09 lutego 2015

Czy warto stawiać na marketing mobilny?

Czy warto stawiać na marketing mobilny?

Wydaje się, że mobilne urządzenia skutecznie zawładnęły nasza rzeczywistością technologiczną. Używamy ich już na wielu polach aktywności, od przeglądania Internetu po poszukiwanie najlepszych promocji. Wydaje się, że od trendu mobilnego nie ma już odwrotu. Również w działaniach reklamowych.
Marketing, jeśli chce być skuteczny, nie może nie zauważać nasilającego się trendu mobilnego. Oznacza to jeszcze szersze wykorzystanie przekazów na urządzenia mobilne, ale również coraz szersze wykorzystanie działań SEO w kontekście mobilnym. Marka, która chce zaistnieć silnie w kanale online musi zaznaczyć swoją obecność na smatrfonach i tabletach.

Tendencje mobilne

Ja możemy dowiedzieć się z raportu IAB Polska, na początku zeszłego roku już ponad 10% ruchu w polskim Internecie odbywało się za pośrednictwem urządzeń mobilnych, przy czym, pod względem producentów, liderem był tutaj Samsung. Można się domyślać, że blisko rok później ruch mobilny, wykazujący cały czas bardzo dynamiczny przyrost, jest znacząco większy. Oznacza to również coraz większy potencjał rynku mobilnego i są to tendencje ogólnoświatowe. Dobrym przykładem są wyniki Facebooka, który pod koniec 2014 roku, w skali całego globu, miał aż 526 milionów użytkowników korzystających z serwisu tylko za pośrednictwem urządzeń mobilnych, co w porównaniu z rokiem 2013 oznacza wzrost o 230 milionów.
Mobile first uwzględnia coraz częściej nie tylko marketing, ale również już na poziomie projektowania i potem pozycjonowania stron jest on widoczny. Dostrzec to można chociażby w trendach webdesignu, które uwzględniają coraz bardziej to, czy strony są odpowiednio wyświetlane na urządzeniach mobilnych (np. responsywność), coraz popularniejsze stają się strony one site, stawiające bardziej na przewijanie, niż klikanie, a także upraszczanie struktury nawigacji. To, oczywiście, tylko kilka przykładów.
Coraz więcej internautów deklaruje, że właśnie od smartfona rozpoczyna poszukiwanie różnych informacji, np. na temat produktów. Przy czym oczekiwania są takie, żeby przeglądane na tych urządzeniach serwisy były ergonomiczne i intuicyjne. Dlatego coraz częściej content przystosowywany jest pod kątem mobile. Z drugiej strony, użytkownik mobilny to nie tylko nowe wyzwania marketingowe, ale również nowe możliwości.

Personalizowanie przekazów

Już dawno telefon przestał służyć tylko do dzwonienia i stał się ważnym źródłem informacji. Przy czym, jak pokazują badania, w Polsce ruch mobilny jest, właściwie, po połowie dzielony pomiędzy mobilne serwisy i aplikacje (w skali globalnej przeważają jednak aplikacje). Dzięki smartfonom można bez problemu odszukać najbliższy bankomat albo sklep z interesującą promocją. To doskonały potencjał marketingowy. Aplikacje skutecznie „uczą się” swoich użytkowników i poznają ich preferencje. Dzięki temu oraz wykorzystaniu np. geolokalizacji czy beaconów, użytkownik w odpowiednim momencie otrzyma informację (np. poprzez komunikat push), że mija właśnie sklep, gdzie przygotowano dla niego specjalną obniżkę albo restaurację, w której można zrealizować wyświetlany właśnie kupon promocyjny itd.
Dane statystyczne pokazują, że 76% użytkowników aplikacji mobilnych używa ich do e-zakupów. To dlatego coraz więcej sklepów wykorzystuje ten kanał marketingowy, starając się jak najbardziej ułatwić proces zakupowy, łącznie z doradzaniem, jaki produkt warto wybrać (oczywiście, na podstawie poznanych wcześniej preferencji). To kolejny sposób na skuteczny przekaz marketingowy. Dokładne poznanie użytkownika pozwala maksymalnie spersonalizować komunikat i dostarczyć go w najbardziej odpowiednim momencie.
Niewątpliwie warto stawiać na mobilny marketing, ponieważ jego potencjał jest ogromny. Trzeba jednak zauważyć, że w coraz silniejszych czasach mobilnych, wiele firm w Polsce jeszcze nie dostrzega siły tego kanału obecności online i nie posiada nawet stron przystosowanych do wygodnego przeglądania na tabletach lub smartfonach. A badania pokazują, że internauci mobilni szybko opuszczają takie serwisy. Trudno w ten sposób budować wiarygodność i prestiż marki. Czy się to komuś podoba, czy nie, przyszłość należy do urządzeń mobilnych i to ich użytkownicy coraz częściej będą decydowali o sukcesie lub upadku niejednego internetowego biznesu.

Oceń ten artykuł

Średnia ocen użytkowników 0 / 5. Ilość głosów użytkowników 0

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Darmowa wycena:

    *Wyrażam zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i informacji handlowych od Pikseo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej ) w celu promocji usług Pikseo w tym m.in. przedstawienia informacji o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.
    Polityka Prywatności