Google Analytics 4 – rewolucyjna formuła pozyskiwania danych

W październiku 2020 roku swoją premierę miał Google Analytics 4, czyli najnowsza wersja popularnego narzędzia Google monitorującego ruch i zachowania użytkowników na danej stronie internetowej. Aktualizacja dostosowuje się do najnowszych trendów konsumenckich i podejmowanych przez firmy nowoczesnych działań biznesowych. Jakie nowe funkcje oferuje nam Google Analytics 4?

Czym jest i jak działa Google Analytics?

Google Analytics, jako narzędzie samo w sobie, analizuje ruch na naszej stronie internetowej i na podstawie analizy tworzy statystyki. Usługa daje nam dostęp do różnych informacji na temat działań użytkowników, takich jak liczba wejść w danym momencie, lokalizacja internautów oraz treści, jakie przeglądają na naszej stronie. Statystyki są dzielone na kilka rodzajów raportów. 

  • Sekcja Odbiorcy informuje nas o nowych użytkownikach, liczbie odsłon, średnim czasie trwania sesji oraz dostarcza informacji demograficznych, takich jak wiek, płeć konsumentów i ich położenie geograficzne. Dzięki temu odkrywamy naszą grupę docelową, na której będziemy mogli się skupić w przyszłości. 

  • Raporty Pozyskiwanie dotyczą źródeł ruchów na naszej stronie.

  • Zachowanie raportuje nam o czynnościach wykonywanych przez internautów. Dzięki temu możemy ustalić, które podstrony są najchętniej i najczęściej odwiedzane, ile czasu średnio spędzają użytkownicy na każdej z nich oraz w jaki sposób się przemieszczają, to znaczy, co prowadzi ich akurat do tych określonych treści. 

  • Sekcja Konwersje pokazuje przychody, jakie generuje nasza strona. Chodzi tu zarówno o zrealizowane transakcje, połączenia telefoniczne, przesłane dokumenty, jak i wejścia na daną stronę.  

Google Analytics 4 – nowa jakość analityki internetowej

Znaleźliśmy się w czasach, w których prym zdecydowanie wiodą urządzenia mobilne, a częściej niż ze stron internetowych, korzysta się z aplikacji. W związku z tym Google również idzie z duchem czasu, a najnowsza wersja Analytics pozwala śledzić ruch użytkowników zarówno na stronach internetowych, jak i aplikacjach. Dane zbierane z obu tych platform zostają od tej pory ujednolicone i przedstawione w jednym zbiorczym miejscu. Poprzednią wersję, „trójkę” (zwaną Google Side Tag), można było zaktualizować do poziomu monitorowania ruchu również w aplikacjach, lecz te dane nie były współistniejące z informacjami o ruchu na stronach. Zaktualizowana wersja jest obecnie tą domyślną, co oznacza, że każdy nowy użytkownik, który od tej pory założy konto, od razu będzie mógł z niej korzystać. Z kolei obecni użytkownicy mają do dyspozycji opcję równoległego tagowania, która pozwala uruchomić GA4 jako osobną usługę. Jest to korzystne rozwiązanie, które pozwoli na błyskawiczne podjęcie zbierania danych i przejścia do wszelkich dostępnych funkcji związanych z ich analizą. Co dokładnie więc oferuje Google Analytics 4?

Google Analytics 4 – co nowego?

Nowa wersja narzędzia daje możliwość uzyskania raportów rozpisanych według tak zwanego cyklu życia klienta. Co to znaczy? Chodzi o dokładną analizę zachowania użytkownika odwiedzającego naszą stronę według uporządkowanej ścieżki, począwszy od pozyskania klienta, przez zaangażowanie i generowanie przychodu, a skończywszy na utrzymaniu. GA4 pozwala prześledzić poczynania internautów osobno na każdym z czterech wymienionych etapów, co daje możliwość szczegółowego wglądu w działania konsumenckie. Aktualizacja posiada również funkcję przewidywania nadchodzących trendów. Ulepszone narzędzie pozwoli nam określić, z czego klienci mogą zacząć w przyszłości rezygnować, gdzie przeniesiony zostanie punkt ciężkości i jakie będzie to miało przełożenie na nasze przychody. Kolejną innowacją jest opcja tak zwanego doszacowania danych, która stanowi odpowiedź na wprowadzenie RODO. Ma ona za zadanie wypełnić luki po usuniętych danych za pomocą mechanicznego działania algorytmów. GA4 został usprawniony względem poprzedniej wersji również o funkcje mające na celu pilnowanie przepisów RODO. Od tej pory mamy możliwość przesłać do Google prośbę o usunięcie tych danych, które według prawa nie mogą już figurować. 

Kolejną ważną zmianą jest powiązanie raportów Google Analytics z danymi z Google Ads. Z pozycji GA4 będziemy mogli na przykład sprawdzić procentową liczbę wyświetleń naszych reklam na You Tube. Poza tym dzięki ulepszonej integracji z Google Ads możemy tworzyć i zarządzać listą odbiorców. Kolejną innowacją względem poprzednich wersji jest darmowy dostęp do rozbudowanych raportów, które wcześniej były dostępne jedynie w płatnym Google Analytics 360. Nowo dodane raporty są klasyfikowane według następującego podziału. Metody określają działania użytkownika na poszczególnych etapach. Przypadki użycia weryfikują skuteczność naszych działań marketingowych. Branże natomiast pokazują wyniki w e – commerce oraz w aplikacjach mobilnych.

Google Analytics 4 znacząco poszerza zasięg kontroli, ujednolica zebrane dane i klasyfikuje według określonych kryteriów. Najnowsza wersja otwiera się na obowiązujące trendy i pozwala przeanalizować potrzeby konsumenckie z każdej strony, niezależnie od źródła, z jakiego użytkownik korzysta. Dokładniejsze i bardziej rozbudowane raporty pozwolą na opracowanie świeżej strategii marketingowej i obranie nowych celów.

Podobał Ci się wpis? Chcesz być na bieżąco z nowościami z branży?