Pojęcie link buildingu jest ściśle związane z pozycjonowaniem. Co ono jednak w praktyce oznacza,  w jaki sposób wpływa na SEO? I, co najważniejsze, skoro odgrywa tak istotną rolę, to gdzie możemy znaleźć miejsca do linkowania naszej strony?

Odpowiedzi na te pytania postaram się udzielić w tym artykule. Serdecznie zachęcam do lektury.

Z czym wiąże się pojęcie linku?

Link to odnośnik czy też hiperłącze, które umieszcza się w treściach elektronicznych. Jego celem jest odwołanie, odesłanie do innej treści – elementu wewnętrznego, czyli znajdującego się w obrębie tego samego serwisu lub zewnętrznego, odsyłającego do innej strony. Treść, do której odsyła link, może stanowić stronę, materiał video lub też plik. Nieco upraszczając tę definicję, można powiedzieć, że link – to ten element strony, który ma na celu odesłanie nas w inne miejsce.

Dlaczego linki odgrywają tak istotną rolę?

seo-1910427_960_720 Znaczenie linków związane jest z algorytmem Google, który przy ustalaniu pozycji strony w wyszukiwaniach bierze pod uwagę ilość odnośników. O pozostałych elementach wpływających na pozycjonowanie strony można przeczytać w tym naszym artykule. Co to oznacza? Otóż im większa liczba odnośników do danego dokumentu tym, teoretycznie, znajduje się on wyżej w wynikach wyszukiwania. Nie chodzi jednak tylko o ilość. Na potrzeby rankingu powstał algorytm – Page Rank (PR), który ma na celu ocenianie linków pod względem jakościowym. Jakie w praktyce znaczenie odgrywa wskaźnik PR? W skali od 0-10 ocenia on wartość strony, biorąc pod uwagę zarówno ilość odesłań do dokumentu, jak i ich jakość. Im niższa jakość tym niższa ocena na skali – odnośniki o wysokim rankingu mają większą wartość i, tym samym, lepiej wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Niemniej, choć Google na bieżąco zlicza wskaźnik PR strony, to nie podaje tych danych do publicznej informacji. I choć wpływ wartości PR strony na przestrzeni ostatnich lat stał się mniej znaczący niż w chwili wejścia rankingu, to nadal odgrywa on sporą rolę dla pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania.

Z jakimi rodzajami linków możemy się spotkać?

Link to pojęcie ogólne, bowiem w obrębie tego terminu możemy napotkać różne rodzaje odnośników. Na początek przybliżę ten najbardziej ogólny podział, o którym zostało już wspomniane na wstępie, a mianowicie linki wewnętrzne i zewnętrzne. Te pierwsze znajdują się w obrębie jednego serwisu. Są szczególnie ważne dla osób odwiedzających stronę, ułatwiając im nawigację w jej obrębie. Drugie natomiast odsyłają na inną stronę – i to one są szczególnie cenne, jeśli chodzi o pozycjonowanie. Służą podwyższeniu pozycji w wynikach wyszukiwania oraz popularyzowaniu serwisu. Często jednak by uzyskać ich odpowiednią ilość, sami musimy zadbać o właściwe linkowanie. O tym, gdzie i w jaki sposób można to zrobić, powiemy później.

Linki dofollow i nofollow – o co w tym chodzi?

Atrybut dofollow to podstawa, jeśli chodzi o pozycjonowanie strony. Są to linki wartościowe zarówno dla użytkowników – pozwalają im się przenieść na inną stronę – ale przede wszystkim są one cenne dla robotów wyszukiwarek, które odbierają je jako sygnał świadczący o wartości adresu, do którego odsyłają. To właśnie linki dofollow sprawiają, że strona pojawia się wyżej w wynikach wyszukiwania – w szczególności, jeśli dana witryna posiada ich dużo i jeśli pochodzą one z wartościowych źródeł. Jak to działa? W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że strona linkująca przekazuje swoją „moc” stronie linkowanej. By jednak strategia linkowania była skuteczna na szeroką skalę, powinna zostać profesjonalnie ustalona przez pozycjonera. W czym chętnie pomożemy. Co zatem z linkami nofollow? Oznaczenie nofollow ma dać robotom wyszukiwarek sygnał, że za danym odnośnikiem nie powinny one podążać i, tym samym, brać go pod uwagę przy ocenie danej strony. Dla użytkownika serwisu linki dofollow i nofollow wyglądają identycznie, jedynie roboty wyszukiwarek dostrzegają różnicę.

Linki graficzne a tekstowe – różnice

Linki tekstowe to w większości przypadków podkreślone zdania, wyrazy lub też grupy wyrazów, które, gdy najedziemy na nie myszką, zmieniają kolor. Link w wersji tekstowej może zawierać anchor – opis linku lub też sam adres strony. Link można wzbogacić o atrybut – tytuł, który nie ma właściwie większego znaczenia dla efektu pozycjonowania. Pozwala natomiast umieścić więcej informacji odnośnie do linku, które mogą być pomocne dla użytkowników serwisu. Same odnośniki tekstowe często jednak okazują się być niewystarczające – głównie z racji tego, że nie zawsze prezentują się one dobrze w serwisie. Dlatego w wielu przypadkach lepiej zdecydować się na linki graficzne lub uzupełnić nimi linki tekstowe. Pozwalają one bowiem stworzyć płynny system nawigacji  przy jednoczesnym zachowaniu unikatowego i estetycznego wyglądu serwisu. Tworzenie linków graficznych jest niezwykle proste, ogranicza się do objęcia znacznika wstawiającego grafikę, znacznikiem, który tworzy hiperłącze. Przy umieszczaniu odsyłacza graficznego należy pamiętać o zamieszczeniu tekstu alternatywnego, który wyświetli się w przypadku niezaładowania grafiki i umożliwi właściwą nawigację. Jest on także istotny z punktu widzenia robotów wyszukiwarek zbierających dane odnoszące się do serwisu.

Graficznie podział linków można przedstawić następująco:

podział-linków-link-building-768x272

 

Przechodzimy do sedna – skąd pozyskiwać linki

Sposobów na pozyskiwanie linków obecnie jest całkiem sporo – to, z jakich rozwiązań możemy skorzystać, zależy od tego, jakim internet-search-engine-1519471_960_720dysponujemy budżetem. Strony dysponujące niewielkim zapleczem finansowym powinny zainteresować się takimi źródłami jak – katalogi stron oraz komentarze na forach i blogach. Pierwsze z nich to rozwiązanie tracące już trochę na mocy, z racji czego jest to nie tyle główne źródło pozyskiwania linków, co sposób na ich zróżnicowanie. Pewną trudność stanowi tu fakt, że dostępnych zostało niewiele katalogów uznawanych za wartościowe, czyli takich, które mają „moc”. Wspominałam już o przekazywaniu mocy. Jednocześnie dodanie stron do katalogów musi być przemyślane, a każdy katalog powinien zostać dokładnie sprawdzony. Za najbardziej wiarygodne na tę chwilę uznaje się katalogi tematyczne. Jeśli chodzi o drugą alternatywę, czyli blogi i fora, to jest to właśnie jedna z najpopularniejszych metod pozyskiwania linków, choć cel jest nieco inny niż pierwotnie zakładany. Wynika to z tego, że obecnie większość komentarzy z linkami posiada atrybut nofollow, a co za tym idzie, nie ma mocy. Linki z blogów natomiast obecnie służą głównie zwiększeniu liczby domen linkujących dany serwis, różnicowaniu rodzajów linków, jak w przypadku katalogów oraz przekazywaniu „zaufania” – tyczy się to domen o wysokim poziomie wartości w Google.

W przypadku wysokiego budżetu możliwości mamy więcej – tutaj skorzystać można z wpisów gościnnych lub publikacji branżowych oraz z wpisów w social mediach. Jeśli chodzi o publikacje, to obecnie jest to jeden z najskuteczniejszych sposobów budowania pozycji strony w wyszukiwarce. Dzięki nawiązaniu współpracy z właścicielami blogów czy też portali informacyjnych, możemy po odpowiednim uzgodnieniu, zwykle za właściwą opłatą – publikować na ich stronie treści z osadzonym linkiem. To rozwiązanie ma dwie zalety – po pierwsze, tym sposobem pozyskujemy wartościowe tematyczne linki, które wpływają na ranking strony, po drugie merytorycznie atrakcyjna treść sprawia, że część odbiorców nią zainteresowana za pośrednictwem linku przechodzi na naszą stronę. Jeśli chodzi natomiast o social media, to trzeba zaznaczyć, że wpisy w nich umieszczane nie mają bezpośredniego wpływu na ranking, służą one natomiast wspomnianemu już przenoszeniu zaufania.

Jak znaleźć miejsce pod publikację linków – kilka wskazówek

business-man-3370086_960_720Jednym z najprostszych sposobów na znalezienie miejsca do linkowania naszej strony jest przeszukiwanie wyników wyszukiwania w poszukiwaniu serwisów o podobnej tematyce do naszej strony. W tym celu stosujemy odpowiednie zapytania – tak zwane “footprinty”. Wpisujemy je normalnie w okienko wyszukiwania, jednak przy zachowaniu odpowiednich reguł. Umożliwia to nam wyszukiwanie stron pokrewnych do naszych, na których będziemy mieli możliwość umieszczenia wpisu wraz z linkiem. Jeśli chodzi o budowanie reguł pod tworzenie zapytań, to z ich zasadami można się zapoznać w internecie. Warto jednak zaznaczyć, że – jeśli w ten sposób wyszukujemy miejsca pod linki – powinniśmy ograniczyć się do pierwszych wyników wyszukiwania, czyli stron, gdzie potencjalnie gromadzą się użytkownicy, wówczas będzie to najbardziej efektywne.

Link building to nadal bardzo ważny obszar działań SEO, jednak pozyskanie wartościowych linków, odpowiednie ich zróżnicowanie i, tym samym, zbudowanie dużej bazy odnośników do strony, nie jest łatwe. Jeśli jesteś zainteresowany tego rodzaju działaniami, chętnie je dla Ciebie poprowadzimy.

Skontaktuj się

Autor: Agnieszka Motylińska

Specjalista ds. content marketingu

Posiada doświadczenie w przygotowywaniu treści dziennikarskich, blogowych i marketingowych.
W Pikseo zajmuje się tworzeniem contentu dla agencji oraz jej klientów.