Co ma wpływ na pozycję strony w Google? To pytanie zadaje sobie każdy właściciel serwisu internetowego. Czynników, które o tym decydują, jest wiele, jednocześnie należy zaznaczyć, że nigdy nie powstała oficjalna lista — większość informacji to wynik obserwacji i doświadczenia osób zajmujących się pozycjonowaniem stron internetowych. Przy tym same aktualizacje algorytmu Google, także mają wpływ na to, jakie czynniki są najistotniejsze, a co za tym idzie sama lista, zmienia się dość dynamicznie. Wszystko to sprawia, że wokół tego tematu narosło sporo mitów. Co zatem naprawdę ma znaczenie?

Domena – podstawowy czynnik rankingowy

Domena internetowa to element adresu internetowego. To nazwa strony, dzięki której można odnaleźć Cię w internecie — jest ona unikatowa i charakterystyczna tylko dla tej jednej strony. Mówiąc bardziej precyzyjnie domena to ciąg nazw systemu DNS (z ang. Domain Name System) – czyli ciąg wyrazów umieszczony w określonej strukturze. Warto zaznaczyć, że sama domena ma określoną budowę. W jej strukturze wyróżnia się: nazwę własną (wybieraną indywidualnie) oraz gotową nazwę domeny – krajową lub funkcjonalną. Elementy te rozdziela się kropkami. Za najbardziej wartościowe uznaje się domeny funkcjonalne typu:

  • .edu – wykorzystywane przez szkoły i instytucje oświatowe

  • .gov – wykorzystywane przez rządy

  • .mil – wykorzystywane przez wojska

  • .int – wykorzystywane przez organizacje międzynarodowe

  • .com – wykorzystywane przez firmy komercyjne

  • .org – wykorzystywane przez organizacje nieczerpiące zysków ze swojej działalności

  • .net – wykorzystywane w biznesie

  • .info – wykorzystywane w przypadku stron informacyjnych

Warto także wspomnieć o tym, że istnieje jeszcze inna odmiana domen funkcjonalnych, mianowicie domeny funkcjonalne narodowe:

  • .edu.pl , .gov.pl , .org.pl , .biz.pl – dla biznesu

  • .agro.pl – dla rolnictwa

  • .art.pl – dla organizacji związanych ze sztuką

Jeśli chodzi o najwyższej jakości krajowe domeny to posiadają one zawsze charakterystyczne, dwuliterowe nazwy. Przypisuje się je do określonych krajów oraz przynależnych do nich terytoriów. Jako przykład można podać:

  • .pl – Polska

  • .eu – Unia Europejska

  • .de – Niemcy

  • .fr – Francja

com-663980_960_720Wiemy już zatem, czym jest domena i co ją charakteryzuje, czemu jednak jest ona tak istotnym czynnikiem rankingowym i jakie elementy mają przy jej wyborze znaczenie, jeśli chcemy, by strona było dobrze widoczna w wyszukiwarce? Dla Google największe znaczenie ma historia domeny, tu w szczególności bierze się pod uwagę takie elementy jak: wiek oraz ilość i jakość linków, a także kary, jakie w trakcie swojego istnienia otrzymała. To na podstawie tych czynników określa się właśnie wartość domeny, co oczywiste im ona jest wyższa, tym lepszą pozycję może uzyskać w wynikach wyszukiwania. Warto jednak nieco zależności te wytłumaczyć, otóż sam wiek domeny nie jest tu czynnikiem determinującym — większe znaczenie mają działania, które w trakcie jej istnienia były prowadzone, jeśli nie posiada ona żadnych linków, to w zasadzie jej wartość nie będzie wcale większa niż domeny całkiem nowej. Unikanie kar oraz rzetelna kontrola i pozyskiwanie linków są właśnie tym w wieku domeny i jej historii, co czyni ją najbardziej wartościową. Nie bez znaczenia jest także to, kto jest posiadaczem domeny. Warto pamiętać o tym, że ukrywanie tożsamości właściciela działa na niekorzyść witryny, podobnie, gdy zostanie on uznany za spamera, wówczas także algorytmy Google dokładniej przyglądają się jego stronie, by wykryć wszelki niewłaściwy ruch.

Niezwykła wartość słów kluczowych

słowa kluczoweSłowa kluczowe – to frazy wpisywane przez użytkowników w Google, za pomocą których, chcą oni otrzymać odpowiednie wyniki wyszukiwania. Algorytm, starając się wygenerować odpowiednią listę odpowiedzi na zapytanie, przeszukuje swoją bazę zindeksowanych stron wybierając te, które zawierają wpisane przez użytkownika słowo kluczowe. Dopiero po ich znalezieniu algorytm zajmuje się szeregowaniem zebranych wyników, dlatego słowa kluczowe to podstawa, jeśli mówimy o czynnikach rankingowych. Jeśli mają one jednak gwarantować wysoką pozycję w wynikach wyświetlania, powinny być zgodne z kilkoma regułami. Po pierwsze – słowa kluczowe muszą zostać dobrane w sposób jak najbardziej dopasowany do profilu strony. Mówiąc prościej, mają być zgodne z ofertą czy zawartością witryny. Google ceni rozbudowany i dobrej jakości content, jednak warto pamiętać, że słowa kluczowe należy umieszczać nie tylko w treści. Jeśli chcesz wiedzieć więcej o tworzeniu contentu na potrzeby serwisów internetowych, możesz o tym przeczytać w naszym wcześniejszym artykule. Gdzie zatem należy je stosować? Warto pamiętać o tym, by umieścić je w tytule strony oraz meta opisie, nie bez znaczenia są także nagłówki H1, H2, H3 itd. – weź pod uwagę, że nagłówki tworzysz nie tylko dla robotów indeksujących Google, ale także, a właściwie, przede wszystkim dla użytkowników, dlatego w pierwszej kolejności musisz zadbać o to, by były one chwytliwe i interesujące dla potencjalnych czytelników. Dobrze także, by frazy pojawiły się w opisie artykułów czy usług znajdujących się na stronie — jednak należy pamiętać o tym, że treść na stronie nie może być przesycona, sztuczne upychanie słów kluczowych na stronie, nie podniesie współczynnika rankingowego — grozi natomiast nałożeniem na stronę filtrów, co znacząco obniży jej pozycję.

Wartościowa treść kluczem do sukcesu

content-is-king-1132259_960_720Nie od dziś wiadomo, że Google premiuje wartościowy content. Strony posiadające rozbudowaną treść, o charakterze eksperckim, są wyżej oceniane przez algorytmy wyszukiwarek. Jednocześnie treść tego typu buduje także większe zaufanie wobec marki, co przekłada się na rosnące zainteresowanie jej ofertą, produktami oraz usługami. Należy jednak zaznaczyć, że tworzenie wartościowej treści nie jest rzeczą łatwą. Ważne jest to, by wpisy były odpowiedniej długości, im dłuższe, tym lepiej — jak już wspomniano, Google premiuje rozbudowaną treść — pamiętajmy jednak o tym, że teksty tworzy się przede wszystkim dla czytelników, a co za tym idzie muszą one być atrakcyjne, tym samym nie mogą być znowuż aż takie długie. Powinny mieć czytelny podział na nagłówki, który ułatwi skanowanie artykułu i zapoznanie się z jego ogólną tematyką. Nie sama długość jednak ma znaczenie w tym wypadku. Ważne jest także to by treści, jako wpisy eksperckie, były całkowicie poprawne oraz unikatowe, Google wybitnie nie lubi powielania contentu. Jak zatem widać tworzenie naprawdę dobrej jakości wpisów nie jest rzeczą łatwą, a co za tym idzie, nie każdemu musi się to udać, dlatego, jeśli jesteś tym zainteresowany, ale nie wiesz ja to zrobić we własnym zakresie — chętnie Ci w tym pomożemy.

Szybkość ładowania strony również stanowi istotny czynnik rankingowych

check-3183217_960_720Również względy techniczne mają wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania, jednym z nich jest czas ładowania się strony, który w dużym stopniu przekłada się na to, jaką pozycję strona zajmuje w rankingu Google. Jest to jeden z tych czynników, wpływających na pozycję, który został potwierdzony przez samo Google. Dlaczego jednak ma to aż takie znaczenia? Wynika to przede wszystkim z tego, że internauta, który musi zbyt długo czekać na załadowanie się strony, zwykle rezygnuje z wejścia na nią, dlatego Google, biorąc już ten fakt pod uwagę, nie chce takich stron wyświetlać na wysokich pozycjach, by nie marnować czasu użytkowników.

Google dba także o bezpieczeństwo

Powszechnie także wiadomo, że Google dużą wagę przywiązuje do bezpieczeństwa użytkowników, a co za tym idzie premiowane są strony posiadający aktualny certyfikat SSL. Jest on potwierdzeniem, że połączenia internetowe w obrębie serwisu są bezpieczne, co nie grozi wypłynięciem wrażliwych danych w trakcie ich przesyłania. Więcej na ten temat można przeczytać w tym naszym artykule. Samo wgranie certyfikatu nie jest ani kosztowne, ani skomplikowane, dlatego, jako że jest to bardzo istotny czynnik rankingowy, zdecydowanie należy zadbać o to by strona spełniała wymogi odnośnie bezpieczeństwa, co znacząco wpłynie na podniesienie jej pozycji w rankingu.

Pozyskiwanie linków — czynnik rankingowy o dużym znaczeniu

link-1545625_960_720Pozyskiwanie linków to jedno z działań, które ma na celu podniesienie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Nie ma wątpliwości co do tego, że jest to jeden z istotniejszych czynników rankingowych, w tym wypadku warto jednak zdawać sobie sprawę, iż działania prowadzone w tym obrębie są bardziej złożone. Należy bowiem odpowiednio zadbać o linki. Tworząc link building dla danej strony pamiętajmy o tym, by odnośniki odsyłały do wartościowych serwisów o wysokiej renomie, warto się tu posiłkować domenami o długim czasie istnienia, które cieszą się sporym autorytetem. Linki pozyskane z takich stron będą wartościowe i znacząco wpłyną na pozycje strony w rankingu Google. Warto jednak zaznaczyć, że choć rozbudowany link building jest celem każdej osoby, która chce wypozycjonować stronę, to należy mieć jednocześnie na uwadze, to, że zbyt duża ilość linków, zwłaszcza jeśli pochodzą one z nie do końca pewnych źródeł, może spowodować efekt przeciwny do zamierzonego. Co więcej, ważną rolę odgrywają również linki wewnętrzne, które zarówno użytkownikom, jak i robotom wyszukiwarek ułatwiają nawigację w obrębie serwisu. Więcej na ten temat możesz przeczytać w tym naszym artykule.

Co jeszcze …?

Opisane powyżej czynniki uznać można za te najbardziej determinujące pozycję w wynikach wyszukiwania, nie oznacza to jednak, że nie ma innych… jest i to wiele. Ich lista, jak już zostało wspomniane na wstępie, dynamicznie się zmienia. Niemniej warto tu pamiętać o takich elementach jak responsywność strony – Google nie od dziś ceni strony posiadające wersje mobilne, na plus działają także wszystkiego rodzaju połączone ze stroną konta na portalach społecznościowych, które sprzyjają budowania autorytetu witryny. Pozytywne rezultaty daje także umieszczanie na stronie pełnych danych teleadresowych firmy oraz mapki Google, podniesie to wyniki wyszukiwania zwłaszcza w pozycjonowaniu lokalnym w mapach.

Lista czynników rankingowych jest naprawdę obszerna, a większość z nich nigdy nie została oficjalnie potwierdzona przez Google – obszary, o których tu powiedziano, to te uważane przez środowiska pozycjonerskie za najistotniejsze. Jednak należy zdawać sobie sprawę z tego, że samych czynników rankingowych, które zadecydują o tym, jaką pozycję osiągnie witryna w wynikach wyszukiwania jest zdecydowanie więcej. Chcesz zadbać o wysoką pozycję swojej strony?

 Skontaktuj się

Autor: Agnieszka Motylińska

Specjalista ds. content marketingu

Posiada doświadczenie w przygotowywaniu treści dziennikarskich, blogowych i marketingowych.
W Pikseo zajmuje się tworzeniem contentu dla agencji oraz jej klientów.