Działania reklamowe, mające na celu wypromowanie małej, regionalnej firmy, powinny różnić się od tych, które podejmują duże przedsiębiorstwa, kierujące swoją ofertę do klientów z całej Polski. Tylko wtedy bowiem mała czy średnia firma ma szansę w konkurencji z liderami rynkowymi.

Pozycjonowanie na długi ogon

Jeżeli chodzi o działania SEO, firmy z dużym budżetem mogą sobie pozwolić na pozycjonowanie swoich stron internetowych na krótkie, popularne frazy kluczowe. Strategia podjęta przez przedsiębiorstwo z sektora MŚP powinna być jednak inna. Nie może ono liczyć na skuteczność takich działań, gdyż liderzy w danej branży są od niego lepsi nie tylko pod względem finansowym, ale także pod kątem doświadczenia, rozpoznawalności marki i wielu innych czynników, które sprawiają, że klient chętniej wybierze ofertę lidera. Zamiast więc podejmować próby naśladownictwa dużych firm, lepiej jest przyjąć inny model funkcjonowania, który przyniesie dużo lepsze efekty.
Dobrym pomysłem jest wykorzystanie dłuższych fraz kluczowych, czyli pozycjonowanie strony www na tak zwany długi ogon (ang. long tail). Polega ono na doprecyzowaniu słowa kluczowego, dodaniu dodatkowych określeń czy też regionu, w którym dane przedsiębiorstwo działa. Strategia Long Tail daje drobnej firmie znacznie więcej korzyści niż pozycjonowanie na ogólne frazy. Warto poszukiwać słów kluczowych, na które jest mniejsza konkurencja, a które dają większą konwersję w porównaniu z pozycjonowaniem na krótkie frazy.

Potencjalni klienci, szukający konkretnego, sprecyzowanego produktu czy usługi to bardzo pożądana grupa odbiorców. Takie osoby bowiem wiedzą, co chcą kupić i próbują znaleźć jedynie sklep, który im to zaoferuje. Jeżeli strona internetowa z danym produktem wyświetli im się w topie naturalnych wyników wyszukiwania, jest duża szansa, że chętnie skorzystają z możliwości zakupu. Jeżeli zaś pozycjonuje się firmę na ogólne określenia, nie należy spodziewać się, że będą miały one równie duży potencjał sprzedażowy.

AdWords dla małych przedsiębiorstw

Inną usługą, z której może skorzystać mała firma jest Google AdWords. Oczywiście, i w tym przypadku konieczna jest dobra strategia. Najlepiej będzie nawiązać współpracę z doświadczoną agencją, która zajmie się planowaniem oraz realizacją kampanii zgodnie z budżetem firmy i jej oczekiwaniami. Dobre efekty przynosi na przykład kampania remarketingowa, czyli skierowanie płatnych reklam w wyszukiwarce Google do grupy użytkowników, którzy wprawdzie odwiedzili już stronę www firmy, lecz za pierwszym razem nie zdecydowali się na zamówienie oferowanej przez nią usługi.

Podobnie jak w pozycjonowaniu, także i w kampaniach AdWords, więcej korzyści przyniesie przedsiębiorstwom z sektora MŚP regionalizacja reklamy, czyli dodanie do frazy miasta lub konkretnej krainy geograficznej. Takie firmy często kierują swoje usługi wyłącznie na rynek lokalny, na którym mają znacznie większe szanse na sukces.

Wizytówka firmy w Google

Działaniem, które może przynieść wymierne rezultaty jest także dodanie wizytówki przedsiębiorstwa za pomocą usługi Google Moja Firma. Jest to narzędzie bezpłatne, a dzięki niemu potencjalni klienci, wyszukując usługodawców ze swojego regionu, mogą zlokalizować ich na mapie na samej górze wyników wyszukiwania.

Obecnie większość użytkowników, chcących skorzystać z placówki stacjonarnej, znajduje ją najpierw w Internecie. Nie wykorzystanie więc jego potencjału przez działające lokalnie firmy może przynieść im duże straty.

Autor: Joanna Marchlewicz

Specjalista ds. content marketingu

Posiada doświadczenie w przygotowywaniu treści dziennikarskich, blogowych i marketingowych.
W Pikseo zajmuje się tworzeniem contentu dla agencji oraz jej klientów.