Google ocenia strony w swoim rankingu nie tylko z wykorzystaniem odpowiedniego algorytmu, ale także wspomaga się działaniami tzw. raterów – specjalnie do tego zatrudnionych pracowników.

W 2012 roku można było zapoznać się z fragmentami wytycznych Google dla raterów – pracowników, którzy ręcznie oceniają serwisy internetowe. Pod koniec listopada 2015 roku, czyli zupełnie niedawno, dokument z wytycznymi został w całości udostępniony, po uprzedniej aktualizacji m. in. na temat internetu przeglądanego na urządzeniach mobilnych. Dzięki temu, możemy się dowiedzieć, jak dokładnie raterzy oceniają mobilne strony, a to ułatwi właściwe przygotowywanie takich witryn i ich pozycjonowanie.

Od dawna było wiadomo, że strony deskopowe oceniają raterzy, jednak teraz okazuje się, że Google dysponuje również teamem raterów mobilnych, którzy koncentrują się na ocenie stron w mobilnych wynikach wyszukiwania. Z jednej strony raterzy oceniają trafność wyników wyszukiwania w stosunku do zapytania użytkownika, a z drugiej – oceniają strony pod kątem wygody użytkowników i pod kątem budowy serwisu.

Kryteria oceny stron

Z dokumentu udostępnionego przez Google wynika, że najważniejsze przy ocenianiu stron mobilnych są cztery kryteria: autorytet, wiarygodność, wiedza i wygoda. Chodzi o to, żeby każdy użytkownik internetu, który poszukuje konkretnej wiedzy na jakiś temat, mógł wygodnie i szybko dotrzeć do wiarygodnego, autorytatywnego źródła informacji. Google chce zmusić właścicieli witryn, żeby bardziej zwracali uwagę nie na to, ilu użytkowników wchodzi na ich stronę, ale koncentrowali się na tym, ilu użytkowników znalazło na tej stronie przydatne informacje. W tym przypadku warto zwrócić uwagę na współczynnik odrzuceń, który często wiele mówi o dopasowaniu zawartości serwisu do oczekiwań internauty. Niewątpliwie raterzy Google będą sprawdzali, czy użytkownik znalazł w danej witrynie informacje, jakich szukał i czy były one satysfakcjonujące, a potem ocenią pod tym kątem stronę.

Strona, która spełnia oczekiwania

Do ratingu zostało wprowadzone nowe kryterium – Needs Met, co można przetłumaczyć, jako „spełnienie oczekiwań”. Raterzy mają tu do dyspozycji 5 wskaźników ocen:

Fully Mets (FullyM) – użytkownicy są w pełni usatysfakcjonowani z wyniku wyszukiwania i nie muszą przeglądać innych wyników;
Highly Meets (HM) – strona pomocna dla większości użytkowników mobilnych, ale niektórzy z nich mogą zechcieć przejrzeć również inne wyniki wyszukiwania;
Moderately Meets (MM) – częściowe spełnienie oczekiwań użytkowników, niektórzy z nich będą przeglądali również inne wyniki;
Slightly Meets (SM) – spełnienie oczekiwań niewielkiej części użytkowników. Istnieje co prawda związek pomiędzy zapytaniem i wynikiem, ale nie jest on w pełni satysfakcjonujący i wielu użytkowników będzie chciało zapoznać się również z innymi wynikami wyszukiwania;
Fails to Met (FailsM) – brak spełnienia oczekiwań użytkowników mobilnych.

Kompletny dokument z wytycznymi Google znaleźć można pod tym adresem.