Google przestaje wspierać mikrodane od 6 kwietnia 2020

6 kwietnia 2020 Google przestanie uwzględniać mikrodane dla wyników wyszukiwania opisane za pomocą struktury Data-Vocabulary.org. Zamiast tego branża SEO w tym roku ma stawiać na wyniki rozszerzone, głównie featured snippets. Jednak po kolei… 

Znaczenie mikrodanych dla pozycjonowania

Mikrodane to element, który pozwala wyszukiwarce interpretować zawartość strony. Cel wyszukiwarki to natomiast dostarczenie jak najtrafniejszych wyników dla zapytań, a to właśnie mikrodane służą uporządkowaniu informacji w taki sposób, aby treści bardziej odpowiadały użytkownikom. Powodują przypisanie konkretnej wartości do kategorii, np. nazwa produktu, cena, dostępność. Dzięki nim możliwe jest wyświetlanie w wynikach wyszukiwania opisów z dodatkowymi informacjami — przyciąga to uwagę użytkowników i tym samym zwiększa ruch na stronie.

Należy zaznaczyć, że obecnie mikrodane odgrywają dużą rolę w pozycjonowaniu, szczególne znaczenie mają dla pozycjonowania lokalnego. Dlaczego? Znaczniki LocalBusiness pozwalają zdefiniować lokalizację firmy. To skuteczniejsze i lepsze rozwiązanie niż słowa kluczowe umieszczone w widocznych miejscach. Dzięki mikrodanym z lokalizacją wyszukiwarka dokładnie zna adres firmy, a nie go ustala na podstawie fraz. To wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania oraz na ruch w witrynie.

Jakie zmiany wprowadza Google?

Zmiany wprowadzane przez Google dotyczą sposobu opisywania elementów w kodzie źródłowym. Wyszukiwarka wkrótce przestanie uwzględniać w wynikach wyszukiwania strony wykorzystujące schemat Data-Vocabulary.org. Przestarzały standard zastąpiony będzie przez Schema.org. Ponadto większą rolę mają pełnić featured snippets (polecane fragmenty z odpowiedzią) wyświetlające się na samej górze strony z wynikami. Dokonanie modyfikacji na stronach powinno nastąpić do 6 kwietnia 2020. Warto zaznaczyć, że inne elementy opisane za pomocą Data-Vocabulary.org mogą pozostać bez zmian – aktualizacja dotyczy tylko wyświetlania rozszerzonych informacji.

Jak to wpłynie na SEO?

Nowa sytuacja będzie wymagać dokonania zmian w kodzie źródłowym strony. Jeśli chcemy dalej wyświetlać rozszerzone wyniki, musimy opisać dane w standardzie Schema.org, najlepiej za pomocą JSON-LD. W niektórych przypadkach wiąże się to z koniecznością ręcznej analizy struktury danych. Po 6 kwietnia obecność Data-Vocabulary.org w kodzie strony będzie interpretowana jako błąd. Nie wpłynie to znacząco na pozycję strony w wyszukiwarce, jednak niewyświetlanie wyników rozszerzonych może zmniejszyć liczbę odwiedzin witryny.

Rozwiązania

W przypadku stron działających na WordPressie niezbędna będzie instalacja nowej wtyczki. Kolejny krok to opisanie elementów na stronie za pomocą JSON-LD. Alternatywnym sposobem wprowadzenia zmian jest wygenerowanie kodu za pomocą przeznaczonej do tego strony. Po poprawnym uzupełnieniu danych i otrzymaniu kodu należy go umieścić na stronie. To rozwiązanie zarówno dla stron na WordPressie, jak i działających na innych platformach. Warto również sprawdzić poprawność wprowadzonych modyfikacji przy użyciu oferowanych przez Google narzędzi do testowania danych.

Nie wiesz jak wdrożyć mikrodane zgodnie z nowymi standardami, potrzebna Ci pomoc w optymalizacji strony pod kątem SEO? 

Skontaktuj się