Każdy właściciel strony firmowej lub sklepu internetowego musi podjąć odpowiednie kroki, by jego witryna była widoczna w sieci. Kluczowa jest w tym przypadku “współpraca” z robotami Google, które przetwarzają dane dostępne na stronie, oceniają jej wartość oraz weryfikują treść i na tej podstawie określają pozycję danej witryny w wynikach wyszukiwania. Tutaj właśnie bardzo pomocna okazuje się mapa witryny
Sitemap – cyfrowy indeks witryny
Mapa witryny jest plikiem tworzonym najczęściej w formacie XML, jednak można też zastosować kanały RSS, Atom 1.0 oraz mRSS. W przypadku niektórych stron wystarczy nawet zwykły plik tekstowy. W dokumencie zamieszczamy wszelkie adresy URL funkcjonujące w obrębie naszej witryny. Każdy link dodawany jest według jednakowego schematu, który zakłada obecność trzech tagów:
- <urlset> – oznacza, że odwołujemy się do aktualnie obowiązującego standardu protokołu,
- <url> – jest to tag nadrzędny, który należy dodawać przed zamieszczeniem konkretnego adresu,
- <loc> – właściwy adres URL.
Google wymaga, aby adresy zawarte w spisie były pełne, zatem nie pomijamy członu „https” ani oznaczenia „www”. Tworząc mapę, unikamy również odnośników z błędami lub takich, które przekierowują do nieistniejących podstron.
Mapa witryny posiada konkretny limit danych, którego nie można przekroczyć. Pojedynczy plik sitemap jest w stanie pomieścić maksymalnie 50 tysięcy adresów. Całość powinna zająć nie więcej niż 50 MB przestrzeni. Oczywiście w przypadku niektórych witryn to zdecydowanie za mało. Jeśli prowadzimy na przykład sklep internetowy z obszerną listą produktów, prawdopodobnie będziemy musieli podzielić adresy URL na kilka map, klasyfikując je według jednolitej formuły. Możemy na przykład stworzyć spisy odnośników według kategorii lub producentów.
Samo stworzenie mapy to nie wszystko. Musimy również pamiętać o regularnym jej aktualizowaniu, jeżeli dojdzie do usunięcia konkretnych adresów lub jakichkolwiek zmian na podstronie.
Tworzenie mapy witryny
Istnieją specjalne opcje i narzędzia, które umożliwiają wykonanie kompletnej i szczegółowej mapy. Najprostsze zadanie mają właściciele stron z systemami CMS, które posiadają opcję dodania mapy. W ostateczności będziemy musieli zainstalować stosowną wtyczkę. Oprócz tego do dyspozycji mamy również specjalne narzędzia i generatory, darmowe oraz płatne, powszechnie dostępne w internecie.
Każdą nowo stworzoną mapę Google sprawdza raz. Informację o pojawieniu się pliku wystarczy więc przesłać tylko wtedy, gdy jest on nowy lub właśnie został zaktualizowany. Przygotowany spis udostępniamy na serwerze oraz w Google Search Console. Dodatkowo zaleca się przesyłać adres URL mapy w formie pliku robots.txt.
Wpływ mapy na widoczność strony
Mapa witryny znacząco pomaga w indeksowaniu adresów URL oraz usprawnia poruszanie się po stronie. Udostępniając robotom Google adresy wszystkich podstron serwisu, dajemy im wgląd w różne informacje, takie jak choćby częstotliwość zmian, daty aktualizacji oraz grafiki i materiały wideo dostępne na stronie. Algorytmy są w stanie wykorzystać te dane na naszą korzyść, zwiększając widoczność i naprowadzając użytkowników na witrynę, co jest jednym z kluczowych elementów pozycjonowania.
Mapa witryny nie jest obowiązkowa, jednak warto ją mieć, bowiem niesie ze sobą szereg korzyści. Dzięki temu że dajemy robotom Google pełny dostęp do naszej strony, realnie zwiększamy szansę na poprawę jej widoczności.
Powiązane wpisy
Darmowa wycena: