pod uwagę jego intuicyjność.
Przede wszystkim strona musi być przystosowana do wyświetlania na różnych urządzeniach, dlatego powinna być responsywna. W ten sposób będzie automatycznie dostosowywała się do rozdzielczości ekranów o różnej wielkości (np. tabletów lub smartfonów). Coraz większy ruch w sieci generują urządzenia mobilne, a przystosowanie do wyświetlania na takich ekranach stało się również jednym z czynników rankingowych Google.
Wspomnieliśmy już o intuicyjności serwisu, ale warto trochę to rozwinąć. Witrynę należy tak zaprojektować, żeby użytkownik mógł błyskawicznie znaleźć poszukiwane przez siebie informacje, warto uporządkować strukturę contentu, wprowadzić podział na różne sekcje lub uszeregować treści tematycznie. Trzeba także zadbać o wyszukiwarkę pomagającą w znalezieniu konkretnego contentu.
Serwis tematyczny czy uniwersalny?
Warto dobrze zastanowić się nad tym, czy tworzony serwis będzie miał charakter wyspecjalizowanej strony z wybranej dziedziny, czy raczej będzie to witryna ogólnotematyczna, gdzie publikowane będą treści z różnych obszarów wiedzy. Należy jednak pamiętać, że content marketing stawia nie tylko na wysoką jakość treści, ale również na to, gdzie zostanie ona opublikowana. Ważny jest prestiż medium oraz jego autorytet. Łatwiej je zdobyć, tworząc portal skierowany do ściśle określonej grupy odbiorców, platformę ekspercką w określonej dziedzinie. Oczywiście nie oznacza to, że serwis ogólnotematyczny nie przyciągnie agencji dystrybuującej treści. Jednak w takim przypadku trzeba będzie włożyć więcej pracy w przygotowanie i prowadzenie takiej witryny. Trudno być specjalistą w wielu branżach.
Bez względu jednak na to, jaki wariant zostanie wybrany, ważna jest konsekwencja, szczególnie w publikowaniu nowych treści. Muszą pojawiać się w serwisie regularnie i często. Należy wcześniej przygotować dokładny kalendarz publikacji. Opierając się na takim harmonogramie, będzie łatwiej pilnować, kiedy i jaki artykuł powinien się pojawić w serwisie.
Content is the King!
Slogan ten, który stworzył Bill Gates, powtarzany jest do znudzenia, ale zawiera istotę content marketingu. Jednak wysoka jakość treści jest nie tylko ważna dla materiałów wykorzystywanych w marketingu treści, ale również w przypadku contentu naszego serwisu. Należy bezwzględnie pilnować jego jakości, a do tego trzeba dbać, żeby był spójny z tematyką i charakterem portalu. Jeśli jest taka możliwość, warto nawiązać współpracę z ekspertami w danej dziedzinie, uznanymi blogierami i umożliwić im publikowanie artykułów od czasu do czasu. Dobrze jest opierać content na autorytatywnych źródłach, raportach i badaniach, a do tego zwracać uwagę na aspekty użytkowe (w jaki sposób dana treść będzie w stanie pomóc odbiorcy).
Nie zapomnij o SEO!
Należy zadbać nie tylko, żeby serwis był przyjazny wyszukiwarkom, ale także trzeba pamiętać o działaniach SEO. Jeśli pozycjonowanie i zagadnienia z tym związane są dla nas obce, warto skorzystać z usług wyspecjalizowanej agencji, jak na przykład Pikseo. Trzeba bowiem pamiętać, że jeśli chcemy przyciągnąć firmy prowadzące content marketing, ważna będzie liczba odwiedzin oraz ruch w naszym serwisie. Należy także zaznaczyć swoją obecność w social media i to nie tylko na Facebooku.
Podstawą powinna być ciągła kontrola i analiza ruchu, a także wprowadzanie zmian, które przyciągną jeszcze większą liczbę użytkowników. Agencje poszukujące miejsc do publikacji, opierają się w dużej mierze na statystykach, podejmując decyzję o nawiązaniu współpracy.
Content marketing jest obecnie uznawany za jedno z najskuteczniejszych narzędzi działań marketingowych. Coraz więcej marek wykorzystuje go, by zbudować lepszą pozycję na rynku i osiągnąć przewagę konkurencyjną. To oznacza, że rośnie także popyt na atrakcyjne miejsca do publikowania treści. Warto z tego skorzystać.
Powiązane wpisy
Darmowa wycena: