Cel SEO jest niezmienny: zdobyć jak najlepszą pozycję w rankingu wyszukiwarki. Zmieniają się tylko metody działania. To, co było skuteczne jeszcze kilka lat temu, obecnie często jest bezużyteczne, a nawet szkodliwe. Dlatego warto wiedzieć, czego unikać przy pozycjonowaniu stron.
Specjaliści od SEO robią wszystko, by sprowadzić do pozycjonowanego serwisu jak najwięcej użytkowników, najlepiej jak najbardziej wartościowych. Podobnie konsekwentne jest Google – stara się wyświetlić jak najbardziej trafne wyniki na zapytanie internauty. Znamienne jest to, że zarówno jedna, jak i druga strona nieustannie udoskonala swoje metody. W rezultacie okazuje się, że obecnie lepiej unikać niektórych działań SEO, bo przynoszą więcej szkody, niż pożytku, a w najlepszym przypadku nie dają żadnych rezultatów. Sprawdźmy, czego się wystrzegać lub do czego nie przywiązywać nadmiernej wagi.
Słowa kluczowe
Ich przesadna ilość może być wręcz szkodliwa, a nie pomocna. Google lubi wyłapywać wszelkie nienaturalne działania, jak sztuczne upychanie keywords. Dziś, przede wszystkim, liczy się wartościowa, merytoryczna treść. Algorytmy stosowane przez Google coraz lepiej radzą sobie z odczytywaniem kontekstu, a nawet stylistyki tekstów. Dzięki temu, mechanizmy wyszukiwarki potrafią określić, czy np. słowo „zamek” odnosi się do budowli, czy do elementu w drzwiach.
Oczywiście, wysokiej jakości treść na stronie internetowej nie oznacza, że należy całkiem rezygnować ze słów kluczowych. Warto, żeby znalazły się w tekście w rozsądnej ilości i w jak najbardziej naturalnym kontekście.
Przy okazji należy również zadbać, by serwis, oprócz tekstu, zawierał także elementy multimedialne, np. grafikę, wideo. To lubią nie tylko użytkownicy, ale również wyszukiwarki.
Przekleństwo łatwych linków
Czasy, gdy stawiało się, przede wszystkim, na ilość odnośników, a nie na ich jakość, dawno już minęły. Na celowniku Google znalazły się systemy wymiany linków, masowe katalogowanie i handlowanie odnośnikami. Teraz liczy głównie, kto linkuje do pozycjonowanej strony. Jeśli będzie to serwis popularny, renomowany, taki odnośnik będzie wart naprawdę dużo i może wpływać znacząco na pozycję w wyszukiwarce. Należy zdobywać linki, ale nie każde i nie wolno nastawiać się na ich masowe pozyskiwanie, szczególnie na portalach aukcyjnych, np. Allegro. Warto pamiętać, że zwalczaniem dziwnych, nienaturalnych linków zajmuje się Pingwin, algorytm Google do zadań specjalnych.
Spamowanie, czyli pierwszy krok do katastrofy
Na pewno wiele osób pamięta zupełnie bezwartościowe pod względem merytorycznym strony, które wypełniał często bełkot i bezsensowny tekst naszpikowany linkami. Na szczęście dziś coraz rzadziej można znaleźć takie relikty przeszłości SEO. W każdym razie, na pewno nie warto do tego wracać, bo linkowanie z takich stron może tylko zaszkodzić, zamiast pomóc. Lepiej omijać spam szerokim łukiem. To samo dotyczy także różnych forów, które istnieją tylko po to, by umieszczać na nich odnośniki w stopkach, a nie wnoszą nic merytorycznego. Warto pamiętać, że Google posiada własne komórki, które walczą ze spamem, a dodatkowo przyjmuje zgłoszenia od internautów w tym zakresie. Nie można również zapominać o algorytmie Panda, który bierze na cel słabą oraz zduplikowaną treść.
Mobilność strony
Serwisy nieprzystosowane do przeglądania na urządzeniach mobilnych mogą mieć poważny problem od 21 kwietnia, ponieważ Google coraz silniej stawia na strony mobilne i aplikacje. Dlatego, jeśli chcemy osiągnąć sukces w działaniach SEO, należy unikać myślenia, że strona na urządzenia deskopowe zupełnie wystarczy. Otóż, nie wystarczy. Żyjemy w czasach mobilnych i trzeba wziąć to pod uwagę. Wystarczy spojrzeć na dane. Według raportu Gemius, 12,75% ruchu internetowego w Polsce generują smartfony, z których korzysta już 44% Polaków, a 10% używa tabletów do przeglądania witryn. Warto od razu dodać, że według tych samych badań 61% internautów mobilnych od razu opuszcza strony, które nie są przystosowane do przeglądania na ich urządzeniach. Dlatego, na pewno, trzeba unikać ignorancji i myślenia niemobilnego.
W działaniach SEO warto uważać na to, co się robi i jaką strategię pozycjonowania się przyjmuje. Dotyczy to, przede wszystkim, osób, które w SEO nie mają żadnego doświadczenia i podpierają się w pozycjonowaniu starymi poradnikami, często zawierającymi nieaktualne już informacje. Nierzadko bardziej opłaca się skorzystać z usług profesjonalnej firmy SEO, niż eksperymentować z pozycjonowaniem bez odpowiedniej wiedzy.
Powiązane wpisy
Darmowa wycena: