30 listopada 2023

Link building – czym jest dla SEO i jak zdobywać linki

Link building – czym jest dla SEO i jak zdobywać linki

Trudno sobie wyobrazić funkcjonujące obecnie strony internetowe bez linków. Często określane są one także jako odsyłacze, hiperłącza czy odnośniki. Dzięki nim w szybki i wygodny sposób internauta może przejść w inne miejsce lub przenieść się w interesujący go fragment aktualnie otwartej podstrony. Link łączy więc ze sobą dwie strony lub elementy znajdujące się w Internecie. Dzisiaj to już standard i duże ułatwienie dla użytkowników sieci. Treść, do której odsyła dany link, może stanowić stronę WWW, materiał video lub też plik. Wystarczy kliknąć wybrane hiperłącze, a przeglądarka internetowa odsyła internautę w miejsce docelowe. Warto przy tym zadbać o właściwą strukturę linków na stronie internetowej, bo ma to istotne znaczenie dla procesu pozycjonowania witryny w wyszukiwarce Google.

Czym jest link building?

Link building lub inaczej linkowanie to w największym uproszczeniu budowanie struktury linków w obrębie danej witryny oraz zarządzanie nimi. Tego typu definicja nie wyjaśnia jednak w pełni tego, co to jest link building. Dlatego należy ją nieco rozszerzyć. Jest to także bardzo istotny proces z punktu widzenia pozycjonowania danej strony WWW w wynikach wyszukiwania Google. Stąd też link building traktuje się jako nieodłączny element strategii SEO, a więc działań na rzecz optymalizacji witryny pod kątem funkcjonowania w wyszukiwarkach internetowych. Zalicza się go do działań typu off-site. W praktyce linkowanie to pozyskiwanie odsyłaczy z innych witryn, a także umieszczanie jednokierunkowych łączy w obrębie strony internetowej. Profesjonalny link building to proces, wymaga czasu, wiedzy oraz określonych nakładów pracy. Nie należy przy tym zapominać o użytkowniku. Celem link buildingu jest także ułatwienie mu nawigacji oraz szybsze dotarcie do istotnych dla niego informacji.

Wartościowe linki a SEO Twojej strony internetowej

Wyszukiwarka Google używa linków do indeksowania strony internetowej w sieci. Indeksacji podlegają konkretne adresy URL. Linki pomiędzy podstronami danej witryny, jak również łączące odrębne serwisy, przekazują część siły jednej domeny na rzecz drugiej. Wartość odsyłaczy ustalają algorytmy wyszukiwarki. W związku z tym umieszczanie wysokiej jakości hiperłączy na portalach zewnętrznych może podnieść autorytet naszej domeny i zaufanie robotów Google do niej. Dlatego tak istotne jest, aby pozyskać wartościowe linki do Twojej strony. Nie jest to jednak nigdy łatwe do zrobienia. Jednocześnie zastosowanie linków spamowych lub odsyłaczy podejrzewanych o spamerski charakter może przynieść odwrotne efekty. W praktyce domena o wyższym autorytecie za sprawą algorytmu Page Rank (PR) ma znacznie większe szanse na uzyskanie wysokiej pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania Google na pozycjonowane słowa kluczowe. To przekłada się z kolei nie tylko na wzrost wartości samej witryny, ale również na zwiększenie ruchu na niej czy liczbę konwersji. Co istotne, większa liczba linków sprawia, że strona może się szybciej zaindeksować. Link building to zatem nieodłączna część działań marketingowych prowadzonych w Internecie. Ze względu na wysoką skuteczność stanowi nieodłączny element działań SEO, które mają na celu zbudowanie świadomości marki czy zwiększenie sprzedaży.

Rodzaje linków w witrynie

Nieprawdą jest, że linki są sobie równe. Dlatego aby skutecznie realizować działania z zakresu link buildingu, konieczna jest specjalistyczna wiedza na ten temat. Obejmuje ona oczywiście wiele aspektów, ale za każdym razem polega na zdobywaniu linków najbardziej wartościowych. Dlatego warto tu wyróżnić typologię hiperłączy. Oczywiście są różnego typu linki i można podzielić je ze względu na określone kryteria. Te najbardziej popularne rozróżnienia wyglądają następująco:

  • Linki wewnętrzne i zewnętrzne – pierwsze z nich znajdują się w obrębie jednego serwisu. Ułatwiają użytkownikowi poruszanie się po stronie. Natomiast drugie odsyłają na zupełnie inną stronę internetową. Drugi z tych typów ma więc szczególne znaczenie dla skutecznego pozycjonowania pod warunkiem, że jest linkiem przychodzącym. Zarówno linki wewnętrzne, jak i zewnętrzne mają swoją rolę do odegrania;
  • Linki wysokiej jakości i niskiej jakości – pierwsze z wymienionych pochodzą ze stron o znaczącym autorytecie, a więc podnoszą także ocenę witryny, do której są kierowane. Linków niskiej jakości najlepiej zaniechać, bo mogą wyrządzić więcej szkody niż pożytku. Zaliczymy do nich np. te spamerskie czy tworzące połączenie ze stroną o mizernej renomie zdaniem algorytmów Google. Stopień jakości linków oczywiście może mieć wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce.
  • Linki tekstowe i graficzne – pierwsze pomagają zidentyfikować botom tematykę witryny i są niezwykle istotne pod kątem pozycjonowania. Jednocześnie to ważny element nawigacji oraz struktury serwisu, choć mogą też prowadzić na strony zewnętrzne. Z kolei linki graficzne to interaktywne elementy pozwalające użytkownikowi na przemieszczenie się za ich pomocą w inny obszar Internetu. Jednocześnie poprawiają wizualne aspekty strony. Link umieszczony na stronie może występować w formie grafik lub obrazków. Często wpływa to na pozycjonowanie.

Elementy budowania linków, czyli atrybuty i anchory

Każde hiperłącze ma swoją budowę, która wpływa na jego działanie, ale również rozpatrywanie przez algorytm wyszukiwarki internetowej Google. Profesjonalne budowanie profilu linków to proces. Opiera się on zawsze o unikalność domeny. Jak już wspomniano wcześniej, linki mogą mieć różne formy. Kiedy są częścią tekstu, wyróżniają się kolorem albo stylem. Nie na wszystkie pytania dotyczące budowania linków do strony otrzymamy jednakową odpowiedź. Wszystko zależy bowiem od konkretnej witryny oraz licznych zmiennych. Dlatego hiperłącza należy testować. W tym aspekcie warto zwrócić szczególną uwagę również na linki z atrybutem, anchory oraz odsyłacze kontekstowe. Poza anchorem to elementy często niewidoczne dla przeciętnego użytkownika. Mimo to mają znaczący wpływ na siłę oddziaływania hiperłączy. Jeśli chodzi o anchor, zbudowany on jest z dwóch części – adresu witryny na którą prowadzi, a także tekstu umieszczonego na stronie www. Na element tekstowy może składać się fraza albo dowolne słowo.

Atrybuty linków

Określają one relację, jaka zachodzi pomiędzy stroną linkowaną a linkującą. Zastosowanie ich w formie znaczników pozwala wyszukiwarce Google zrozumieć zachodzący związek między witrynami. Atrybuty mogą przy tym wpływać na pozycję strony w wynikach organicznych. Wyróżnić można następujące atrybuty linków:

  • dofollow – przekazują część wartości strony odsyłającej, roboty wyszukiwarki podążają za wskazaną ścieżką traktując ją jako ważne źródło informacji, są najbardziej pożądane pod kątem SEO;
  • nofollow – nie przekazują mocy wartości strony linkom z zewnątrz, parametr informuje roboty Google, aby nie podążały za linkiem podczas indeksowania, choć czasem i tak to robią, bo atrybuty linków nofollow obecnie traktowane są jako wskazówka, a nie dyrektywa;
  • sponsored – atrybut przypisywany linkom płatnym oraz reklamom, w rzeczywistości powinny być nim oznaczone także linki uzyskane w ramach sponsoringu;
  • user generated (ugc) – dotyczy linków, które są generowane przez użytkowników. Dlatego często tego typu link może występować na forach internetowych. Jego zadaniem jest ograniczenia spamu w dyskusjach i opiniach wyrażanych w sieci.Podpis: w Ahrefsie istnieje możliwość filtrowania linków zewnętrznych po ich atrybucie.

Anchor (tzw. tekst kotwiczący)

Uaktywnienie hiperłącza może wystąpić przez jego kliknięcie albo najechanie kursorem na element, który nazywany jest anchorem. To widoczna część odnośnika w postaci klikalnego tekstu. Służy do połączenia dwóch stron i ma zachęcić do kliknięcia odsyłacza. Jednocześnie wskazuje także robotom Google tematykę, do jakiej prowadzi odsyłacz. Anchor pozwala więc budować naturalny profil linków. Może on wpływać na ranking strony w wyszukiwarce. Nadmierne stosowanie anchorów, zwanych też odnośnikami tekstowymi, czasem jednak zostaje uznane także za spam. Dlatego trzeba właściwie dopasować liczbę tekstów kotwiczących oraz linków do swojej strony. Zwłaszcza w przypadku tekstu ze ścisłym dopasowaniem. Można wyróżnić 5 rodzajów anchorów:

  • Exact Match – fraza kluczowa, na którą pozycjonowana jest strona, występuje w formie ściśle dopasowanej, nie należy jej nadużywać, aby nie otrzymać z tego powodu kary od Google;
  • Partial Match – fraza kluczowa występuje w formie odmienionej lub rozszerzonej, dla robotów wyszukiwarki wygląda bardziej naturalnie, odnośnik można też połączyć z wezwaniem do działania;
  • Adres URL – bezpośredni link do strony w postaci adresu URL, warto go używać w celu urozmaicenia profilu linków, a także zastosować dla niego przyjazną formę;
  • Anchor brandowy – w treści linka znajduje się nazwa firmy lub marki, ewentualnie imię i nazwisko konkretnej osoby, sprzyja to zwiększaniu świadomości wśród potencjalnych klientów;
  • Zero Match – brak frazy kluczowej w treści linkowanego fragmentu tekstu, zazwyczaj wzywa do podjęcia działania przez użytkownika.

Linki kontekstowe

To hiperłącza wstawiane w treści artykułu, które są zgodne z jego zawartością i tematyką. Stanowią one naturalną część zawartości, ale jednocześnie zachęcają użytkownika do odwiedzenia innej strony, do której prowadzi link zwrotny. Algorytmy wyszukiwarki traktują ten odnośnik jako drogowskaz do wartościowej treści.

Skuteczny link building a strategie SEO link building

Istnieją różne sposoby na pozyskiwanie linków. Cechuje je odmienna skuteczność krótko- i długofalowa. Warto jednak zaznaczyć, że niektóre z praktyk są uznawane przez roboty Google za nieetyczne i mogą za nie grozić określone konsekwencje. W długofalowej perspektywie najbardziej opłacalna jest decyzja o noszeniu białego kapelusza, a więc stosowania reguł tzw. white hat SEO. Czym różnią się poszczególne taktyki?

  • White hat SEO – naturalny link building nastawiony na długofalowe efekty, opiera się o proces zdobywania linków bez kosztów i wymuszania, są to czasochłonne działania link buildingu i zgodne z wytycznymi wyszukiwarek, mające na celu trwałą widoczność w wynikach wyszukiwania oraz optymalizacje dokonywane pod kątem odbiorców.
  • Black hat SEO – celem jest osiągnięcie szybkich, choć niekoniecznie trwałych efektów pod kątem pozycjonowania strony internetowej, praktyka opiera się o naruszenie zasad etycznych oraz stosowanie manipulacji, w skrajnym przypadku skutkiem może być usunięcie całej witryny z wyników wyszukiwania; wśród nieetycznych metod pozyskiwania hiperłączy wymienić można np. kupowanie odnośników, wymiany na dużą skalę czy tworzenie tzw. farm linków (kreowanie wielu niskiej jakości blogów i umieszczanie na nich odnośników do strony, której pozycja ma być sztucznie zawyżana).
  • Grey hat SEO – działania będące na pograniczu etycznych i nieetycznych, które wykorzystują luki oraz nieścisłości w wytycznych wyszukiwarki Google, ich celem jest szybka poprawa pozycji w wynikach wyszukiwania przy jednoczesnym ominięciu kary, zakłada stosowanie technik niepożądanych, ale w sposób, który nie jest jednoznacznie sprzeczny z zapisami korzystania z usług danej wyszukiwarki, ta taktyka jest mniej ryzykowna od black hat SEO, jednak brak wyraźnej granicy może spowodować podobne skutki, dlatego jej stosowanie wymaga dużej wiedzy i umiejętności w zakresie zarządzania linkami pozyskanymi.

W jaki sposób pozyskać linki zewnętrzne?

Link building polega na zdobywaniu linków. To jednak nie wystarczy. Muszą one być także odpowiedniej jakości, aby budować renomę strony. Istnieje wiele sposobów na pozyskiwanie wartościowych i zróżnicowanych linków zewnętrznych. W tej kwestii dużo zależy również od budżetu. Niewielkie zasoby finansowe skłaniają ku źródłom w katalogach stron, a także komentarzom na forach oraz blogach. Natomiast większy budżet pozwala na zastosowanie z powodzeniem linków gościnnych, publikacji branżowych czy wpisów w mediach społecznościowych. Tak więc każdy proces pozyskiwania linków jest więc dopasowany do potrzeb i możliwości. Wśród tradycyjnych ścieżek budowania profilu linkowego na szczególną uwagę zasługują:

  • Katalogi i wizytówki (NAP) – podstawowa metoda pozyskiwania linków. Polega na umieszczeniu internetowej wizytówki zawierającej link do witryny na stronie z katalogami różnych firm. Przydatne zwłaszcza w uzyskiwaniu połączeń dla branż niszowych oraz działalności lokalnych. Obecnie to raczej sposób na różnicowanie profilu linków zewnętrznych. Warto jednak mieć pewność co do wysokiego autorytetu danego katalogu;
  • Linki gościnne (guest posting) – publikowanie własnych wpisów na stronach lub blogach zaprzyjaźnionych firm działających w tej samej branży. Tekst taki musi być oczywiście wysokiej jakości, a przy okazji zawierać hiperłącze do naszej witryny. To metoda niezwykle skuteczna, jeżeli link pochodzi ze specjalistycznej strony o wysokim autorytecie. Zdarza się jednak, że publikacja na innej stronie wymaga poniesienia konkretnej opłaty;
  • Linki w komentarzach i na forach – umieszczenie linków w dyskusji internetowej może być uznane za działanie spamerskie, dlatego warto działać tu wedle wytycznych. Przede wszystkim komentarz czy opinia muszą coś wnosić do prowadzonej rozmowy. Linki z miejsc tego typu powinny też być rozbudowane i sensowne, profesjonalne i służące budowaniu wizerunku eksperta. Wstawienie łącza musi być przy tym uzasadnione. Obecnie odnośniki pojawiające się w dyskusjach mają przede wszystkim na celu zróżnicowanie profilu hiperłączy;
  • Wymiany linków – naturalne odnośniki od zadowolonych partnerów biznesowych. To wzajemne linkowanie podmiotów, aby każdy z nich mógł z tego tytułu czerpać korzyści na rzecz pozycjonowania w sieci. To metoda, która jest opłacalna dla dwóch stron, bo zazwyczaj związane jest z rekomendacją;
  • Artykuły sponsorowane – ta metoda wiąże się z poniesieniem kosztów w zamian za wartościowy link zewnętrzny, ale przynosi dobre efekty. Tekst może być napisany przez specjalistę zewnętrznego, ale opłata dotyczy czasem jedynie wykupienia miejsca reklamowego. Istotne jest, aby wysokiej jakości content z hiperłączem znalazł się na stronie wysoko ocenianej przez wyszukiwarkę. Technika pozwala na poszerzenie kręgu odbiorców i budowanie wizerunku marki. Przy artykule sponsorowanym wyraźnie zostaje zaznaczone, że to treść marketingowa. Często dotyczy ona konkretnego produktu albo usługi;
  • Recenzje produktów – przekazanie produktu do oceny przez uznaną stronę lub blogera branżowego to zazwyczaj bardzo dobry pomysł. Najważniejsze jest jednak, aby testowany przedmiot był wysokiej jakości i otrzymał pozytywną opinię oraz link do strony producenta, dystrybutora czy sprzedawcy. W wielu przypadkach recenzja dokonywana jest w zamian za otrzymanie produktu, ale czasem konieczne jest również poniesienie z tego tytułu opłaty.
  • Broken link building – metoda polega na znajdowaniu uszkodzonych linków przychodzących i kontaktowaniu się z właścicielem strony w celu ich zamiany na ten związany z naszą stroną.

Linkowanie a ranking Google

Czy linkowanie w pozycjonowaniu jest kluczowe? Cóż, to zależy od opinii. Mimo tego że eksperci twierdzą, iż jest to jeden z głównych czynników rankingowych, to pracownicy Google w oficjalnych wypowiedziach sygnalizują coś zupełnie innego. Według nich, znaczenie linkowania ma stopniowo spadać. Nawet jednak jeśli hiperłącza nie są traktowane jako czynnik decydujący czy kluczowy dla wysokiej pozycji w wyszukiwarce, to i tak nie warto tego elementu zaniedbywać. W tej rywalizacji każdy czynnik ma bowiem znaczenie i wpływa na efekt końcowy. Mimo stanowiska Google dotychczasowe obserwacje oraz raporty wskazują, iż to wciąż istotny składnik wpływający na ranking. Tak do końca nie wiadomo również, w jakim kierunku podążać będą w przyszłości kolejne aktualizacje algorytmów Google wpływające bezpośrednio na pozycję strony.

Na czym polega link building – podsumowanie

Jeżeli ktoś chce uzyskać wysoką pozycję strony w wyszukiwarce internetowej Google, powinien zastosować sprawdzone metody pozycjonowania. Link building to podstawa działań SEO, a więc bez tego procesu trudno mówić o skutecznym dostosowaniu witryny do algorytmów wyszukiwarki. Linki wpływają na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania Google. Dlatego budowanie struktury hiperłączy powinno być przy tym częścią większej strategii dostosowanej do Twojej firmy. Warto zatem połączyć je z innymi działaniami. Nie można zapomnieć choćby o wysokiej jakości treści stron, z których pochodzą i do których odsyłają linki. To buduje bowiem ich wartość. Skuteczne linkowanie strony wymaga przy tym odpowiedniej wiedzy, umiejętności, a także zastosowania specjalistycznych narzędzi. To także odpowiednie zarządzanie linkami dofollow i nofollow. Struktura hiperłączy musi być odpowiednio zbalansowana i naturalna. Odnośniki powinny więc pochodzić z urozmaiconych źródeł, a także różnić się rodzajem oraz anchorem. Dlatego w większości przypadków najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług ekspertów w zakresie optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych. Strategia link building jest zbyt kluczowa z punktu widzenia SEO Twojej witryny, aby ją zaniedbać.

Oceń ten artykuł

Średnia ocen użytkowników 5 / 5. Ilość głosów użytkowników 2

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Darmowa wycena:

    *Wyrażam zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i informacji handlowych od Pikseo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej ) w celu promocji usług Pikseo w tym m.in. przedstawienia informacji o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.
    Polityka Prywatności