Jakie korzyści przynosi pozycjonowanie?

Powszechnie stosowaną metodą poszukiwania informacji, usług lub firm jest korzystanie z wyszukiwarki internetowej. Obecnie używa się jej niemal codziennie, wpisując dziesiątki różnych fraz. Z punktu widzenia użytkownika to głównie sposób zdobywania wiedzy, jednak dla przedsiębiorców i właścicieli stron internetowych stanowi możliwość reklamy i budowania świadomości marki. Kolejność witryn wyświetlanych w wynikach wyszukiwania nie jest przypadkowa. Google segreguje je na podstawie kilkuset wytycznych, aby zaproponować użytkownikom najlepiej odpowiadające ich zapytaniom sugestie. Mając to na uwadze, właściciele biznesów e-commerce robią wszystko, aby sprostować wymaganiom internetowego giganta. Proces dostosowywania strony do zaleceń Google określa się mianem SEO. 

Na czym polega SEO?  

SEO (ang. Search Engine Optimization), czyli optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarki polega na wdrożeniu działań, które mają na celu zwiększenie wartości witryny w Google. Dzięki zaimplementowaniu technicznych i funkcjonalnych ulepszeń na stronie będzie ona pojawiała się wyżej w wynikach wyszukiwania, dzięki czemu zyska większą widoczność i ruch. Zakres czynności optymalizacyjnych obejmuje działania na stronie (on-site), jak i poza nią (off-site). Do pierwszej grupy zalicza się m.in. sprawdzenie poprawności kodu HTML, dodanie metatagów, hierarchizacja nagłówków w treściach, dopasowanie odpowiednich słów kluczowych, uzupełnienie atrybutów ALT, zbudowanie sieci linków wewnętrznych czy regularna publikacja unikalnych tekstów. Do zadań SEO poza stroną należą z kolei link-building, czyli pozyskiwanie wartościowych odnośników, optymalizacja wizytówki Google oraz dbanie o zgodność danych NAP i wizerunek marki w sieci. 

Etapy procesu pozycjonowania stron

zalety pozycjonowaniaOptymalizacja strony to złożony proces, na który składa się wiele etapów. Rozpoczyna się od audytu, który zawiera analizę konkurencji, ocenę stanu witryny oraz jakości tworzonego contentu. Można się dowiedzieć, jakie treści udostępniają konkurencyjne firmy, jak są one odbierane przez odbiorców i jakie generują zaangażowanie. Kolejnym krokiem jest dobór fraz kluczowych, których pozycjonowanie nie będzie zbyt trudne i mają dużą szansę na konwersję. Następnie zostają wdrażane techniczne działania optymalizacyjne udoskonalające słabe elementy witryny wykryte podczas audytu. Opracowuje się również strategię contentową obejmującą tworzenie unikalnych, merytorycznych i zgodnych z zasadami E-A-T treści. Kluczową fazą jest link-building, czyli linkowanie wewnętrzne budujące prawidłową strukturę strony oraz linkowanie zewnętrzne zapewniające jej większą wiarygodność. Końcowym etapem jest dostosowanie witryny do potrzeb odbiorców – musi ona być przyjazna dla odwiedzającego, dlatego niezmiernie ważne są ulepszenia uwzględniające doświadczenie użytkownika (UX), np. interaktywność, właściwie skonfigurowane formularze czy intuicyjna nawigacja. Wszystkie te działania muszą być przeprowadzone poprawnie, aby zapewnić finalną skuteczność i oczekiwane rezultaty.

Zalety pozycjonowania strony internetowej

  1. Lepsza widoczność strony w wyszukiwarce

Pozycjonowanie strony ma na celu wzrost jej pozycji w organicznych, czyli bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Odpowiednio zoptymalizowana witryna zostanie doceniona przez Google w postaci wyświetleń w TOP10. Większość użytkowników nawet nie zagląda na drugą stronę wyników, dlatego tak istotne jest, aby znaleźć się w propozycjach na najwyższych pozycjach. Lepsza widoczność przyniesie zwiększony ruch w witrynie, wzrost świadomości marki oraz szansę na dotarcie do większej grupy odbiorców i poprawę konwersji. 

  1. Opłacalne narzędzie marketingowe

Działania z zakresu SEO są uważane za jedno z najtańszych dostępnych narzędzi marketingowych. Usługa pozycjonowania stron nie wymaga dużego budżetu i pozwala na dopasowanie pakietu do indywidualnych potrzeb. Można ją porównać do kampanii Google Ads, które powodują skokowy wzrost ruchu na stronie widoczny wtedy, kiedy się za nie płaci. Pozycjonowanie natomiast cechuje się wolniejszym, ale stopniowym zwiększaniem się zainteresowania użytkowników, nawet po zakończeniu działań. Najlepszym rozwiązaniem jest połączenie obu strategii, dzięki czemu będą się nawzajem uzupełniać i przynosić więcej korzyści.  

  1. Długotrwałe efekty

Warto zaznaczyć, że proces pozycjonowania wymaga czasu i systematyczności. Przyjmuje się, że zadowalające rezultaty są widoczne po ok. 6 miesiącach działań, jednak zależy to w dużej mierze od branży. Wypracowane efekty są jednak długotrwałe i właściwie zoptymalizowana strona będzie się utrzymywać na szczytach wyszukiwań przez długi czas w przeciwieństwie do reklam PPC, które po zakończonej kampanii po prostu znikają. 

  1. Zyskanie wizerunku eksperta

Google wysoko ceni witryny, które zawierają merytoryczne, unikalne i poprawnie napisane treści oparte na rzetelnych źródłach. Chce dawać użytkownikom trafne odpowiedzi na ich pytania, dlatego wybiera sprawdzone strony, które wyróżniają się dużą zawartością specjalistycznej wiedzy. Dzięki odpowiedniemu content marketingowi – blogom, poradnikom czy instruktażom – klienci zyskują większe zaufanie i chętniej dokonują konwersji na stronie, a marka zyskuje status eksperta w swojej branży. 

  1. Szansa dla lokalnych firm

Mimo ogromnego wzrostu popularności biznesów e-commerce nadal istnieją branże, które oferują głównie usługi stacjonarne. Zależy im więc na pozyskaniu nowych klientów z określonego obszaru. Doskonałym rozwiązaniem będzie wówczas lokalne SEO, które dzięki wykorzystaniu geolokalizacji oraz odpowiednich słów kluczowych może pomóc dotrzeć do odbiorców z okolicy. Szukając fryzjera czy piekarni, użytkownik najczęściej chce znaleźć lokale najbliżej siebie. Dzięki pozycjonowaniu lokalnemu otrzyma spersonalizowane propozycje, a właściciele biznesów w tani i skuteczny sposób trafią ze swoją ofertą do grupy targetowej. 

Chcesz skorzystać z pomocy doświadczonej firmy?