Nikogo zapewne nie zaskoczy fakt, że blisko 90% polskich internautów korzysta codziennie z Facebooka. Jest to wartość, z którą trzeba się liczyć, zwłaszcza powinny mieć to na uwadze osoby, prowadzące swój własny biznes. Skoro tylu użytkowników korzysta z portalu, to łatwo wyciągnąć wniosek, że jest to doskonała przestrzeń do promocji marki. Kto jednak próbował założyć fanpage firmowy i pozyskiwać poprzez ten kanał klientów, czy też budować świadomość marki, wie, że to nie jest takie łatwe zadanie. W jaki sposób zatem wykorzystać potencjał marketingowy tej platformy? Jakie działania należy podjąć? Sprawdźmy… 

Wyjątkowość i poczucie personalizacji

Społeczność FB liczy około półtora miliarda aktywnych użytkowników — szokująca liczba, prawda? Jednak musisz pamiętać, że nie możesz ich traktować jako masy, do której chcesz dotrzeć z jednym komunikatem. W społeczności FB każdy użytkownik chce być wyjątkowy — pokazuje swoje zdjęcia, chwali się upodobaniami i osiągnięciami — mówiąc krótko, stara się pokazać swoją wyjątkowość. Więc jeśli chcesz by Twój przekaz reklamowy do niego trafił, musisz zadbać o to by był on unikalny, dostosowany do jego potrzeb i oczekiwań, tak by użytkownik miał poczucie, że Twoja reklama została stworzona — specjalnie dla niego.

Dokładnie sprecyzowana grupa docelowa to to, czego potrzebujesz

Stworzenie wyjątkowej reklamy, trafiającej w oczekiwania użytkownika i wywołującej w nim odpowiednie odczucia, nie jest proste, zwłaszcza jeśli grupa jest zróżnicowana, wówczas o personalizację reklamy jest naprawdę trudno — dlatego pierwszą rzeczą, o jaką powinieneś zadbać, jest określenie wartościowej grupy docelowej dla Ciebie. W tym zakresie FB daje naprawdę duże możliwości — bez problemu możesz zdefiniować, do jakiej płci użytkowników chcesz trafiać, z jakiego regionu czy też w jakim wieku, co więcej możesz określić nawet to, jakie mają być ich preferencje, jeśli chodzi o zainteresowania, jak i jaki mają mieć status społeczny. Dzięki temu twoja reklama może być naprawdę w bardzo dużym stopniu spersonalizowana i tym samym doskonale odpowiadać na potrzeby użytkownika, wywołując w nim potrzebę kupna czy też budując w nim świadomość Twojej marki.  Należy jednak pamiętać, że im bardziej precyzujemy naszą grupę docelową — tym większy dajemy sygnał, że dużo o użytkowniku wiemy, a to nie zawsze spotyka się z dobrym odbiorem. Użytkownicy mają obecnie zdecydowanie większa świadomość tego, że FB skrupulatnie zbiera informacje o nich, a marketerzy bez przeszkód mogą je wykorzystywać, więc dookreślając grupę docelową, należy zachować pewną ostrożność, by nie wzbudzić w odbiorcy negatywnych emocji.

Bazuj na emocjach

Negatywne emocje, mogą skutecznie zaszkodzić w prowadzeniu kampanii reklamowej na FB, wywołanie tych pozytywnych jednak może przynieść wiele korzyści. Portale społecznościowe bowiem przede wszystkim bazują na emocjach, wejściu w interakcję — suchy komunikat, który nie wywołuje żadnej reakcji, nie ma w tym świecie szans na odniesienie sukcesu. Jeśli chcesz by Twój przekaz trafił do odbiorcy, musisz się w pierwszej kolejności postawić w jego roli, zdać sobie sprawę z tego, co w nim wywoła konkretne uczucie, czego oczekuje, jakie są jego upodobania. Nie od dziś wiadomo, że reklamy grają na uczuciach i nie inaczej jest w przypadku tych, które pojawiają się w social mediach. Tu jednak należy to robić z większym wyczuciem.

Wywołaj reakcje, wzywaj do działania

Wywołanie reakcji w wyniku kontaktu z twoim przekazem reklamowym to główny cel każdej kampanii w social mediach. O tym, czym jest wezwanie do działania, czyli CTA chyba każdy wie, wspominaliśmy też o jego znaczeniu w naszym wcześniejszym artykule, niemniej na FB też odgrywa ono ogromną rolę. Przy czym by trik ten był skuteczny, zastosowanie przycisku call to action powinno być przemyślane, a jego treść zasadna i trafna. Jakie są zasady, jeśli chodzi o skuteczne tworzenie CTA? Proste — przycisk powinien się wyróżniać, kontrasty są tu mile widziane, po drugie stosuj tryb rozkazujący i po trzecie bezpośrednie zwroty typu: spróbuj, zobacz, sprawdź — niby banał, a potrafi zdecydowanie zwiększyć ilość konwersji.

Odpowiedni czas i miejsce

Reklama w social mediach ma podkreślać wyjątkowość odbiorcy, a co za tym idzie, musi być odpowiednio dopasowana nie tylko do jego potrzeb, ale także zawsze aktualna. Nie ma sensu wyświetlać reklamy szalika w środku lata, taka reklama, nawet dobrze targetowana nie przyniesie skutku. Dlatego dbaj o to, by Twoje reklamy były eventowe, by wyświetlały się tylko w sezonie, w którym rzeczywiście mogą wzbudzić potrzebę i chęć kupna. Nie zapomnij także, że nagminne wyświetlanie treści promocyjnych również, nie przynosi dobrych rezultatów, dlatego sprawdź w swoim profilu, w jakich godzinach twój fanpage odnotowuje najwięcej wejść, kiedy jest aktywne największe grono użytkowników zainteresowanych twoją marką — wtedy właśnie wyświetlaj swoje posty, temat, jak i czas, w jakim pojawi się reklama, ma w social mediach ogromne znaczenie. Przecież znasz swoich odbiorców, znasz ich potrzeby i wiesz co lubią — wykorzystaj to.

Daj wolność wyboru

Facebookowicze, jak i wszyscy użytkownicy lubią mieć możliwość wyboru, zresztą nikt nie lubi być do czegoś przymuszonym, dlatego tworząc reklamę, daj odbiorcy możliwość wyboru jednej z kilku opcji, dzięki temu jej odbiór będzie lepszy, a szansa na to, że coś zainteresuje użytkownika większa. Pamiętaj jednak o tym, by nie przesadzać, jak pokazują badania, jeśli klient ma zbyt wiele opcji do wyboru, czuje się zagubiony i ostatecznie rezygnuje z zakupu, nie mogąc określić, co będzie dla niego najodpowiedniejsze. Nie inaczej jest w przypadku reklamy produktów na FB, dlatego zawsze dawaj wybór, ale nie zapominaj o rozsądnym ograniczaniu go.

Jak stworzyć skuteczną kampanię?

Na pewno kierując się powyższymi wskazówkami uda Ci się prowadzić działania na Twoim profilu, które będą przynosiły dobre rezultaty. Niemniej jak każda kampania reklamowa tak i ta jest dość złożona, rodzaj działań i charakter materiałów jest uzależniona od specyfiki marki, jej produktów, grupy docelowej czy nawet sezonu, dlatego niezbędne są modyfikacje. Zawsze dobrym sposobem będzie podejrzenie funkcjonujących już przykładowych kampanii. Jeśli jednak nie jesteś pewien jak prowadzić takie działania lub też zwyczajnie brak Ci na to czasu, Chętnie w tym pomożemy.

Skontaktuj się

Autor: Agnieszka Motylińska

Specjalista ds. content marketingu

Posiada doświadczenie w przygotowywaniu treści dziennikarskich, blogowych i marketingowych.
W Pikseo zajmuje się tworzeniem contentu dla agencji oraz jej klientów.