Pozycjonowanie wideo

Jak wynika z raportu firmy badawczej IRCenter, 92% polskich internatów bardzo chętnie przegląda treści wideo w sieci, a szczególnie w serwisie Youtube. Korzystanie z Facebooka, na przykład, deklaruje nieco mniej użytkowników, bo 85%. Oznacza to, że materiały wideo mają duży potencjał, jednak nie zawsze jest on odpowiednio wykorzystywany.
Content wideo jest popularniejszy od innych rodzajów treści, jak np. teksty, a odbiorców takich materiałów przybywa z każdym rokiem. W tej sytuacji trudno nie zauważyć ogromnych możliwości marketingowych filmów. Niestety, nie wystarczy umieścić wideo w sieci, trzeba jeszcze odpowiednio je wypozycjonować tym bardziej, że materiały filmowe pojawiają się w wynikach wyszukiwania Google, która jest przecież najważniejszym źródłem ruchu.

Potęga Youtube

Youtube jest bezsprzecznie największym serwisem z materiałami wideo. Można powiedzieć nawet, że jest niezwykle popularną wyszukiwarką internetową, jeśli chodzi o content multimedialny. Statystyki podają, że co minutę na świecie dodawane jest 100 minut filmów w Youtube, który posiada ponad 1 miliard unikalnych użytkowników w 61 krajach, a w każdym miesiącu oglądanych jest ponad 6 miliardów godzin materiałów wideo. Według danych Megapanel PBI/Gemius, Youtube miał w marcu br. w Polsce 16 772 490 użytkowników i odwiedziło go o 1,22 milionów polskich internatów więcej, niż rok wcześniej. Oczywiście, nie jest to jedyny serwis z materiałami wideo, ale, jak widać, najpopularniejszy. Obojętnie jednak, czy content został umieszczony w Youtube, czy w innym serwisie, warto zadbać o jego jak najlepszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Dobrze jest stosować rich snippety, które mogą podnieść wskaźnika CTR wideo.

Rich snippet

Filmy umieszczane w Youtube automatycznie otrzymują snippety, ale w przypadku innych serwisów, należy zrobić to samemu. Przede wszystkim, do umieszczanego na serwerze materiału wideo należy dodać znaczniki HTML (odpowiedni kod można wygenerować, na przykład TUTAJ). Kolejny krok to dodanie informacji o filmie (tytuł, opis, URL miniaturki, wideo oraz strony odtwarzania) do pliku XML (sitemapa). Oczywiście, mapę strony należy dodać do Narzędzi Google dla Webmasterów.

Co wpływa na pozycjonowanie wideo?

Zanim zaczniemy pozycjonować wideo, należy zastanowić się, co, tak naprawdę, będzie wpływało na jego pozycję w wynikach wyszukiwania. Z jednej strony będą to elementy, które najczęściej wykorzystuje się w procesie SEO, ale będą również takie, które charakterystyczne są dla materiałów filmowych. W pierwszym przypadku chodzi o takie kwestie, jak np. tytuł (ze słowami kluczowymi, jak najlepiej określający treść filmu), opis (oczywiście, również zawierający słowa kluczowe, ale także unikalny), tagi (najlepiej nie więcej, niż 5), linki do filmu z różnych stron www. Należy również wziąć pod uwagę, jak już wspomnieliśmy, czynniki charakterystyczne dla filmów, jakie wpływają na pozycjonowanie, np. liczba wyświetleń (można promować wideo w portalach społecznościowych, blogach itd.), kanał, na jakim znajduje się film (im bardziej popularny, tym lepiej, dlatego warto pracować nad zwiększaniem ilości subskrybentów), reakcje na dany materiał wideo (liczą się komentarz, ale również polubienia). Oczywiście, wiele zależy również od konkurencyjności fraz, na jakie zamierzamy pozycjonować wideo. Jeśli będą mało popularne, czasami wystarczy zoptymalizować standardowe elementy (tytuł, opis, tagi itd.), ale w przypadku fraz o dużej konkurencji, nie ominie nas intensywna praca nad zwiększaniem popularności całego kanału w serwisie Youtube.
Materiały filmowe doskonale sprawdzają się zwłaszcza, gdy przybierają formę poradników. Takie treści internauci oglądają najchętniej, uważając je za przystępniejsze i łatwiejsze w odbiorze. Jest to również sposób, by zdobyć nowych użytkowników, a Youtube jest w takiej sytuacji nieoceniony. Mądrze i konsekwentnie prowadzony proces pozycjonowania na pewno jeszcze bardziej pomoże w osiągnięciu marketingowego sukcesu contentu filmowego.