Jesienią 2020 r. Google domyślnie zastąpiło Universal Analytics (UA) najnowszą wersją platformy – Google Analytics 4. Teraz, w 2022 roku, gigant z Mountain View ogłosił, że GA4 stanie się jedyną wersją narzędzia, a zmiana będzie funkcjonować od 1 lipca 2023 roku. Warto zatem odpowiedzieć na niektóre z pytań dotyczących Google Analytics 4 i porównać go z Universal Analytics.
Jak Google Analytics 4 mierzy ruch?
W Google Analytics 4 wprowadzono ogromne udogodnienie – wraz z wdrożeniem nowej wersji nie będzie trzeba ręcznie optymalizować ustawień. Analytics samodzielnie zbierze dane o ruchu na witrynie oraz w aplikacjach. Nowy model zostanie oparty na zdarzeniach, a nie na sesjach – jak to było w przypadku UA. Będą one podzielone na cztery kategorie: wyróżniono zdarzenia śledzone automatycznie, polecane zdarzenia, ulepszone zdarzenia pomiarowe oraz zdarzenia niestandardowe. Co więcej, wdrożono również moduł mający usprawnić pomiary – Enhanced Measurement. Jego zadaniem jest automatyzacja śledzenia efektów bez konieczności zmian w kodzie strony czy tagach Google Tag Managera.
Jaka jest różnica między UA a GA4?
Google Analytics 4 jest zbudowany inaczej niż UA, aby dostosować się do obecnych i przyszłych potrzeb w zakresie raportowania i prywatności. Oto niektóre różnice i korzyści w odniesieniu do Universal Analytics.
Oparty na zdarzeniach – Universal Analytics opiera się na sesjach, podczas gdy GA4 na zdarzeniach. Innymi słowy, możliwość śledzenia zdarzeń takich jak kliknięcia przycisków, odtworzenia wideo i wielu innych jest zawarta w GA4, a w UA wymaga to skorzystania z zaawansowanych ustawień. Wyświetlenia strony nie są już najważniejszym wskaźnikiem ruchu.
Śledzenie na różnych urządzeniach – usługa UA została skonfigurowana wokół ruchu internetowego na komputerach, podczas gdy GA4 zapewnia firmom wgląd w ścieżki działania klientów w witrynach i aplikacjach z różnych urządzeń.
Uczenie maszynowe – GA4 wykorzystuje technologię uczenia maszynowego do przewidywania i wnioskowania.
Szanujący prywatność informacji – dane UA w dużej mierze opierają się na plikach cookie, natomiast GA4 powoli ogranicza ich rolę, aby zapewnić użytkownikom większy komfort.
Eksport danych z Universal Analytics
Google umożliwi dostęp do danych Universal Analytics przez co najmniej sześć miesięcy po 1 lipca 2023 r., w którym to czasie należy wyeksportować ważne informacje. Istnieją trzy sposoby na przeprowadzenie tego procesu: przesłanie poszczególnych raportów, użycie Google Analytics Reporting API i eksport do BigQuery. Im szybciej się to wykona, tym mniej danych historycznych będzie trzeba wyeksportować w lipcu i tym szybciej systemy uczące się Google zaczną analizować i przewidywać statystyki na koncie.
Szukasz nowinek lub porad z branży?
Powiązane wpisy
Darmowa wycena: