Optymalizacja serwisu internetowego to jedno z podstawowych działań, jakie należy wykonać, wdrażając działania SEO. Jednak żeby w ogóle myśleć o skutecznej optymalizacji, należy najpierw przeprowadzić audyt SEO witryny.
Trudno mówić o skutecznym pozycjonowaniu strony www bez jej odpowiedniej optymalizacji. Dopiero tak przygotowany serwis może zostać skutecznie wsparty działaniami SEO i zwiększy swoją widoczność w wyszukiwarkach. Jednym z najważniejszych elementów optymalizacji witryny jest audyt SEO. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, przeprowadzając taki audyt.
1. Sprawdź powiązanie witryny z Google Search Console
Przede wszystkim powinieneś upewnić się, że serwis został dodany do Google Search Console (dawniej Google Webmaster Tools), dzięki czemu otrzymasz dostęp do różnych ciekawych informacji na temat witryny, jak na przykład błędy techniczne czy inne problemy, napotkane przez robota Google w serwisie. Oczywiście, jeśli okaże się, że twoja strona nie została dodana do Google Search Console, powinieneś to zrobić jak najszybciej, a przy okazji dodaj mapę witryny (format XML). Nie zapomnij również wybrać wersję serwisu do indeksowania z www lub bez.
2. Uważaj na Flash i Ajax
Również technologia, w jakiej została zbudowana strona www, ma wpływ na efekt pozycjonowania. Należy szczególnie uważać na takie rozwiązania, jak Flash i Ajax. Szczególnie Flash nie jest lubiany przez Google. Już we wrześniu 2015 roku jego automatyczna obsługa została zablokowana w przeglądarce Chrome. Warto dodać, że największa przeglądarka na świecie nigdy nie radziła sobie dobrze z indeksowaniem witryn we Flashu, co negatywnie odbija się na ich pozycji w Google. Jeśli już chcesz pozostać przy tej technologii, warto przygotować alternatywną wersję serwisu w HTML dla robotów indeksujących. Łatwiej będzie jednak postawić w ogóle na inną technologię, jak HTML5.
Należy uważać także na strony wykonane w Ajax. Jeszcze do niedawna Google miało poważny problem z ich indeksowaniem, dlatego zalecało stosowanie tzw. „HTML snapshot”, jednak w październiku 2015 roku zmieniła się rekomendacja i Google ogłosiło, że nie ma już problemów z odczytywaniem takich witryn. Należy jednak pamiętać, żeby zapewnić dostęp robotom indeksującym do plików JavaScript i CSS, z których korzysta serwis.
3. Zwróć uwagę na Meta Tag Robots i inne znaczniki
Warto również przyjrzeć się znacznikom w sekcji Head strony, a szczególnie Meta Tag Robots, który zawiera instrukcje dla robotów wyszukiwarek. Należy sprawdzić, czy umożliwiono indeksowanie strony tym robotom i śledzenie linków (wygląda to następująco: <META NAME=”ROBOTS” CONTENT=”All”>). W tym miejscu warto również zwrócić uwagę na pozostałe meta znaczniki, jak Title, Description czy Keywords i, jeśli trzeba, umieścić w nich, odpowiednie słowa kluczowe (nie warto jednak przesadzać z ich ilością).
4. Sprawdź dostosowanie do urządzeń mobilnych
Urządzenia mobilne mają coraz większy udział w ruchu internetowym, dlatego od kwietnia 2015 roku Google mocno stawia na mobile. Przystosowanie witryny do wyświetlania na smartfonach i tabletach stało się jednym z czynników rankingowych wyszukiwarki. Google udostępniło narzędzie, dzięki któremu możesz sprawdzić, czy twoja witryna jest mobile friendly:
https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/
Na co jeszcze zwrócić uwagę, przeprowadzając audyt? O tym już wkrótce w drugiej części wpisu.
Powiązane wpisy
Darmowa wycena: