29 stycznia 2018

Influencer – Twoje marketingowe wsparcie

Influencer – Twoje marketingowe wsparcie

Współczesny marketing przybiera bardzo różnorodne i niekoniecznie oczywiste formy. Mediów, w których może pojawić się Twój przekaz, jest znacznie więcej niż kiedyś i różnią się one od tych tradycyjnych przede wszystkim charakterem. Umożliwiają większą interakcję i otrzymywanie informacji zwrotnych od odbiorców. Nowoczesne reklamy nie są też tak drogie, jak standardowa reklama telewizyjna czy radiowa.

Kim jest influencer?

grafikiNa pewno nieraz słyszałeś opinię, że żyjemy w epoce pozbawionej autorytetów. Nie jest to jednak do końca prawdą. Można powiedzieć, że przywódców i osób z charyzmą na tym świecie nie brakuje. Wśród nich obecni są tak zwani influencerzy, czyli w polskim tłumaczeniu liderzy opinii. Są to osoby, które mają własne, popularne kanały komunikacji, za pośrednictwem których wpływają na wielu ludzi. To oni zastępują im idoli i wzory do naśladowania. Są dla nich inspiracją.

Dzięki temu, że influencer ma własne sposoby kontaktowania się z licznymi odbiorcami i potrafi wpłynąć na ich opinie, ma również duży potencjał marketingowy. Wiele firm decyduje się na podjęcie współpracy z tak charakterystyczną osobą w celu promowania swoich produktów czy akcji. Influencer marketing może obejmować działania w przestrzeni wirtualnej, jak i rzeczywistej albo łączyć obie te formy. Często reklamy stworzone z udziałem influencera są oryginalne i, ze względu na swój nietypowy charakter, intrygujące.

Siła influencer marketingu

grafikaInfluencer wpływa na zachowania tych, którzy się z nim utożsamiają. Niektórzy chcą być tacy jak on. Inni po prostu mniej lub bardziej liczą się z jego zdaniem. Można powiedzieć, że lidera opinii łączy z odbiorcami bardzo silna relacja. Potrafi on docierać do wielu tysięcy użytkowników, którzy wyczekują na jego publikacje i sugerują się tym, co powie.

Influencer to też swego rodzaju przywódca. Posiada bowiem na tyle charyzmatyczną osobowość, że jest w stanie sprawić, iż ludzie za nim podążą. Nic więc dziwnego, że marki poszukują influencerów do współpracy. Łatwiej wywołać w konsumentach chęć zakupu, jeśli wykorzysta się wpływ ich idoli. Niejednokrotnie kampanie z udziałem przywódców opinii dają lepsze efekty niż zwykłe reklamy. Są też tańsze od wykupienia czasu antenowego w porze największej oglądalności. Małe firmy wolą więc skorzystać z pomocy lidera opinii, a światowe marki często łączą tradycję z nowatorstwem i zapraszają influencera do udziału w reklamie telewizyjnej czy w akcji outdoorowej. Nieraz największym echem odbija się promocja, która wykorzystuje wiele form reklamy naraz.

Formy współpracy z influencerami

Jak już wspomnieliśmy, współpraca z liderami opinii może przybierać różnorakie formy: od wystąpienia takiej osoby w reklamie, przez przetestowanie jakiegoś produktu, po najbardziej kompleksowe i nietypowe działania.

Ciekawym zabiegiem jest zorganizowanie akcji i (za sprawą kamer) przeniesienie jej również do przestrzeni wirtualnej. Takie działanie może zostać podjęte z opóźnieniem lub w czasie rzeczywistym. Jeśli wybierze się pierwszą opcję, to większe pole do popisu mają twórcy wideo.

Jak dobrze wybrać lidera opinii?

opiniePamiętaj, że podstawą jest dobry research. Nim podejmiesz współpracę z influencerem, dowiedz się o nim jak najwięcej. Może ma już na swoim koncie udział w reklamach? Sprawdź, jakim echem się one odbiły, jaki był ich efekt. Nie oznacza to bynajmniej, że należy skreślać osoby, które jeszcze nie współpracowały z żadną marką. Nieraz korzyść z działania z nimi może być nawet większa. Przez to, że jeszcze nie mają na swoim koncie takich osiągnięć, mogą zaproponować niższe stawki za współpracę. Poza tym niewykluczone, że osoba posiadająca nieco mniejsze zasięgi, jest za to świetnym ekspertem w swojej dziedzinie, co również jest dużą wartością przy wspólnych projektach marketingowych.

Podczas wyboru odpowiedniej osoby należy zwrócić uwagę także na kryterium grupy docelowej. Jeśli chcesz osiągnąć widoczne rezultaty, odbiorcy angażowanego influencera muszą być również potencjalnymi odbiorcami Twojej reklamy. Przykładowo, jeśli reklamujesz produkt dla młodzieży od 13 do 18 roku życia, to musisz szukać lidera opinii, który tworzy właśnie dla niej. W przypadku wspomnianej grupy odbiorców, dobrym miejscem na poszukiwanie influencera będzie prawdopodobnie Snapchat czy Youtube.

Skuteczne poszukiwania influencera

Zastanów się, z jakiego narzędzia korzystają odbiorcy Twojej przyszłej kreacji reklamowej. Tam też powinieneś poszukiwać influencera, który oddziałuje na decyzje Twoich odbiorców. Lider opinii może posiadać kilka kanałów komunikacji. Wśród nich są profile w mediach społecznościowych, własne vlogi czy blogi.

Podczas poszukiwań możesz wspomagać się corocznymi zestawieniami wpływowych blogerów czy youtuberów, które bez problemu znajdziesz w sieci. Jeśli interesują Cię również osoby osiągające nieco mniejszy zasięg, poproś członków jednej z grup tematycznych na Facebooku o wysłanie propozycji liderów z danej branży. Ktoś na pewno chętnie Ci doradzi. Następnie, kiedy już będziesz miał swoje kandydatury, nie zapomnij dokładnie się im przyjrzeć. Dlaczego?

Fałszywe profile liderów

socialmediaWarto dobrze poznać przyszłego współpracownika. Jest to przecież człowiek, z którym chcesz osiągać pozytywne efekty reklamowe. Nie możesz zapominać, że w influencer marketingu tak, jak i w innych dziedzinach, również mogą zdarzyć się nadużycia i oszustwa.

Zjawisko kreowania fałszywego lidera opinii nie jest wcale rzadkie. Nie powinno Cię to jednak zniechęcać, ponieważ wystarczy dobrze przyjrzeć się profilom influencera przed podjęciem współpracy. Zobacz na przykład, czy dane konto w social media nie ma kupionych polubień czy obserwatorów. Jeśli przybywa ich nadzwyczaj szybko, to lepiej upewnij się, czy rozmawiasz z prawdziwym liderem.

Sprawdź, kto polubił zdjęcia influencera. Czy są to rzeczywiście odbiorcy, którzy Cię interesują? Jeśli like’i pochodzą z martwych profili albo z kont osób, które mieszkają w różnych dziwnych miejscach, to masz do czynienia z kupowaniem polubień. Wybierz do współpracy kogoś innego, inaczej stracisz budżet. Poniesiesz tylko koszty, a nie zdołasz dotrzeć do osób, na których atencji Ci zależało.

Inny problem to bohaterowie fikcyjni. Niestety, zdarza się, że ktoś np. publikuje zdjęcia z banków zdjęć jako własne. Tworzy wówczas osobę, która tak naprawdę nie istnieje, a zatem nie może być liderem. Taką sytuację łatwo wykluczysz, umawiając się na spotkanie w celu omówienia szczegółów wspólnego projektu.

Podsumowanie

Współpraca z influencerami może przynieść Ci wiele korzyści materialnych i wizerunkowych. Oczywiście, tak będzie tylko pod warunkiem, że wcześniej dokładnie ich sprawdzisz. Wystarczy drobny reserach, żeby przekonać się, kim są np. osoby aktywne na danym koncie na Instagramie.

Pomyśl o influencer marketingu i innych mniej typowych sposobach na wypromowanie swojej marki czy produktu. Może współpraca z liderem opinii będzie dla Ciebie okazją, by nieco ożywić kreacje reklamowe. Pokaż, że Twoja firma interesuje się nowymi formami promocji. Na pewno na tym skorzystasz!

 


 

Jeśli chcesz być na bieżąco z naszymi artykułami oraz inspiracjami, które publikujemy, zapraszamy Cię do polubienia naszego profilu na Facebooku.

Znajdziesz tam dodatkową porcję wiedzy i żadna nowinka ze świata marketingu Cię nie ominie.

przycisk pikseo artykul

Oceń ten artykuł

Średnia ocen użytkowników 0 / 5. Ilość głosów użytkowników 0

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Darmowa wycena:

    *Wyrażam zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i informacji handlowych od Pikseo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej ) w celu promocji usług Pikseo w tym m.in. przedstawienia informacji o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.
    Polityka Prywatności