Pomysł na sklep internetowy i jego uruchomienie to zaledwie początek w biznesie, prowadzonym w kanale online. Konieczne jest jeszcze odpowiednie wypozycjonowanie sklepu, by zyskać przewagę konkurencyjną.

Jak wynika z raportu firmy analitycznej Gemius, polski rynek e-commerce wart był 27 mld zł w roku 2015, a 54% polskich internautów dokonywało zakupów w e-sklepach w ubiegłym roku. Handel detaliczny w internecie przeżywa w naszym kraju gwałtowny rozwój. O ile jeszcze w 2006 roku działało w Polsce tylko 2800 sklepów online, obecnie ich ilość szacuje się na 20 000 podmiotów. Wraz z liczbą e-sklepów rośnie także konkurencja na rynku e-commerce. Dlatego otwarcie takiego sklepu to zaledwie początek. Chcąc odnieść sukces w handlu internetowym, musisz jeszcze zadbać o skuteczne pozycjonowanie Twojego sklepu. Oto cztery kroki, na jakich powinieneś się skupić, przygotowując i realizując strategie SEO.

Krok 1: Audyt

Wszelkie działania związane SEO musisz rozpocząć od tak podstawowej czynności, jak audyt Twojego sklepu internetowego. Bez tego trudno odnieść sukces w pozycjonowaniu. Musisz sprawdzić między innymi, jak wygląda linkowanie wewnętrzne w e-sklepie, jak działa filtrowanie produktów, powinieneś przeanalizować content w Twojej witrynie pod względem jego unikalności i użytych słów kluczowych, nagłówków. Sprawdź, czy posiadasz mapę witryny oraz jak szybko ładuje się strona. Dokładnie przeprowadzony audyt SEO powinien zawierać rekomendacje zmian, jakie należy wdrożyć przed pozycjonowaniem.

Krok 2: Optymalizacja

Kolejny etap to wdrożenie zalecanych w audycie zmian i optymalizacja sklepu internetowego pod kątem SEO. Odpowiednie działania możesz zlecić swojemu informatykowi, a jeśli nie zatrudniasz żadnego, optymalizację może przeprowadzić firma zajmująca się pozycjonowaniem. Musisz jednak pamiętać, że zmiany rekomendowane w audycie powinny być przeprowadzone rzetelnie, tylko wtedy osiągniesz dobry rezultat w SEO.

Krok 3: Linki

Zdobywanie linków, czyli tzw. link building, to istotna część pozycjonowania Twojego sklepu internetowego. Pamiętaj jednak, że nie tylko ważna jest ilość odnośników prowadzących do Twojej witryny, ale przede wszystkim ich jakość. W procesie link buildingu najczęściej wykorzystywane są takie sposoby zdobywania odnośników, jak własne dedykowane zaplecze SEO (konieczne z wartościowym contentem), różnego rodzaju publikacje (sponsorowane, reklamowe, content marketingowe, blogowe), marketing szeptany (komentarze w blogach, posty w branżowych forach itp.). Coraz rzadziej, ale jeszcze czasami stosuje się wpisy w katalogach stron.

Krok 4: Analiza

Skuteczność wszelkich podjętych działań musi zostać dokładnie przeanalizowana. W rzeczywistości powinno odbywać się to równolegle z wdrażanymi zmianami i procesem link buildingu. Dzięki temu, możesz ocenić skuteczność dotychczasowych działań i, w razie potrzeby, wprowadzać szybko zmiany w Twojej strategii SEO.

Na koniec musisz jeszcze pamiętać, że wizyta internauty w Twoim sklepie to dopiero prolog. Musisz go jeszcze przekonać do zakupu, a potem do tego, żeby chciał do Ciebie wrócić i nabyć kolejny produkt. To oznacza, że działania marketingowo – pozycjonujące powinieneś przeprowadzać systematycznie i długookresowo.