Google Analytics – Konwersje, które pomagają w SEO i kampaniach Google Ads

Google Analytics to platforma pozwalająca na przeprowadzanie zaawansowanych analiz statystyk w obrębie stron internetowych. Chociaż utarło się przekonanie, że może ona posłużyć przede wszystkim osobom obsługującym kampanie Google Ads, nie jest to prawda. Specjaliści SEO również mogą skorzystać z kilku opcji. Mowa tutaj o pięciu konwersjach, które z pewnością pomogą w określaniu strategii zarówno w obszarze pozycjonowania, jak i kampanii Google Ads. Przyjrzyjmy się im i zastanówmy, co możemy zyskać.

Konwersje z Google Analytics

  • newsletter – coraz więcej biznesów przekonuje się do tej unikatowej konwersji. Do newslettera zapisują się przede wszystkim konsumenci, którzy zdecydowali się zostawić na stronie swoje dane kontaktowe. Te możemy wykorzystać do przypomnienia im o naszym biznesie. Poprzez przygotowanie oferty sezonowej czy promocji i wysłanie maila na podany adres, zachęcimy klientów do ponownego odwiedzenia naszej witryny. Istotne, aby nie być zbyt natarczywym, użytkownicy nie lubią natrętnych pop-upów, więc wystrzegajmy się takiej praktyki. Z drugiej jednak strony, przycisk odsyłający do formularza nie może być usytuowany w łatwym do przeoczenia miejscu. Google Analytics pomoże nam w śledzeniu tych konwersji, zobaczymy, jak często i jacy użytkownicy się na niego zapisują, co może być kluczowe podczas określania naszych strategii w ramach SEO czy kampanii Google Ads;

  • umieszczenie produktu w koszyku – zmorą większości sklepów internetowych są porzucone koszyki. Niezależnie od naszych starań i próby skrócenia drogi zakupowej do koniecznego minimum, i tak musimy się liczyć z tym, że wielu użytkowników na ostatnim etapie zakupu po prostu przerwie proces. Aby poznać ich powody i spróbować zachęcić do ponownego odwiedzenia naszej strony, warto przeanalizować dane o tym typie konwersji. Mamy możliwość sprawdzenia istotnych informacji dotyczących nie tylko atrakcyjności samego produktu, lecz także skuteczności pomniejszych działań promocyjnych wspierających reklamę. Kiedy więc zależy nam na wypromowaniu konkretnego produktu, z pewnością wiele skorzystamy na tego rodzaju analizie;

  • cele inteligentne – opcja ta pozwala przede wszystkim na gromadzenie informacji na temat podstron i produktów cieszących się największą popularnością wśród użytkowników realnie zainteresowanych zakupem i generujących konwersje. Chociaż do włączenia celów inteligentnych potrzebne jest podpięcie konta w Google Analytics do konta Google Ads, to pozyskane informacje pomogą nam również w procesie pozycjonowania. Cele inteligentne są automatycznie wyznaczane w odniesieniu do 5% najbardziej wartościowych wizyt pochodzących z Google Ads. Sztuczna inteligencja jest obecnie na tyle zaawansowana, że na podstawie badań zachowania użytkowników jest w stanie określić, którzy faktycznie mogą wygenerować konwersję. Każda taka wizyta zostaje poddana ocenie, a te sesje, którym wystawiona zostanie najlepsza nota, stają się automatycznie Celem inteligentnym. Proces ten obejmuje nie tylko przekierowania z kampanii Google Ads, ale również z innych ruchów, dzięki czemu opcja ta staje się przydatna także dla specjalistów SEO. 

  • konwersje telefoniczne – rosnąca liczba użytkowników wyszukujących produkty i usługi za pośrednictwem internetu poskutkowała wzrostem wykonywanych połaczeń telefonicznych. Dodatkowo przy mobilnych wynikach użytkownik ma możliwość wykonania bezpośredniego połączenia z poziomu wyszukiwarki lub strony, co umożliwia mierzenie konwersji. Można to zrobić na kilka sposobów – w zależności od naszych potrzeb i preferencji. Najbardziej oczywistym rozwiązaniem jest mierzenie ich poprzez kampanię Google Ads, gdzie wystarczy włączyć śledzenie połączeń. Oczywiście osoby niezainteresowane systemem PPC także mogą zapewnić sobie dostęp do tego rodzaju informacji, chociażby poprzez mierzenie kliknięć w linki odnoszące do połączeń telefonicznych lub ukryć numer pod przyciskiem o analogicznej funkcji. Chociaż pozyskane tą drogą informacje będą dotyczyć jedynie kliknięcia numeru, a nie samych połączeń, to jest to dość rzetelna metoda. Alternatywną opcją jest zainstalowanie na swojej witrynie wtyczki Callpage. Umożliwia ona bezpośredni kontakt telefoniczny pomiędzy przedstawicielem firmy a użytkownikiem przebywającym na witrynie. Rozszerzenie to można zsynchronizować z kontem Google Ads, co znacznie ułatwi mierzenie konwersji w Google Analytics; 

  • rejestracja na stronie – pozostawienie danych osobowych przez użytkowników na witrynie jest istotną informacją. Pokazuje ona, ilu klientów zdecydowało się zaufać firmie i ma w planie wrócić do niej w przyszłości. Rejestracja jest bez wątpienia pierwszym krokiem do stworzenia długotrwałej relacji między firmą a klientem. Jeżeli rejestracja odbyła się w ramach konkretnej podstrony lub kampanii, to otrzymamy także informacje, jakie reklamy i podstrony cieszą się największym uznaniem ze strony konsumentów. Z taką wiedzą możemy dostosować nasz landing page lub zwiększyć częstotliwość występowania konkretnych reklam.

Powyższe przykłady udowadniają, że narzędzia wykorzystywane do prowadzenia działań w obszarze marketingu internetowego nie powinny ograniczać się do jednego z nich. Wspólne zależności pomiędzy platformami udostępnionymi przez firmę Google otwierają znacznie więcej perspektyw, których wykorzystanie pozwoli reklamodawcom na rozwinięcie swojego pełnego potencjału marketingowego. Mierzenie konwersji z różnych źródeł i kanałów dostarczy nam wielu cennych informacji na temat skuteczności podejmowanych przez nas działań, warto więc zainteresować się opcjami Google Analytics niezależnie od tego, czy działamy pod kątem optymalizacji SEO, czy wykorzystujemy system PPC.

Chcesz popracować nad swoimi konwersjami? Dowiedzieć się więcej o działaniu Google Analytics?