31 lipca 2023

15 najczęściej popełnianych błędów w pozycjonowaniu

15 najczęściej popełnianych błędów w pozycjonowaniu

Pozycjonowanie to wszelkie działania, które mają na celu poprawę widoczności w wynikach wyszukiwania internetowego. Zazwyczaj dobierane są one pod funkcjonowanie przeglądarki Google, która jest najchętniej używana przez internautów na całym świecie. Aby uzyskać lepsze wyniki, konieczne jest zastosowanie właściwej strategii SEO. Jej zadanie to optymalizacja danej witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych, a dokładniej dopasowanie pod obsługujące je algorytmy. To bezpośrednio przekłada się na pozycję strony www w wynikach wyszukiwania. Działania SEO można podzielić na optymalizację on-site oraz off-site. Błędy w pozycjonowaniu mogą wystąpić na każdym etapie realizacji strategii. Natomiast ich skutki niestety często są bardzo kosztowne.

Przyczyny błędów w pozycjonowaniu

Przyczyny błędów mogą być bardzo rozmaite. Często zdarza się, że wynikają one po prostu z braku odpowiednich umiejętności i kwalifikacji w tym zakresie. Pozycjonowanie stron powinno być powierzane osobom, które mają w tym zakresie odpowiednie umiejętności. Dlatego na rynku istnieją agencje marketingu internetowego świadczące profesjonalne usługi SEO. Zatrudniają one specjalistów z odpowiednimi umiejętnościami i doświadczeniem. Ma to zagwarantować oczekiwane rezultaty działań. Trzeba jednak pamiętać, że nawet specjalista nie jest nieomylny. Algorytmy Google stale się zmieniają, a zasady ich działania są niejawne. Dlatego ich rozszyfrowanie może zająć trochę czasu. Tymczasem klient często oczekuje wyników “na już”. Wtedy w pośpiechu i presji zdarzają się nawet najprostsze pomyłki czy przeoczenia. Doświadczony specjalista SEO w odróżnieniu od amatora wyciągnie jednak zawsze odpowiednie wnioski i wprowadzi właściwe korekty. Optymalizacja to proces ciągły, który bez cienia przesady można porównać do maratonu. Tu też liczy się systematyczność, odpowiednia strategia i spokój.

Skutki błędów w pozycjonowaniu stron

Skutki błędów w pozycjonowaniu stronNajważniejszym celem pozycjonowania jest poprawa pozycji strony w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google. Jak łatwo się domyślić, niektóre błędy popełnione w odniesieniu do witryny, są w stanie pozbawić szansy na oczekiwane efekty. To przekłada się z kolei negatywnie na konwersję oraz pozyskiwanie nowych klientów w sieci, a w konsekwencji na finanse właściciela serwisu. Czasem nawet mniejsze błędy są w stanie drastycznie obniżyć dotychczasową pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Z takiego obrotu sprawy korzysta rynkowa konkurencja. Na szczęście wiele niedopatrzeń można łatwo skorygować i nie doprowadzić do całkowitego „przepalenia” budżetu na działania marketingowe w sieci. Natomiast konsekwencje świadomego łamania zasad Google (tzw. black hat SEO) często okazują się znacznie poważniejsze. Znaczące zmniejszenie autorytetu, filtr lub blokada strony internetowej w wyszukiwarce są często przeszkodami nie do pokonania.

Rodzaje błędów pozycjonowania

Ponieważ optymalizacja strony internetowej jest procesem złożonym, to błędy we wdrażaniu strategii SEO mogą wystąpić na innym etapie i być zupełnie różnego rodzaju. Część z nich obejmuje absolutne podstawy strategii pozycjonowania. Druga grupa to błędy techniczne strony, które negatywnie wpływają na jej ranking. Trzeci punkt natomiast ma związek z różnego typu niedopatrzeniami dotyczącymi już samego linkowania.

Podstawy strategii SEO

  1. Brak audytu strony internetowej – wszystkie działania optymalizacyjne powinny opierać się na pogłębionej analizie. Audyt strony pozwala znaleźć jej słabe punkty. Dopiero na tej bazie można budować późniejszą strategię. Brak audytu niemal na pewno uniemożliwi dobór właściwych działań optymalizacyjnych. To absolutna podstawa skutecznego pozycjonowania w sieci.
  2. Brak cierpliwości i nierealne oczekiwania klienta – to element, który nie odnosi się bezpośrednio do działań optymalizacyjnych, ale może skutecznie je zakłócić. Na pierwsze realne efekty należy poczekać przynajmniej 6 miesięcy. W przeciwnym razie nie można ich obiektywnie ocenić. Wycofanie się ze współpracy i realizacji strategii na wcześniejszym etapie lub ciągłe zmiany agencji wyspecjalizowanej w SEO, na pewno nie przyniosą spodziewanego rezultatu. Dodatkowo są to działania znacznie bardziej kosztowne. Całkowita rezygnacja z działań SEO również nie sprawi, że strona sama się wypozycjonuje. Dlatego tak ważne jest, aby klient zrozumiał, na czym polega proces pozycjonowania i w pełni zaufał specjalistom z tego zakresu.
  3. Niewłaściwe działania dotyczące słów kluczowych – niezwykle ważny element, jeżeli chodzi o zawartość witryny. W obrębie doboru fraz kluczowych może powstać wiele błędów, które negatywnie wpłyną na pozycjonowanie strony internetowej. Przede wszystkim należy unikać fraz przypadkowych i zbyt ogólnych. Powinny więc one zostać wytypowane w oparciu o szczegółowe analizy – także dotyczące grupy docelowej i witryn rynkowej konkurencji. Liczba słów kluczowych nie może być też zbyt duża ani zbyt mała. Należy je przy tym rozmieszczać w odpowiednich fragmentach tekstu i odległościach od siebie. Wpasowanie za każdym razem musi brzmieć naturalnie, kluczowe frazy należy odmieniać zgodnie z zasadami językowymi. Trzeba też je przyporządkować do odpowiedniej podstrony.
  4. Błędy dotyczące tekstów – podobnie jak w przypadku słów kluczowych, tak również tutaj należy uważać na wiele elementów. Przede wszystkim treść musi być wysokiej jakości i wartości merytorycznej, a także unikatowa. Bezwzględnie musi współgrać z zawartością strony. Dobrze, kiedy przy tym jest też przyjazna dla czytelnika. Plagiat z innej strony to błąd, który może okazać się bardzo kosztowny. Jednak także w obrębie własnej witryny teksty na podstronach nie powinny się duplikować. Algorytmy Google są w stanie z tego powodu obniżyć ranking. Tekst powinien być także odpowiednio zoptymalizowany. Błędy zdarzają się zarówno w układzie treści, doborze tytułu, formatowaniu czy nieodpowiednim wykorzystaniu nagłówków. Rezygnacja z użycia blogu eksperckiego również nie przysłuży się pozycjonowaniu. Mają one do odegrania ważną rolę przy budowaniu renomy strony. Wpisy należy regularnie aktualizować. Z kolei treści rasistowskie czy ksenofobiczne za każdym razem będą nadużyciem z poważnymi konsekwencjami, nie tylko wizerunkowymi.
  5. Zaniechanie analizy wyników – pozycjonowanie to proces ciągły. Analiza efektów dotychczasowych działań z pomocą specjalistycznych narzędzi to drogowskaz, jak dalej postępować. Bez tego nie da się wprowadzać skutecznych korekt w strategii SEO. Tym bardziej, że algorytmy wyszukiwarki Google także cały czas się zmieniają. Pominięcie stałej analizy to błąd, który prędzej czy później przyniesie negatywne skutki dla witryny.

Błędy techniczne

  1. Brak mobilnej wersji strony – wyszukiwarka Google została skonfigurowana w ten sposób, aby podnosić ranking witryn prawidłowo funkcjonujących także na urządzeniach mobilnych. Odpowiada za to tzw. Mobile-First Index. Brak przystosowania strony pod tym kątem jest w obecnych czasach poważnym błędem, który może uniemożliwić skuteczne pozycjonowanie. Internauci coraz częściej do surfowania po sieci używają smartfonów. Witryny niedostosowane do ich oczekiwań są natychmiast opuszczane. Responsywność strony lub jej wersja mobilna to jednak nie wszystko. Muszą one jeszcze działać w sposób poprawny i przyjazny dla użytkownika. Często występujące błędy to: obiekty umieszczone zbyt blisko siebie, treść szersza niż ekran, zbyt mała czcionka. Jednocześnie użytkownicy oczekują również opcji wyszukiwania głosowego.
  2. Zbyt wolne funkcjonowanie witryny – internauci cenią swój czas i wygodę. Zbyt wolne tempo ładowania elementów na stronie powoduje irytację użytkowników i sprawia, że rezygnują z jej przeglądania. Prawdopodobnie nie wrócą też już na nią ponownie, więc to kosztowny błąd. Jednocześnie boty indeksujące również zwracają uwagę na szybkość wczytywania się strony, kiedy oceniają funkcjonowanie danego serwisu. Wolniej działająca witryna może więc być istotną przeszkodą, aby uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.
  3. Brak optymalizacji meta tagów – meta tagi są elementami strony internetowej informującymi roboty wyszukiwarki o zawartości danej witryny. Dużym błędem pozycjonowania będzie więc obecność w kodzie strony tagu noindex, który blokuje do niej dostęp. Zazwyczaj wynika to z przeoczenia, ale konsekwencje są poważne. Także brak optymalizacji oraz duplikacja w meta title i meta description stanowią błędy, które należy wyeliminować. Są one bowiem w stanie przyciągnąć uwagę użytkownika i zachęcić go do przejścia do serwisu. Każdy odwiedzający ma z kolei znaczenie pod kątem pozycjonowania. Dlatego warto w tym miejscu stworzyć unikalne tytuły i opisy, które nie zawierają błędów językowych i brzmią przy tym naturalnie. Najważniejsze jest jednak dać stronie możliwość, aby w ogóle została zindeksowana.
  4. Pominięcie optymalizacji zdjęć – każda fotografia użyta na stronie (o ile nie jest to grafika pełniąca funkcję ilustracji) powinna zawierać tytuł oraz opis alternatywny z kluczowymi frazami, który poinformuje roboty Google o ich zawartości. W ten sposób także obraz ma szansę na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania grafik. Tymczasem niektórzy użytkownicy Internetu przechodzą na daną stronę klikając właśnie w zdjęcie. Optymalizacja obrazów i grafik powinna obejmować również dobór odpowiedniego formatu i rozmiaru, a także dostosowanie do zawartości witryny. Nie można też zapomnieć o właściwym przygotowaniu ewentualnych plików wideo.
  5. Nieatrakcyjna i niefunkcjonalna strona internetowa – struktura oraz wygląd witryny także są brane pod uwagę przez roboty podczas ustalania rankingu. Kreatywna, piękna i funkcjonalna strona internetowa spodoba się również użytkownikom. Ich pozytywne doświadczenia są niezwykle istotne. Dlatego przemieszczanie się po witrynie musi przebiegać w sposób intuicyjny. Każdy proces należy uprościć i skrócić drogę do finalnego działania. Zawartość musi być aktualna, a drzewo kategorii optymalne. Znaczenie ma nawet odpowiednia wielkość przycisków i ich rozmieszczenie. Optymalizacja dotyczy także adresów URL. Dobrze jest na początek stworzyć profesjonalną i wartościową stronę lub przebudować ją pod kątem wymogów SEO. Powinna ona zostać zoptymalizowana jeszcze przed rozpoczęciem działań pozycjonowania.

Błędy dotyczące linkowania

  1. Utrzymywanie “martwych” linków – hiperłącza, które są nieaktywne, uszkodzone, prowadzą donikąd albo przestały być aktualne to duży błąd. Należy je bezwzględnie usunąć ze strony internetowej, aby nie utrudniły pozycjonowania oraz nie rzutowały na wizerunek witryny w oczach użytkowników.
  2. Korzystanie z łatwo dostępnych linków zewnętrznych – nadmierne linkowanie strony WWW nie jest atutem dla robotów indeksujących. Podobnie zresztą jak hiperłącza pochodzące z wielu domen o tym samym adresie IP. Za nadużycie Google może też uznać wzajemną wymianę linków czy ich kupowanie. To jakość, a nie ich ilość ma korzystny wpływ na pozycjonowanie witryny. Dlatego warto zadbać o wartościowe linki zewnętrzne ze stron o dużej renomie i wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Jednocześnie brak źródeł i hiperłączy z innych witryn to negatywny sygnał rankingowy dla algorytmów.
  3. Nieprawidłowości w linkowaniu wewnętrznym – brak hiperłączy wewnętrznych obniży ranking, ale zbyt wiele na jednej podstronie może zostać uznane przez roboty Google za czynności spamerskie. Ich nadmiar w obrębie jednej witryny i wielokrotne odsyłanie do tej samej podstrony to również działania, które nie są mile widziane. Podobnie jak przekierowanie użytkownika w obszary strony, które nie są powiązane tematycznie. To również może zostać zaklasyfikowane jako spam. Popularny błąd to także brak optymalizacji anchorów. Zwroty w typie „kliknij tutaj” albo „więcej pod tym linkiem” nie wspierają pozycjonowania.
  4. Brak zróżnicowania atrybutów hiperłączy – stworzenie naturalnego link buildingu wymaga nadania różnych atrybutów (także “nofollow”, “sponsored” czy “UGC”). Wprawdzie najcenniejsze jest pozyskiwanie linków z atrybutem dofollow (choć obecnie Google traktuje ten atrybut tylko jako informacje, a nie coś kanonicznego), ale zaniechanie innych może dla algorytmów Google wyglądać jak działanie będące próbą manipulacji.
  5. Zaniechanie analizy link buildingu – wszystkie hiperłącza zewnętrzne oraz wewnętrzne należy poddawać regularnemu sprawdzaniu. W ten sposób można uniknąć związanych z nimi błędów i zachować odpowiednią proporcję. Monitoring linków zewnętrznych da odpowiedzi, skąd i na jakie słowa kluczowe następuje przekierowanie. To daje podstawę do wprowadzania ewentualnych korekt w funkcjonowaniu strony.

Inne błędy w pozycjonowaniu

Skutki błędów w pozycjonowaniu stronOczywiście błędów, jakie można popełnić przy pozycjonowaniu strony internetowej, jest znacznie więcej. Wśród nich warto wymienić: brak certyfikatu SSL, indeksowanie stron informacyjnych, przerwy w utrzymywaniu domen czy przeoptymalizowanie witryny. W niektórych przypadkach za rażące zaniedbanie należy też uznać pominięcie działań na rzecz pozycjonowania lokalnego. Nadmierne wspomaganie się narzędziami opartymi o sztuczną inteligencję podczas tworzenia tekstów sprawi, że będą one mniej unikatowe i niekoniecznie poprawne merytorycznie, a to też błąd. Z kolei za poważne wykroczenie uważa się stosowanie zakazanych technik SEO. Wśród nich można wymienić np. kamuflowanie słów kluczowych – biały tekst na białym tle lub czcionka niemożliwa do przeczytania. Kary od Google za tego typu praktyki są zazwyczaj bardzo dotkliwe.

Naprawianie błędów pozycjonowania

Stare powiedzenie mówi, że łatwiej jest zapobiegać niż leczyć. Sprawdza się to także w przypadku pozycjonowania. Błędów najlepiej jest unikać, aby nie tworzyć w ten sposób komplikacji na drodze do skutecznego budowania rankingu witryny w wyszukiwarce internetowej. Na szczęście większość błędów popełnionych w pozycjonowaniu strony WWW da się naprawić. W wielu przypadkach wymaga to jednak dużego doświadczenia i odpowiedniej wiedzy. Wszelkie rozwiązania należy dostosowywać do danej sytuacji oraz konkretnej strony. Istotne znaczenie ma również czas. Nie należy się spodziewać, że korekty przyniosą natychmiastowe rezultaty. Optymalizacja to za każdym razem proces złożony oraz długotrwały. Z tego powodu najlepszym pomysłem wydaje się powierzenie jej od razu ekspertom od opracowania i wdrażania strategii SEO.

Podsumowanie

Błędy w pozycjonowaniu mogą się wydarzyć na każdym z etapów wdrażania strategii SEO. Proces ten obejmuje bowiem wiele działań, wymaga przy tym dużej rozwagi. W związku z tym zawsze powinien być też poprzedzony szczegółowymi analizami z użyciem zaawansowanego oprogramowania komputerowego. Brak umiejętności może więc spowodować rezultaty odwrotne od zamierzonych. Profesjonalna budowa strony, kwestie techniczne, wysokiej jakości zawartość witryny, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne – to wszystko ma znaczenie dla końcowego efektu. Nie można więc zaniedbać żadnego punktu i pomijać detali. Kompleksowe działanie podjęte przez specjalistów powinno przynieść pozytywne efekty pod kątem wyników wyszukiwania. Trzeba mieć jednak świadomość, że czasem trzeba na nie poczekać nieco dłużej. Chodzi jednak o długotrwałą, a nie chwilową skuteczność w Internecie. To wymaga ciągłej pracy i udoskonaleń. Właściwa promocja biznesu w Internecie jest jednak tego warta.

Oceń ten artykuł

Średnia ocen użytkowników 4.8 / 5. Ilość głosów użytkowników 25

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Darmowa wycena:

    *Wyrażam zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i informacji handlowych od Pikseo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej ) w celu promocji usług Pikseo w tym m.in. przedstawienia informacji o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.
    Polityka Prywatności