Internet rzeczy to temat dość burzliwy – jedni w nim dopatrują się szansy na rozwój, inni dostrzegają zagrożenie w postaci coraz to większej cyfryzacji życia. Fakt jednak jest taki, że zjawisko to z każdym rokiem się rozrasta – stale przybywa urządzeń podłączonych do sieci, a to niesie za sobą wiele zmian, tak w funkcjonowaniu urządzeń firm, jak i w zachowaniach samych użytkowników.

Zacznijmy od początku…

Czym zatem jest Internet rzeczy? Koncepcja „ Internet of Things” powstała 1999 roku, za jej autora uważa się Kevina Ashtona – przedsiębiorcę i założyciela pierwszych star-upów. Chciał on opisać system, w którym, za pomocą sensorów, świat materialny może się komunikować z komputerami (chodziło o wymianę danych). Zjawisko to jednak w tym czasie było dość ograniczone, dlatego za rzeczywisty początek Internetu rzeczy uznaje się przełom lat 2008/2009 – to właśnie w tym czasie liczba urządzeń połączonych z siecią stała się wyższa, niż ogólna liczba mieszkańców planety. W takim ujęciu IoT należy rozumieć jako ekosystem, w obrębie którego przedmioty mają możliwość komunikowania się za pośrednictwem człowieka, a także i bez jego udziału.

By komunikacja mogła zaistnieć, muszą zostać spełnione trzy warunki. Konieczne jest urządzenie, posiadające sensor będący w stanie zebrać konkretne dane z otoczenia (czujniki temperatury, drgań, GPS, itd.) Do tej kategorii zaliczyć można także opaski na rękę mierzące tętno, czujniki ruchu, czyli urządzenia które dokonują pomiarów po wykonaniu jakiejś akcji: polecenie głosowe, użycie przycisku.

Drugim warunkiem, bez którego komunikacja nie będzie mogła zaistnieć, jest urządzenie zdolne do odebrania przesłanego sygnału, przetworzenia go i wywołania określonej reakcji. Najbardziej oczywistymi przedmiotami będą wszelkiego rodzaju tablety, komputery czy smartfony, ale nie tylko je zaliczyć należy do tej kategorii, w jej obrębie mieszczą się również takie rozwiązania jak: automatycznie opuszczane rolety czy sygnalizacja świetlna zmieniająca się pod wpływem natężenia ruchu. Ostatni warunek to sam środek komunikacji, czyli sposób w jaki informacje są przesyłane. Możliwości jest obecnie sporo, od tych najbardziej powszechnych jak Bluetooth i WiFi po NFC.

Dziś zatem przedmioty codziennego użytku mogą pełnić różne funkcje, nie ma problemu z uruchomieniem ekspresu do kawy za pomocą smartfona czy wyświetleniu na budziku informacji odnośnie do pogody – nowe możliwości to jednak także i nowe wyzwania.

Miejsce SEO w Internecie Rzeczy

seo-3910506_960_720Faktem jest, że IoT to technologia przełomowa, która postawiła nowe wyzwanie przed branżą marketingową, dał on użytkownikom nie tylko nowe możliwości, ale w dużej mierze wpłynął on także na sposób ich działania. Duża liczba urządzeń podłączonych do sieci sprawia, że ludzie są mniej uzależnieni od komputera, kiedy chcą znaleźć jakieś informacje mogą bez problemu zrobić to za pomocą smartfona, tabletu czy inteligentnego głośnika – urządzenia te wyposażone w wirtualnych asystentów umożliwiają wyszukiwania głosowe. Rozwiązanie to jest niezwykle wygodne, przez co staje się coraz bardziej popularne. Zadając pytanie otrzymujemy precyzyjną odpowiedź, bez konieczności przeglądania dużej liczby wyników wyszukiwania. Jednocześnie korzystając z wirtualnego asystenta użytkownik może wykonywać inne czynności, przeglądać notatki, przygotowywać obiad. Dlaczego jednak ma to takie znaczenie dla SEO? Otóż większa liczba zapytań głosowych to mniejsza liczba wyszukań w wyszukiwarce, a tym samym i mniejsza liczba odwiedzin na stronie. W przypadku zapytań głosowych większość odpowiedzi jest dostępna z poziomu samej wyszukiwarki, a co za tym idzie użytkownik nie musi odwiedzać strony, a to stanowi już wyraźny problem dla SEO, brak odwiedzin to brak konwersji, nawet przy wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania. Więcej o konwersjach pisaliśmy tu. Co zatem można zrobić?

Przede wszystkim Featured Snippets

Internet Rzeczy wymaga odpowiedniego dopasowania strony, przede wszystkim w tym wypadku trzeba zadbać o jej optymalizacje pod kątem wyświetlania w Featured Snippets. Dlaczego? Featured Snippets to fragmenty, które wyświetlają się w wyszukiwarce, jako precyzyjna odpowiedź zadana przez użytkownika. To je właśnie odczytuje asystent w odpowiedzi na zadane pytanie. Fragmenty te zaciągane są bezpośrednio ze stron, dlatego jeśli odpowiedź zainteresuje odbiorcę i będzie chciał on poznać więcej szczegółów, bardzo prawdopodobnym jest, że odwiedzi stronę, której fragment właśnie przeczytał/usłyszał. Oczywiście, jeśli uzyskana w ten sposób odpowiedź nie będzie dla użytkownika atrakcyjna z pewnością wykorzysta on tradycyjne wyszukiwanie i tu znowuż tradycyjne SEO będzie miało znaczenie, niemniej warto w pełni wykorzystać możliwości jakie daje Featured Snippets, i tym sposobem zawalczyć o podniesienie konwersji.

Jak dostosować stronę do Featured Snippets?

To, że treść wyświetli się w wyszukiwarce, jeszcze nie gwarantuje, że użytkownik zechce przejść na stronę. Dlatego warto zadbać o przygotowanie jej w taki sposób, by odbiorca był zaciekawiony i chciał uzyskać wyczerpującą odpowiedź. Jak to zrobić? Przede wszystkim tekst powinien być przygotowany tak, by odpowiadał na podstawowe pytanie: gdzie, jak co, kto – na tej bazie najczęściej budowane są zapytania głosowe. Im precyzyjniej tekst będzie na nie odpowiadał, tym wyższe prawdopodobieństwo, że odbiorca wejdzie na stronę.

Odpowiedź na te pytanie najlepiej jest umieścić w początkowych zdaniach pierwszego akapitu, i to co szczególnie ważne – zdania nie powinny być zbytnio rozbudowane. Proste, rzeczowe konstrukcje sprawdzą się tu zdecydowanie lepiej. By jednak to zadziałało musimy dowiedzieć się jakie pytania użytkownicy najczęściej zadają w związku z naszą branżą. W tym celu wykorzystać można różne narzędzia, w tym Google Ads, a dokładnie jego funkcjonalność o nazwie Keyword Planner.

Co jeszcze ma znaczenie?

interface-3614766_960_720Zapytania głosowe to nie tylko pytania odnośnie do tego czym coś jest, albo jak to wykorzystać, często mają one także na celu znalezienie sposobu na nawiązanie kontaktu z firmą, dlatego ważne jest by odpowiednio wypełnić wizytówkę w usłudze Google Moja firma. Również wdrożenie odpowiednich danych strukturalnych ma w tym wypadku ogromne znaczenie. Pomagają one lepiej zrozumieć botom tematykę i zakres strony, dzięki temu treść witryny zostanie lepiej zakwalifikowana do wyświetlania w Featured Snippets. Nie bez znaczenia pozostaje także, jakość i czytelność prezentowanych treści, jest to zasada, która obowiązuje zawsze przy optymalizacji strony. Koniecznym jest by umieszczone w obrębie witryny teksty były sformułowane w czytelny i przejrzysty dla odbiorcy sposób, przy jednoczesnym zachowaniu ich wysokiej jakości merytorycznej.

Internet Rzeczy to bez wątpienia zagadnienie, które obecnie stawia wiele wyzwań przed SEO-wcami, a postawi ich jeszcze więcej. Rosnące możliwości, będą wymagały stałych modyfikacji prowadzonych działań i tym samym zmiany strategii pozycjonowania witryn.

Podobał Ci się artykuł?

przycisk pikseo polub nas

Autor: Agnieszka Motylińska

Specjalista ds. content marketingu

Posiada doświadczenie w przygotowywaniu treści dziennikarskich, blogowych i marketingowych.
W Pikseo zajmuje się tworzeniem contentu dla agencji oraz jej klientów.