19 czerwca 2023

Sitemap — do czego służy mapa strony internetowej i czy warto ją mieć?

Sitemap — do czego służy mapa strony internetowej i czy warto ją mieć?

Planując podróż w nieznane miejsce, najrozsądniejszym rozwiązaniem jest zapoznanie się z mapą i dostępnymi tam atrakcjami – wówczas zwiedzanie jest znacznie łatwiejsze i lepiej zorganizowane. Analogiczną sytuacją jest odwiedzanie stron internetowych przez roboty wyszukiwarki. Crawlowanie i indeksowanie witryny przebiega znacznie sprawniej, kiedy Googlebot zna listę dostępnych adresów URL, dzięki czemu może bez problemu podążać ścieżką wszystkich podstron. Odpowiednia struktura nawigacyjna zdecydowanie poprawi pozycję witryny w SERP. Jak przygotować taką mapę strony? Warto zapoznać się z najważniejszymi informacjami dotyczącymi pliku sitemap.

Z tego wpisu dowiesz się…

Co to jest mapa witryny? Definicja sitemap XML

Ranking stron w wyszukiwarce jest ustalany na podstawie wytycznych ustalanych przez Google. Aby dana witryna znalazła się w nim na wysokiej pozycji, jej treści muszą być wysoko ocenione nie tylko przez użytkowników, ale i algorytmy. Aby tak się stało, jednym z czynników, które wspomogą proces pozycjonowanie jest stworzenie sitemap. Jak wygląda mapa witryny i co to jest? To plik w formacie XML. Zawiera on listę najistotniejszych danych na temat zawartości strony. Znajduje się w nim lista wszystkich jej podstron. Obejmuje informacje o aktualizacjach i dostępnych na nich treściach. Mapy witryny mogą zawierać także linki do grafik, filmów i innych plików oraz informację o powiązaniach między nimi.

Mapa witryny – kiedy i dlaczego warto ją mieć?

Jednym z kluczowych elementów optymalizacji strony pod kątem SEO jest linkowanie wewnętrzne. Zapewnia ono przejrzystą siatkę nawigacyjną w obrębie strony, dzięki której użytkownicy i roboty mogą szybko i intuicyjnie się po niej poruszać. Można jednak dodatkowo usprawnić proces indeksowania, tworząc mapę witryny. Jest ona przydatna z wielu względów.

  • Szybsze i łatwiejsze indeksowanie witryny przez wyszukiwarki

    Sitemap informuje wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, Bing czy Yahoo, o wszystkich dostępnych podstronach na stronie internetowej. Dzięki temu roboty mogą skuteczniej indeksować witrynę, a to może przełożyć się na lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania.

  • Aktualizacje i nowe treści

    Gdy dodajesz nowe strony lub aktualizujesz istniejące, sitemap pomaga w szybkim powiadamianiu wyszukiwarek o tych zmianach. W ten sposób mogą zindeksować nowe treści szybciej i wyświetlać je w wynikach wyszukiwania Google.

  • Lepsza nawigacja dla użytkowników

    Sitemap jest również przydatna dla użytkowników, ponieważ zapewnia łatwą nawigację po witrynie. Użytkownicy mogą użyć mapy witryny, aby szybko znaleźć interesujące ich sekcje, a także zobaczyć, jak różne strony są ze sobą powiązane.

  • Wykrywanie błędów i problemów technicznych

    Mapa strony może również pomóc w wykrywaniu błędów w witrynie, takich jak niedziałające linki lub problemy z dostępem do określonych podstron. Przeglądając ją, można szybko zidentyfikować te problemy i podjąć działania naprawcze.

  • Ułatwienie dla witryn dużych lub złożonych

    Jeśli witryna jest rozbudowana, z wieloma stronami lub ma skomplikowaną strukturę, mapa witryny może pomóc w zrozumieniu i organizacji treści. Jest to szczególnie zalecane w przypadku portali z wieloma poziomami struktury lub witryn składających się z różnych sekcji i podsekcji.

  • Pomoc dla nowych witryn z nierozwiniętym profilem linków

    Nowym stronom z reguły trudno jest trafić na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, a niekiedy długo czeka się nawet na samą indeksację. Utworzenie i dodanie mapy witryny może przyspieszyć wizytę Googlebota na stronie, a tym samym pojawienie się jej w wyszukiwarce.

  • Ulepszenie sposobu wyświetlania się w wyszukiwarce

    Google przedstawia informacje w wyszukiwarce na różne sposoby, np. w formie Direct Answers, grafów wiedzy czy danych strukturalnych. Jeśli strona zawiera liczne treści multimedialne, warto zawrzeć w mapie witryny dodatkowe dane, które będą miały duże znaczenie podczas jej prezentacji w wyszukiwarce.

Plik mapy witryny – XML czy HTML?

Sitemap XML to najpopularniejszy typ mapy witryny, jednak warto zaznaczyć, że nie jedyny. Format pliku XML (ang. Extensible Markup Language) to uniwersalny język znaczników stworzony do wyrażania różnych danych w unormowany sposób. Jest stosowany również do ich przechowywania, transferowania czy rekonstrukcji, dzięki czemu można je wykorzystać w mapach strony. Co więcej, ustrukturyzowana forma gwarantuje ich uniwersalność – są czytelne niezależnie od używanego systemu czy technologii. Mapa strony w formacie XML może zawierać hierarchiczną strukturę elementów reprezentujących różne sekcje i podstrony witryny. Każdy element powinien posiadać atrybuty, które opisują jego właściwości, takie jak URL, tytuł, opis itp. XML jest również często używany jako format eksportu dla narzędzi do generowania mapy strony.

Z kolei HTML (HyperText Markup Language) jest językiem używanym do tworzenia struktury i prezentacji stron internetowych. Chociaż stosuje się go przede wszystkim do renderowania stron dla przeglądarek internetowych, można go również wykorzystać do formułowania sitemap. Mapa strony w formacie HTML może składać się z linków do różnych sekcji i podstron, umieszczonych w odpowiedniej strukturze hierarchicznej i zawierać także inne elementy HTML, takie jak nagłówki, paragrafy, listy, aby dostarczyć dodatkowych informacji na temat struktury witryny.

Oba formaty, XML i HTML, mają swoje zalety i są wykorzystywane w różnych kontekstach. XML jest bardziej ogólny i elastyczny, co czyni go idealnym do przechowywania danych o strukturze witryny, które mogą być przetwarzane przez różne narzędzia. HTML natomiast jest bardziej skoncentrowany na tworzeniu struktury i prezentacji dla przeglądarek internetowych, co czyni go odpowiednim do stworzenia mapy strony, która jest czytelna dla użytkowników.

Jak poprawnie stworzyć mapę strony XML?

Prowadząc stronę za pomocą systemów CMS, takich jak WordPress czy Wix, ma się z reguły dostęp do automatycznego wygenerowania mapy witryny, np. za pomocą wtyczki Yoast SEO. Niekiedy jednak strona jest stworzona na autorskim kodzie, co wiąże się z koniecznością samodzielnego przygotowania sitemapy lub skorzystania z generatorów, a następnie dodania jej na serwer, w katalogu głównym witryny. Z reguły umieszcza się go pod adresem URL pod postacią www.twoja-witryna.pl/sitemap.xml. Rozmiar pliku nie może przekraczać 50 MB, a liczba znajdujących się tam rekordów – 50 000. Jeśli Twoja witryna posiada ich więcej – możesz utworzyć więcej plików sitemap.xml.

Tworzenie mapy witryny powinno przebiegać według określonego schematu. Wiąże się to z wykorzystaniem kilku kluczowych znaczników:

  • <urlset> – rozpoczyna i kończy każdą sitemap. Zawiera plik oraz odwołanie do obecnego standardu protokołu;

  • <url> – nadrzędny tag wpisu adresu URL. Poniżesze tagi są podrzędnymi

  • <loc> – jest skrótem od wyrazu location; umieszcza się tu adres URL podstrony

  • <lastmod> – tj. last modified; wskazuje na datę ostatniej modyfikacji. Data powinna mieć format zgodny z W3C Datetime;

  • <changefreq> – wskazuje częstotliwość zmian na stronie, np. weekly – co tydzień, hourly – co godzinę;

  • <priority> – znacznik określający stopień ważności danej podstrony dla wyszukiwarki w zakresie 0 – 1 i domyślnej wartości 0,5.

Uwaga – trzy pierwsze tagi są obowiązkowe. Pozostałe – opcjonalne.

Będąc wyposażonym w powyższe informacje, można stworzyć mapę witryny. Jak ona wygląda? Jest to prosty kod HTML o długości adekwatnej do złożoności strony. Oto przykładowy schemat mapy witryny XML:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">
  <url>
    <loc>https://www.example.com/</loc>
    <lastmod>2023-05-28</lastmod>
    <changefreq>daily</changefreq>
    <priority>1.0</priority>
  </url>
  <url>
    <loc>https://www.example.com/about</loc>
    <lastmod>2023-05-25</lastmod>
    <changefreq>weekly</changefreq>
    <priority>0.8</priority>
  </url>
  <url>
    <loc>https://www.example.com/products</loc>
    <lastmod>2023-05-30</lastmod>
    <changefreq>daily</changefreq>
    <priority>0.9</priority>
  </url>
  <!-- Dodaj tutaj kolejne elementy <url> dla pozostałych stron na witrynie -->
</urlset>
 

Co może zawierać mapa witryny XML?

Mapy witryn z obrazami

Sitemap z obrazami to sposób wskazania wyszukiwarce innych obrazów z witryny, z których znalezieniem mogłaby mieć problem. Dotyczy to przede wszystkim grafik dodawanych do witryny za pomocą kodu JavaScript. Można zarówno stworzyć osobny plik, jak i dodać tagi sitemap z obrazami do istniejącej mapy.

Mapy witryn dla Wiadomości Google

Chcąc znaleźć się ze swoimi artykułami w sekcji Wiadomości Google, warto oznaczyć wybrane adresy URL specjalnymi tagami lub utworzyć osobną mapę witryny. Drugie rozwiązanie może ułatwić monitorowanie zainteresowania tymi treściami w Search Console. Warto pamiętać o regularnym aktualizowaniu nowych artykułów w sitemap.xml – najlepiej gdy mapa generowania jest dynamicznie.

Mapy witryn wideo i rozwiązania alternatywne

Mapa witryny dedykowana materiałom wideo zawiera dodatkowe dane o filmach znajdujących się na stronie. Ułatwia Googlebotom ich analizę i znalezienie tych dodanych za pomocą niestandardowych ścieżek. Alternatywę stanowi stworzenie kanału mRSS. Należy uwzględniać wideo związane z zawartością strony hostującej, a wszystkie pliki powinny być w pełni dostępne dla robotów, bez dodatkowych zabezpieczeń.

Łączenie rozszerzeń map witryn

Praktyczną opcją jest łączenie rozszerzeń map witryn, dzięki któremu można poinformować Google o różnych rodzajach treści i metadanych znajdujących się na stronie. Dotyczy to np. artykułów z grafiką i filmami. Należy określić odpowiednią przestrzeń nazw wyznaczającą obsługiwane tagi za pomocą artybutu xmlns tagu urlset.

Jak przesłać mapę witryny do Google?

Mapę witryny internetowej twojej strony możesz przesłać do Google na różne sposoby. Zalecamy przede wszystkim skorzystanie z pierwszego. Dzięki kontu w Google Search Console można na bieżąco monitorować zmiany w obrębie witryny i odpowiednio szybko na nie reagować.

Przesyłanie mapy witryny za pomocą Google Search Console

  • 1. Utwórz i zaktualizuj swoją mapę witryny

    Najpierw należy utworzyć mapę witryny w formacie XML lub zaktualizować istniejącą, aby zawierała najnowsze informacje. Upewnij się, że jest kompletna i zgodna z protokołem sitemap.

  • 2. Zaloguj się do Konta Google

    Przejdź do swojego konta Google lub utwórz nowe, jeśli nie masz jeszcze konta.

  • 3. Przejdź do Google Search Console

    Otwórz stronę Narzędzia dla webmasterów Google (Google Search Console) w przeglądarce internetowej.

  • 4. Dodaj swoją witrynę

    Jeśli nie dodałeś jeszcze swojej strony do Narzędzi dla webmasterów, kliknij przycisk „Dodaj właściwość” i postępuj zgodnie z instrukcjami, aby zweryfikować swoją witrynę.

  • 5. Przejdź do sekcji „Mapa witryny”

    Zlokalizuj sekcję „Mapa witryny” lub „Sitemap” w menu bocznym lub głównym panelu Narzędzi dla webmasterów.

  • 6. Dodaj ścieżkę do mapy witryny

    Kliknij przycisk „Dodaj/Testuj sitemap”. Wprowadź pełną ścieżkę do mapy witryny (np. „/sitemap.xml”) i kliknij przycisk „Prześlij”.

  • 7. Zweryfikuj przesłanie mapy witryny

    Po przesłaniu mapy witryny do Google rozpocznie proces sprawdzania jej zawartości. Sprawdź, czy została prawidłowo przesłana i zweryfikuj stan indeksowania w Narzędziach dla webmasterów.

    Prawidłowo przesłana sitemapa w narzędziu Google Search Console

Przesyłanie mapy witryny przy użyciu interfejsu Search Console API

Przesyłanie mapy witryny za pomocą narzędzia do pingowania

np. https://www.google.com/ping?sitemap=https://example.com/sitemap.xml

Przesyłanie mapy witryny z wykorzystaniem pliku robots.txt

Przesyłanie mapy witryny poprzez kanał Atom lub RSS

Warto pamiętać, że proces indeksowania może zająć pewien czas, a Google samodzielnie decyduje, kiedy i jak często roboty mają skanować strony. Dlatego ważne jest, aby utrzymywać mapę witryny aktualną i zgodną z treścią strony WWW.

Czego nie należy umieszczać w mapie XML?

Dodanie mapy strony do Google ma na celu nie tylko ułatwienie jej zaindeksowania, ale i wskazanie najistotniejszych elementów stanowiących wartościowe treści dla użytkowników. Należy więc skupić się na jej najmocniejszych stronach, unikając błędów mogących przyczynić się do niewłaściwej oceny Google. Zalicza się do nich m.in. umieszczanie adresów URL z błędami 301,302 czy 404, adresów niekanonicznych, oznaczonych tagiem <meta name=”robots” content=”noindex” /> lub zablokowanych w pliku robots.txt. Oprócz tego mapa witryny powinna być zgodna z wytycznymi XML, a więc zawierać tylko prawidłowe znaki i odpowiednie znaczniki. Nie mogą się w niej znaleźć dane osobowe, zawartość binarna, kod wykonawczy ani duże ilości danych.

Oceń ten artykuł

Średnia ocen użytkowników 4.9 / 5. Ilość głosów użytkowników 65

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Darmowa wycena:

    *Wyrażam zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i informacji handlowych od Pikseo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej ) w celu promocji usług Pikseo w tym m.in. przedstawienia informacji o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.
    Polityka Prywatności