16 maja 2023

Czym jest certyfikat SSL, do czego służy i czy warto go mieć?

Czym jest certyfikat SSL, do czego służy i czy warto go mieć?

Przeglądając strony internetowe, przy adresie URL najczęściej można zobaczyć symbol zielonej kłódki. Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę z tego, o czym on świadczy. To oznaczenie potwierdzające obecność protokołu sieciowe do bezpiecznych połączeń internetowych — certyfikatu SSL. Co to takiego? Jego zadaniem jest potwierdzenie wiarygodności domeny i bezpieczeństwa korzystania z danej witryny. Stosuje się go zwłaszcza tam, gdzie odbywa się przepływ poufnych danych, takich jak loginy, hasła, dane osobowe itp. i chroni je przed dostaniem się w ręce niepowołanych osób. Warto przyjrzeć się bliżej jego znaczeniu i działaniu.

Z tego tekstu dowiesz się:

Czym jest certyfikat SSL i do czego służy?

SSL (ang. Secure Socket Layer) to protokół sieciowy opracowany w 1999 roku, stosowany do uwierzytelniania i szyfrowania danych w Internecie. Składa się z klucza prywatnego instalowanego na serwerze oraz klucza publicznego wdrażanego na danej stronie internetowej. Jego wykorzystanie umożliwia zachowanie poufności podczas połączeń do poczty e-mail, serwera FTP, aplikacji HTTP, stron WWW itd. Intencją twórców SSL było zaprojektowanie go jako uniwersalnego rozwiązania zapewniającego poufność informacji w sieci. Zapewnia on sprawną i bezpieczną komunikację między użytkownikiem a przeglądarką. Aby zaszyfrować dane, protokół SSL wykorzystuje specjalny klucz, którego skuteczność rośnie wraz z długością, która w standardzie wynosi 128-256 bit. W celu zrozumienia sposobu funkcjonowania bezpiecznych połączeń, warto zapoznać się z przebiegiem transmisji danych chronionych za pomocą protokołu.

Jak działa certyfikat SSL? Transmisja danych krok po kroku

  1. Klient łączy się z serwerem przez protokół HTTPS, używając URL, który rozpoczyna się od „https://” zamiast standardowego „http://”.
  2. Serwer odsyła do klienta swój certyfikat SSL, który zawiera klucz publiczny.
  3. Klient weryfikuje certyfikat SSL serwera, sprawdzając jego ważność i autentyczność za pomocą klucza publicznego, który znajduje się w przeglądarce internetowej lub w bazie danych certyfikatów.
  4. Jeśli certyfikat SSL jest ważny i autentyczny, klient generuje losowy klucz sesji i szyfruje go kluczem publicznym serwera.
  5. Serwer odbiera zaszyfrowany klucz sesji od klienta, a następnie odsyła go z powrotem do klienta za pomocą klucza sesyjnego. Teraz klient i serwer używają klucza sesyjnego do szyfrowania i deszyfrowania danych, które są przesyłane między nimi.
  6. Komunikacja między klientem i serwerem jest teraz zaszyfrowana, a certyfikat SSL zapewnia, że dane są przesyłane tylko między klientem a serwerem, a nie między innymi stronami.

Posiadanie certyfikatu SSL — kto powinien z niego korzystać?

  • Zaleca się zainstalować certyfikat SSL w przypadku stron internetowych, które przetwarzają wrażliwe dane, takie jak dane osobowe, numery kart kredytowych, hasła, itp. Certyfikat typu SSL zapewnia, że ​​zachowane są prywatność i bezpieczeństwo użytkowników witryny;
  • Korzystanie z SSL jest też szczególnie ważne w przypadku sklepów internetowych i witryn, które oferują płatności online, ponieważ pozwala on na bezpieczne przetwarzanie transakcji. Przydaje się również tam, gdzie konieczne jest wypełnienie formularza lub rejestracja konta;
  • Do sektorów, które powinny mieć certyfikat SSL należą również bankowość, serwisy aukcyjne oraz witryny instytucji rządowych i finansowych;

Wdrożenie certyfikatu SSL to inwestycja opłacalna dla wszystkich przedsiębiorstw — małych, średnich czy dużych. Konsekwencją jego braku może być nieuprawniony dostęp do danych bądź ich wyciek. Mimo że nadal można zauważyć wiele stron prowadzących handel elektroniczny pozbawionych SSL, świadomość przedsiębiorców w tym zakresie rośnie. Ponadto prawo polskie również kontroluje przetwarzanie informacji — dba o to Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, który jest organem nadzorczym weryfikującym przestrzeganie norm oraz rozporządzenia o ochronie danych RODO. W przypadku naruszeń może on nałożyć kary pieniężne.

Po czym poznać, że strona ma zainstalowany certyfikat SSL?

Jak wspomniano na początku, symbolem oznaczającym obecność certyfikatu SSL na stronie jest zamknięta kłódka. Znajduje się ona na pasku adresu przeglądarki. Klikając w nią, można poznać szczegółowe informacje o certyfikatach SSL — na temat ważności oraz firmy, przez którą dany protokół został wystawiony. Ponadto szyfrowane połączenie można rozpoznać po przedrostku https://… (Hypertext Transfer Protocol Secure) zamiast standardowego http://… – właśnie dodatkowa literka „s” świadczy o obecności protokołu szyfrującego przesyłane dane.

„Kłódeczka” – najszybszy sposób na weryfikację, czy strona ma SSL

Zalety korzystania z protokołu szyfrowania — dlaczego warto mieć certyfikat SSL?

Bezpieczeństwo danych

HTTPS zapewnia szyfrowanie danych przesyłanych między serwerem a przeglądarką. Certyfikat SSL potwierdza poufność i ogranicza ryzyko przechwycenia lub wglądu do tych informacji przez osoby trzecie. Jest to istotne zwłaszcza przy zabezpieczaniu transakcjach realizowanych w bankowości elektronicznej. Dzięki swojej skuteczności oraz prostej obsłudze pomoże Twojej domenie utrzymać najwyższy poziom bezpieczeństwa w momencie nawiązania połączenia między użytkownikiem a serwerem.

Wiarygodność firmy

Strony internetowe korzystające z HTTPS posiadają certyfikaty SSL/TLS (Secure Sockets Layer/Transport Layer Security), które są wydawane przez zaufane instytucje certyfikujące. Umożliwia to użytkownikom łatwiejszą identyfikację fałszywych serwisów czy sklepów internetowych, u których brak certyfikatu SSL, a więc jednocześnie zwiększa wiarygodność strony zabezpieczonej protokołem SSL.

Poprawa pozycji w Google

W 2014 roku Google ogłosiło, że SSL będzie jednym z czynników rankingowych. Ponadto w 2018 roku wprowadzono oznaczenie „Niezabezpieczona” dla stron nieposiadających SSL. Wobec tego HTTPS stał się koniecznym standardem szyfrowania na stronach WWW, dzięki któremu firma zyskuje większą szansę na dotarcie do potencjalnych klientów.

Zapobieganie atakom i zyskanie zaufania klientów

Coraz więcej mówi się o przypadkach oszustw, wyłudzeń i różnego rodzaju phishingu w Internecie. Wobec tego użytkownicy ostrożniej podchodzą do transakcji online i staranniej sprawdzają strony, na których dokonują zakupu. Dlaczego powinni wybierać witryny wyposażone w SSL? Połączenia objęte tym certyfikatem są chronione poprzez unikalny kanał tworzony między serwerem a przeglądarką, służący do prywatnej komunikacji ponad siecią publiczną. W ten sposób daje się gwarancję poufności i integralności przesyłanych danych oraz ogranicza ryzyko ingerencji w te treści. Rosnąca liczba konsumentów wie, do czego służy certyfikat SSL i sprawdza go podczas korzystania z Internetu. Certyfikatem SSL na stronie można więc zyskać zaufanie odbiorców i zapewnić, że zasady bezpieczeństwa są dla firmy bardzo istotne.

Rodzaje certyfikatów SSL

1. Certyfikat SSL typu DV — Domain Validation

Stanowi podstawową formę zabezpieczenia pozwalającą na ochronę danych przesyłanych w obrębie domeny. Jest stosunkowo tani i łatwy do uzyskania, dlatego to dobre rozwiązanie dla małych sklepów internetowych, blogów czy portali. Cechuje je jednak dosyć niski poziom weryfikacji tożsamości właściciela — wystarczy posiadać domenę zarejestrowaną na dane firmowe oraz aktywną pocztę e-mail.

2. Certyfikat SSL typu OV — Organization Validation

To rozszerzony rodzaj uwierzytelnienia, który wymaga weryfikacji nie tylko domeny, ale i wnioskodawcy. W procesie sprawdzania tożsamości konieczne jest podanie pełnej nazwy firmy oraz informacji takich jak NIP czy REGON. Zapewnia wyższy poziom zaufania i ochrony danych niż certyfikat DV, dzięki czemu jest polecany dla bardziej wymagających witryn. Jednocześnie jego cena jest też większa.

3. Certyfikat SSL typu EV — Extended Validation

Zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa danych przesyłanych przez Internet. Przed wydaniem certyfikatu wnioskodawca jest szczegółowo weryfikowany przez Urząd Certyfikacji w aspekcie tożsamości (rządowe bazy danych i kontakt telefoniczny), fizycznej obecności na rynku, statusu prawnego czy prawa do zarządzania domeną. Określa się go jako pełne uwierzytelnienie.

Dlaczego warto mieć certyfikat SSL — wpływ na SEO

Korzystanie z certyfikatu SSL może mieć pozytywny wpływ nie tylko na wizerunek firmy w oczach klienta, ale także na pozycjonowanie strony. Google promuje witryny zabezpieczone protokołem HTTPS. Zastosowanie certyfikatu SSL daje sklepom internetowym pewną przewagę nad konkurencją, która go nie posiada. Z punktu widzenia SEO instalacja certyfikatu SSL może spowodować zmniejszenie współczynnika odrzuceń, zwiększenie konwersji oraz wzrost wiarygodności w oczach klientów.

Ile kosztuje certyfikat SSL?

Z pewnością niejeden właściciel biznesu e-commerce zastanawia się, ile kosztuje certyfikat SSL? Cena różni się w zależności od dostawcy oraz wybranego typu. Najczęściej wiąże się z opłatą subskrypcyjną na miesięczny lub roczny okres abonamentowy, która wynosi od 100 do 1000 złotych. Na koszt wydania certyfikatu SSL wpływa również zakres zabezpieczeń. Można wyróżnić:

  • certyfikat jednodomenowy (ang. Single Domain) — jest stosowany do ochrony pojedynczej domeny;
  • certyfikat wildcard — umożliwia zabezpieczenie dowolnej liczby subdomen pierwszego stopnia w obrębie wybranej domeny; jego zakup to duża oszczędność i idealna opcja dla sklepów lub witryn o wielu subdomenach
  • certyfikat wielodomenowy (ang. Multi Domain) – pozwala na objęcie ochroną kilku domen podanych podczas zamówienia; jest polecany firmom utrzymującym powiązane witryny o różnych nazwach;
  • certyfikat Code Signing — jest dedykowany przede wszystkim deweloperom oraz wydawcom oprogramowań i pozwala na cyfrowe podpisanie aplikacji lub plików, zaświadczając w ten sposób o ich autentyczności i bezpieczeństwie; upewnia użytkowników, że oprogramowanie nie jest zainfekowane ani uszkodzone.

Czy darmowe certyfikaty SSL działają? Co je odróżnia od płatnych?

Tworząc stronę, rozkręcając swój biznes lub po raz pierwszy instalując certyfikat SSL, można zacząć od wersji bezpłatnej. Najpopularniejszą opcją jest darmowy certyfikat od Let’s Encrypt. Warto wiedzieć jednak, że ma on pewne ograniczenia. Po pierwsze, jest ważny przez krótki okres — zwykle 90 dni, po czym wymaga odnowienia. W dodatku nie zapewnia gwarancji ubezpieczeniowej i jest to najczęściej jedynie certyfikat typu DV. Obecne są również inne limity, np. dotyczące liczby domen na hostingu. Z kolei płatny certyfikat SSL zostaje wystawiony na rok i posiada gwarancję finansową, której wysokość zależy od dostawcy. Klienci mają też do wyboru różne typy certyfikatów, które sprawdzą się dla firm o większych wymaganiach. Oprócz tego, że serwer WWW ma zainstalowany certyfikat szyfrujący, warto też pamiętać o jego właściwej konfiguracji. Błędy lub zaniedbania w tym zakresie mogą skutkować podsłuchiwaniem transmisji danych.

Podsumowanie — czy warto korzystać z certyfikatów SSL na stronach internetowych?

Zainstalowany certyfikat SSL do komunikacji użytkownika z serwerem jest podstawą obecnego biznesu e-commerce. Dane przesyłane za pomocą SSL są szyfrowane, dzięki czemu zapewnia się użytkownikom poufność i bezpieczeństwo. Istotne jest jego zastosowanie zwłaszcza przy zabezpieczaniu transakcji finansowych. Z certyfikatem SSL na stronie można zyskać nie tylko zaufanie klientów, ale też wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Taka strona może być też lepiej postrzegana przez Google. Wybór między darmowym a płatnym SSL to kwestia indywidualnych potrzeb witryny, jej wielkości i ustalonego budżetu.

Oceń ten artykuł

Średnia ocen użytkowników 0 / 5. Ilość głosów użytkowników 0

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Darmowa wycena:

    *Wyrażam zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i informacji handlowych od Pikseo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej ) w celu promocji usług Pikseo w tym m.in. przedstawienia informacji o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.
    Polityka Prywatności