01 marca 2022

Problem porzuconych koszyków i sposoby na jego rozwiązanie

Problem porzuconych koszyków i sposoby na jego rozwiązanie

Porzucone koszyki są zjawiskiem, z którym na co dzień muszą się liczyć przedsiębiorstwa działające w branży e-commerce. Powodów jego występowania może być bardzo dużo – od przeszkód na ścieżce zakupowej potencjalnych klientów, po zwyczajne niezdecydowanie użytkowników. Konieczna jest więc właściwa identyfikacja problemów, a następnie dopasowanie odpowiednich rozwiązań do konkretnego przypadku. Mogą one obejmować prace w zakresie optymalizacji strony i treści, a także przeprowadzenie właściwie dobranych kampanii reklamowych.

Powody porzucania koszyków przez użytkowników

Nawet w przypadku najlepiej zbudowanych i wydajnych sklepów internetowych prezentujących wysokiej jakości towar odpowiadający na potrzeby docelowych grup odbiorców mogą pojawiać się porzucone koszyki. To nie ich obecność, a skala zjawiska powinna być brana pod uwagę, aby określić, czy stanowią problem. Alarmująco wysoki wskaźnik jest sygnałem, że należy poszukać przyczyn. Jednak może on różnić się w zależności od branży, w jakiej działa dana firma i w bardzo dużej części przypadków wynosi nawet kilkadziesiąt procent. Zawsze jednak warto podejmować działania mające na celu jego zmniejszenie. W tym celu trzeba przeanalizować ścieżkę zakupową, jaką przechodzą potencjalni klienci.

Właściciel sklepu zazwyczaj będzie mieć do czynienia z co najmniej jednym z kilku powodów, które prowadzą użytkowników do porzucania koszyków. Pierwszy z nich to zła optymalizacja strony – powolne ładowanie i brak responsywności sprawiają, że potencjalni klienci odchodzą przed dokonaniem płatności. Sam proces zakupu może być również niepotrzebnie utrudniony ze względu na zbyt dużą liczbę etapów oraz nieprzejrzystość. Osoby dokonujące transakcji w sieci mogą także zrezygnować, jeśli wymaga się od nich rejestracji lub preferowana forma płatności jest niedostępna. Nie wolno przy tym zapominać o czynnikach związanych z kosztami. Nie chodzi jedynie o ceny produktów, ale też m.in. o opłaty związane z dostawą.

Poprawa wydajności strony i optymalizacja koszyka

Zanim rozpocznie się prace mające na celu zmniejszenie liczby porzuconych koszyków, należy dokładnie przeanalizować dane związane ze ścieżką zakupową i tym, jak wpływają na nią budowa oraz optymalizacja strony. Dopiero na tej podstawie można opracować strategię dobraną do problemów występujących w danej witrynie.

porzucone koszykiPodstawa to skupienie się na wydajnym działaniu serwisu. Oznacza to optymalizację strony pod kątem funkcjonowania na urządzeniach mobilnych i desktopowych biorąc pod uwagę jej budowę, przejrzystość oraz szybkość ładowania. Działania w tym zakresie obejmują m.in. zastosowanie odpowiednich formatów obrazów, przemyślane zastosowanie elementów interaktywnych oraz ich dostępność dla użytkowników korzystających z tabletów i smartfonów.

Kolejnym krokiem jest analiza samego koszyka, aby sprawdzić, czy pozwala on na sprawny przegląd pełnego zamówienia wraz z możliwością edycji zawartości i czytelnym podsumowaniem. Powinno ono obejmować łączny koszt produktów lub usług z ceną dostawy i ewentualnymi opłatami dodatkowymi związanymi np. z opodatkowaniem. Zalecane jest przy tym zastosowanie miniaturek zdjęć każdego z elementów dodanych do koszyka, co pozwala na szybkie zorientowanie się w jego zawartości. Jednym z czynników zachęcających klientów do dokonania zakupów jest również wprowadzenie opcji darmowej dostawy.

Oszczędność czasu i bezpieczeństwo

Usprawnienia pozwalające klientom oszczędzić czas to także ważne elementy walki z porzuconymi koszykami. Przede wszystkim sam proces zakupowy powinien być maksymalnie uproszczony. To oznacza możliwość dokonania zakupów bez konieczności zakładania konta, zmniejszenie liczby etapów pomiędzy wyborem produktu a finalizacją transakcji czy gwarancja szybkiej realizacji zamówień. Dodatkowymi udogodnieniami będą: szybki podgląd koszyka na każdej podstronie, a także informacje związane z dodatkowymi kosztami zawarte na stronach produktowych.

Zapewnienie użytkownikom bezpieczeństwa i możliwości szybkiego kontaktu z przedstawicielem firmy, to kolejne czynniki mogące wpłynąć na zmniejszenie liczby porzuconych koszyków. Certyfikat SSL oraz korzystanie wyłącznie ze zweryfikowanych i renomowanych systemów obsługi płatności to podstawa. Uzupełnieniem doświadczenia będzie udostępnienie czatu lub infolinii dla potencjalnych klientów. Oczywiście pozostaje również kwestia umiejętnego zastosowania CTA oraz działania w ramach tworzenia contentu w oparciu o zasady SXO. Na ten temat pisaliśmy więcej tutaj

Reakcja, kiedy koszyk zostanie porzucony

Sposoby wymienione wcześniej sprawdzają się jako środki zapobiegawcze, aby użytkownicy trafiający na stronę byli mniej skłonni do porzucania rozpoczętych zakupów. Jednak ze względu na to, że wszyscy użytkownicy, którzy podjęli decyzję o tym, żeby nie kończyć transakcji, już zaznajomili się z ofertą sklepu, są idealnymi potencjalnymi klientami. Warto to wykorzystać dzięki właściwemu kierowaniu działań reklamowych w ramach remarketingu. Odpowiednie zastosowanie tej strategii pozwoli na ponowne dotarcie do osób, które wygenerowały porzucone koszyki.

Wymienione wcześniej elementy to zaledwie ułamek możliwych rozwiązań, natomiast metody te charakteryzuje wysoka skuteczność. Najważniejsze w prowadzeniu firmy w sektorze e-commerce jest jednak pogodzenie się z tym, że porzucone koszyki będą jego nieodłączną częścią i podjęcie niezbędnych decyzji w celu zmniejszenia ich liczby. Dlatego warto zainwestować w pomoc profesjonalistów, którzy będą regularnie analizować dane dotyczące osiąganych wyników oraz zajmą się optymalizacją strony, a także działaniami marketingowymi.

Chcesz skorzystać z pomocy doświadczonej firmy?

Oceń ten artykuł

Średnia ocen użytkowników 0 / 5. Ilość głosów użytkowników 0

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Darmowa wycena:

    *Wyrażam zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i informacji handlowych od Pikseo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej ) w celu promocji usług Pikseo w tym m.in. przedstawienia informacji o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.
    Polityka Prywatności