15 lipca 2021

Google Trends – to warto wiedzieć

Google Trends – to warto wiedzieć

Na skuteczny marketing internetowy składa się wiele działań, do których należy m.in. wykorzystywanie sezonowych trendów. Zaplanowanie kampanii pod ich kątem wymaga zapoznania się z tendencjami w natężeniu wyszukiwań wybranych fraz i tematów występującymi cyklicznie lub w związku z bieżącymi wydarzeniami. Za pomocą Google Trends można uzyskać dostęp do podglądu tego typu danych w wybranym okresie. Prostota narzędzia i dodatkowe funkcjonalności, które oferuje, sprawiają, że jest ono chętnie wykorzystywane na co dzień przez właścicieli stron internetowych i przedstawicieli branż związanych z marketingiem w sieci.

Google Trends – czym jest i jak działa?

Usługa (dostępna pod tym adresem) oferuje swoim użytkownikom wgląd w informacje na temat tendencji związanych z natężeniem wpisywanych w wyszukiwarkę Google haseł. Dostępne są w niej informacje zebrane od 2004 roku, co pozwala na śledzenie zainteresowania nimi w okresie obejmującym lata, miesiące, dni i godziny aż do chwili, w której użytkownik wpisuje kolejne zapytanie. Dane przedstawiano w postaci wykresu liniowego opatrzonego wartościami od 0 do 100%, przez co nie poznajemy dokładnej liczby wyszukiwań, a jedynie odniesienie wyników w konkretnym punkcie do najwyższego, jaki został osiągnięty.

Żeby uzyskać konkretne informacje, na stronie głównej narzędzia należy wpisać wybraną frazę, aby pojawiło się czytelne graficzne przedstawienie dotyczące jej wyszukiwań. Zauważalne na nim wzrosty i spadki pozwalają dostrzec zależności pomiędzy zapytaniem a czynnikami takimi jak: pora roku, region, święta, bieżące wydarzenia i wiele innych. Powyżej wykresu można wybrać, przedział czasowy z jakiego dane zostaną wyświetlone, konkretną lokalizację, tematykę, jak również dostępne w Google wyszukiwarki. Narzędzie udostępnia informacje dotyczące nie tylko głównej z nich, ale też grafiki, wiadomości, Zakupów Google i YouTube.

Same dane przedstawiane w usłudze nie są na tyle szczegółowe, aby można na ich podstawie przeprowadzić rzetelną analizę, jednak dobrze sprawdzają się jako materiał pomocniczy podczas planowania kolejnych działań marketingowych w sieci.

Funkcjonalności na stronie głównej

Żeby ułatwić użytkownikom korzystanie z narzędzia, na stronie głównej usługi znajduje się kilka wyraźnie oddzielonych segmentów. W pierwszym z nich można użyć wyszukiwarki, pod którą strona proponuje kilka popularnych w ostatnich dniach haseł. Nieco niżej znajdują się natomiast dane związane z najnowszymi wiadomościami i artykułami. Następna sekcja dotyczy wyszukiwań zyskujących popularność na terenie kraju, a ostatnia to propozycje rocznych przeglądów najczęściej wyszukiwanych tematów z pięciu ostatnich lat.

Odczytywanie z Google Trends danych dotyczących haseł

Ze względu na to, że po wpisaniu zapytania otrzymany w usłudze wykres dotyczy ogólnych tendencji przedstawionych z wykorzystaniem wartości procentowych, przydaje się on podczas określania, kiedy następują skoki zainteresowania frazą. Ten sposób prezentowania danych pozwala też na bardzo przejrzyste porównanie ze sobą informacji o wielu hasłach. Jednocześnie użytkownicy mogą skorzystać z funkcji zestawienia ze sobą trendów dotyczących aż 5 zapytań jednocześnie.

Ponadto poniżej wykresu liniowego znajdują się kolejne przedstawienia danych dotyczące zainteresowania frazą w konkretnych podregionach wybranej lokalizacji w postaci mapy i wykresów słupkowych. W przypadku porównywania informacji kilku różnych zapytań ten segment jest podzielony na kilka sekcji, z czego pierwsza obejmuje te, dla wszystkich haseł jednocześnie, a kolejne przypisane będą do pojedynczych wyszukiwań w zestawieniu. Każda z map posiada przy tym możliwość wybrania jednego z zaznaczonych regionów (w przypadku Polski – województw), aby zapoznać się z dokładniejszymi informacjami.

Przy danych dotyczących regionalnego zainteresowania każdym z haseł, Google przygotowuje również podpowiedź związaną z podobnymi zapytaniami i tym, które z nich i w jakim stopniu zyskują popularność lub trendują obecnie. Jeżeli nie porównujemy ze sobą wielu wyników, obok tych propozycji wyświetli się również segment dotyczący powiązanych tematów.

Google Trends – dla kogo?

Narzędzie to jest szczególnie przydatne dla użytkowników związanych z branżami SEO i e-marketingu. Okaże się jednak pomocne także w przypadku osób działających w mediach, blogerów oraz właścicieli firm. Przy czym ze względu na uproszczone informacje należy je traktować w głównej mierze jako uzupełnienie innych usług przeznaczonych do analizy danych. Może być ono również wykorzystywane w formie szybkich wskazówek dotyczących zainteresowania produktami, usługami, wydarzeniami i związaną z nimi treścią. W przypadku regionalnych i sezonowych trendów takie rozeznanie pozwala na przygotowanie z wyprzedzeniem atrakcyjnej oferty firmowej lub contentu, który ma pojawić się na stronie.

Chcesz być na bieżąco z nowinkami z branży?

Oceń ten artykuł

Średnia ocen użytkowników 0 / 5. Ilość głosów użytkowników 0

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Darmowa wycena:

    *Wyrażam zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i informacji handlowych od Pikseo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej ) w celu promocji usług Pikseo w tym m.in. przedstawienia informacji o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.
    Polityka Prywatności