Memy to takie chwytliwe (nieraz zabawne, a innym razem kąśliwe) komentarze rzeczywistości. Chociaż najczęściej wcale nie służą do reklamowania firm, marek czy produktów, można wykorzystać ich potencjał właśnie w celu wygenerowania darmowego materiału promocyjnego w Internecie.

Tematyka memów i ich żywotność

Mem graficzny, bo na nim skupimy się w tym artykule, to obraz połączony z krótką, hasłową obserwacją dotyczącą jakiegoś aktualnego tematu. Przekaz może odnosić się do konkretnego zdarzenia czy ogólnej sytuacji w kraju lub za granicą. Za jego pomocą można również skomentować postawę czy nieakceptowane społecznie zachowanie.

Oczywiście, przy tworzeniu mema, trzeba wziąć pod uwagę fakt, że jeśli dotyczy on zdarzenia z przeszłości (np. nowa wpadka znanej osobistości), to jego żywot będzie dość mocno ograniczony w czasie. Po pierwsze, taki mem musi powstać jak najszybciej po wydarzeniu, które chce się opatrzyć komentarzem. Po drugie, choć reakcje na niego mogą być liczniejsze i bardziej emocjonalne niż na memy innego typu, to jednak ludzie będą nim zainteresowani przez krótki czas.

Bardziej żywotne są natomiast memy, które odnoszą się do uniwersalnych tematów. Dotyczą zwykle niepożądanego zachowania czy mentalności, a także powielanych stereotypów. Chcąc stworzyć mema, można więc skupić się na cechach ludzi wokół, takich jak: chciwość, brak życzliwości czy umiejętności językowych u pewnej grupy Polaków. Takie przekazy często spotykają się z zainteresowaniem nawet na długo po ich powstaniu, bowiem wciąż są aktualne.

Cechy dobrego mema

Jaki zatem powinien być ten mem, by przy jego pomocy można było osiągnąć zamierzone cele reklamowe? Z pewnością odpowiedź na to pytanie nie będzie jednoznaczna, ponieważ wiele zależy od branży, w której działa dane przedsiębiorstwo. Istotne jest także, do kogo mem ma być skierowany, i wreszcie – czy uda się twórcy wyrazić temat w chwytliwy sposób.

Nie ma uniwersalnego przepisu na dobrego mema. W jego stworzeniu na pewno jednak pomoże Ci dobra znajomość grupy docelowej. Co prawda, przekaz, który stworzysz, nie musi być skierowany wyłącznie do potencjalnych klientów, jednak dobrze by było, aby wśród nich także budził emocje. Dzięki temu Twoja marka może zostać zapamiętana przez osoby, na których Ci zależy.

Mem, jeśli zostanie dobrze przyjęty, w ciągu godziny może zostać udostępniony kilka tysięcy razy. Przy okazji warto zwrócić uwagę na to, czy stworzony dla marki przekaz nie jest przypadkiem strzałem w kolano. Co jakiś czas w mediach społecznościowych mówi się bowiem o kreacjach reklamowych (niekoniecznie memach), które wywołują emocje, owszem, jednak są to emocje negatywne. Nie warto nadszarpywać zaufania klientów tylko po to, aby o firmie zrobiło się głośniej.

Mem dla Twojej marki

Zastanawiając się nad opublikowaniem autorskiego mema, nie możesz pominąć kwestii wizerunku swojej marki. Choć takie przekazy mogą zwiększać rozpoznawalność marki, to jednak nie do każdej działalności będą pasować. Jeżeli ktoś jest osobą zaufania publicznego, to forma komentarza, jaką jest mem, nie bardzo mu przystoi. Skutkiem tego działania, zamiast darmowej promocji, może być utracenie wizerunku rzetelnego usługodawcy.
Mem może z kolei znakomicie pasować do branży rozrywkowej. W łagodniejszej formie sprawdzi się też w wielu innych działalnościach. Kluczowe jest jednak dopasowanie tematyki do swojej dziedziny i stosowanie memów w takiej formie, jaka będzie akceptowalna dla potencjalnych klientów. Nieraz lepiej już zbudować mniejszy zasięg, ale nie stracić zaufania poprzez kontrowersyjne treści. Odbudować je bowiem bardzo trudno.

Autor: Joanna Marchlewicz

Specjalista ds. content marketingu

Posiada doświadczenie w przygotowywaniu treści dziennikarskich, blogowych i marketingowych.
W Pikseo zajmuje się tworzeniem contentu dla agencji oraz jej klientów.