Od kilku lat w Polsce pojawia się trend zakupowy znany jako Black Friday. Tradycja “Czarnego Piątku” pochodzi zza oceanu – w Stanach Zjednoczonych jest to piątek po Dniu Dziękczynienia rozpoczynający sezon zakupów przedświątecznych. W czasie jego trwania oferowane są liczne obniżki sięgające nawet 80%, dlatego cieszy się ogromną popularnością. Promocje dostępne są zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. Większość z nich właśnie tego dnia notuje najlepsze wyniki sprzedażowe w roku. W naszym kraju również można zauważyć ogromne zainteresowanie Black Friday, w związku z czym rośnie liczba osób, które chcą właśnie wtedy wypromować swoje usługi i produkty. Najlepszym miejscem na to jest obecnie oczywiście Internet. Jak wykorzystać potencjał SEO i Google Ads podczas Black Friday?
Inwestycja w SEO opłacalna na Black Friday
Właściciele sklepów internetowych odpowiednio wcześniej powinni przygotować się przed Black Friday. Aż 75% Polaków zadeklarowało chęć uczestnictwa w organizowanych akcjach promocyjnych. W 2018 roku 26% konsumentów zaplanowało na ten dzień budżet wynoszący 500-1000 zł, a ponad 20% planowało wydać ponad 1000 zł. Ponadto od tamtego czasu rosnący potencjał Black Friday sprawił, że jednodniowe wydarzenie stało się całotygodniowym maratonem rabatów i wyprzedaży. Te fakty dowodzą, że właściciele sklepów mogą liczyć na wysokie zyski. Jednocześnie muszą liczyć się z większą konkurencją – taka okazja sprawi, że więcej przedsiębiorców będzie chciało wybić się ze swoją ofertą. Najlepszym rozwiązaniem jest wcześniejsze wdrożenie działań marketingowych, dzięki którym 25 listopada 2022 uzyska się wysokie pozycje w wyszukiwarce.
Jak przyciągnąć klientów w Czarny Piątek?
Pierwszym krokiem w pozycjonowaniu sklepu internetowego jest zadbanie o aspekty techniczne witryny. Należy dopilnować, żeby serwery były wydajne, a strona szybko się ładowała. W tym celu można wykonać kilka usprawniających działań, takich jak wybór sprawdzonego hostingu, zastosowanie nowoczesnych formatów graficznych, minifikacja kodu czy aktualizacja wtyczek. Z uwagi na fakt, że większość wyszukiwań pochodzi obecnie z urządzeń mobilnych, niezbędne będzie również polepszenie responsywności strony, czyli zoptymalizowanie jej mobilnej wersji.
Ponadto warto sprawdzić, czy wszystkie funkcjonalności na stronie działają właściwie – jej użyteczność i aspekty wizualne pozytywnie wpływają na UX. Polecane jest również stworzenie osobnej podstrony, która będzie zawierać takie frazy, jak Black Friday, Cyber Monday, zniżka, promocja, okazja czy rabat. Popularną praktyką jest umieszczenie na niej zegara odliczającego czas do końca akcji promocyjnej, który jest pewnego rodzaju techniką marketingową. Wywołuje u kupujących tzw. FOMO, czyli lęk przed utratą okazji, dzięki czemu zwiększa się prawdopodobieństwo, że skorzystają z oferty.
Na Black Friday przydatna w kontekście SEO może okazać się również wizytówka Google Moja Firma. W zakładce „Produkty” można wypromować wybrane pozycje objęte promocją, dodać do nich linki i śledzić wygenerowany w ten sposób ruch dzięki Google Analytics. Równie istotne mogą okazać się analizy z poprzednich lat – jeśli dany sklep brał udział w zeszłorocznym Black Friday, warto sprawdzić pozyskane dane i na ich podstawie wyznaczyć nowe cele na ten rok, np. wartość sprzedaży, średnią wartość koszyka czy ruch na stronie docelowej z podziałem na unikalnych użytkowników. Wszystkie powyższe działania poprawią SEO strony i tym samym zwiększą jej szansę na sukces podczas Black Friday.
Kampania Google Ads na Black Friday
Kampania Google Ads to strategia marketingowa polecana zwłaszcza w celu promowania konkretnych produktów lub ofert sezonowych – idealnie wpisuje się więc w kryteria Black Friday. W przeciwieństwie do działań SEO, jej efekty są natychmiastowe, dlatego można ją uruchomić nawet przed samym Czarnym Piątkiem. Nie warto jednak czekać do ostatniej chwili – stawki reklam idą w górę, a konkurencja rośnie. Na czas Black Week warto zwiększyć budżet reklamowy, aby zbyt szybko nie wyczerpał się przez zwiększone zainteresowanie klientów.
Przygotowanie sklepu na Black Week
Podczas przygotowywania kampanii należy również zadbać podstawowe aspekty, takie jak stany magazynowe produktów w sklepie czy przemyślane rabaty. Aby mieć pewność, że jak najlepiej wykorzysta się potencjał reklam Google Ads, najlepiej nawiązać współpracę w profesjonalną agencją SEM. Specjaliści z tej branży będą wiedzieli, co zrobić, aby kampania była jak najbardziej efektywna. Warto w niej zawrzeć mniej ogólne frazy, np. Black Friday + marka czy Black Friday + kategoria produktu. Można też stworzyć kampanię w sieci reklamowej nakierowaną na konkretną tematykę w formie elastycznej reklamy displayowej. Ciekawą opcją jest również kampania Zakupy Google, dzięki której produkt jest wyświetlany w tzw. karuzeli produktowej oraz specjalnej zakładce.
Kluczem do sukcesu sklepu na Black Friday są atrakcyjne i widoczne dla klienta rabaty – powinien widzieć, ile dzięki nim zaoszczędzi. Warto odpowiednio przygotować swoją stronę, umieszczając na niej slidery lub banery informujące o specjalnych promocjach i zadbać o całościową optymalizację SEO. Współpraca z profesjonalistami z zakresu SEM będzie doskonałym rozwiązaniem – dzięki wcześniejszemu zaplanowaniu strategii i właściwemu wdrożeniu zmian w witrynie sklep internetowy może zyskać największy w roku dochód. Black Friday, Cyber Monday i cały Black Week to okazje również dla przedsiębiorców, więc nie warto ich zmarnować.
Powiązane wpisy
Darmowa wycena: