Co zrobić, żeby klient nie uciekł ze sklepu internetowego?

Duży ruch na stronie sklepu internetowego nie oznacza jeszcze dużych zarobków. Niektórzy właściciele sklepów zapominają, że sprowadzenie internauty do witryny to zaledwie pierwszy krok. Następnym musi być zatrzymanie go w sklepie jak najdłużej.
Oczywiście, im większy ruch, tym lepiej, ponieważ w takiej sytuacji zwiększa się szansa, że część odwiedzających dokona jednak zakupów. Warto jednak zawalczyć o ich jak największy procent. Tutaj ważne jest, by przekonać internautę do jak najdłuższego pozostania w sklepie. Trzeba ponieść duży wysiłek, by pozyskać zainteresowanie użytkownika.

Strona o odpowiedniej architekturze

Warto w tym celu zaplanować odpowiednią architekturę informacji tak, by strona była przyjazna użytkownikom, by mogli szybko i bez wysiłku znaleźć wszystkie potrzebne dane. Gdy internauta zaczyna błądzić, wzrasta prawdopodobieństwo, że zaraz opuści sklep, a wtedy nieprędko może do nas wrócić.
W przypadku sklepów jednym z ważniejszych spraw jest odpowiednie podzielenie produktów na kategorie (szczególnie przy dużym asortymencie) oraz zapewnienie możliwości wyszukiwania i filtrowania wyników.

Wygląd ma znaczenie!

Co prawda, poszukując produktów lub informacji na ich temat, bardziej interesuje nas zawartość witryny, jednak dobry jej design nie pozostaje bez wpływu na zachowanie użytkowników. Klient kupuje, przede wszystkim, oczyma. Odpowiedniej jakości zdjęcia produktowe oraz materiały wideo to podstawa, ale powstanie zgrzyt, dysonans, jeśli te piękne, sugestywnie grafiki znajdą się w serwisie brzydkim, niewywołującym pozytywnych wrażeń. Oczywiście, dobry design musi także uwzględniać problem szybkości ładowania się strony, dostępności informacji i łatwości nawigowania. Produkt, którego nie można szybko znaleźć na pewno się nie sprzeda.

Poznawanie użytkownika

Trudno wprowadzać jakiekolwiek zmiany i dokonywać optymalizacji, jeśli nie wiemy, jak użytkownicy zachowują się na stronie naszego sklepu. Oznacza to, że potrzebujemy nie tylko dokładnych, ale również wiarygodnych danych, które, de facto, pozwolą nam podejmować właściwe decyzje biznesowe i tym samym umożliwią zwiększenie sprzedaży. Musimy wiedzieć, jak użytkownicy poruszają się po naszej stronie, w co klikają, jak długo przebywają w serwisie, co zwraca ich uwagę, a co jest zupełnie ignorowane. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele narzędzi, które za pomocą specjalnych skryptów w kodzie strony rejestrują zachowanie internautów, tworząc różnego rodzaju mapy cieplne, mapy obszarów aktywności czy pokazują scrolowanie. Oczywiście, najbardziej znane jest Google Analytics, jednak płatne narzędzia często oferują dodatkowe możliwości.

Zostań ekspertem!

Musimy pamiętać, że często użytkownik nie jest od razu gotowy do zakupu, że może być jeszcze na etapie szukania użytecznych informacji. Dlatego tak istotne jest zadbanie o dobrej jakości content w sklepie internetowym. Warto kreować tutaj własną markę na eksperta w danej dziedzinie i dostarczać odpowiednich informacji oraz rozwiązań powiązanych z oferowanymi produktami. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w ramach sklepu internetowego zrobić dział z poradami i eksperckimi artykułami. Można zrobić to samo również prowadząc firmowego bloga. Taki dobrej jakości content nie tylko zawróci uwagę użytkowników, zatrzyma ich na dłużej, ale także będzie premiowany w wynikach wyszukiwania Google.

Opis opisowi nierówny

W obszarze dobrej jakości, unikalnego contentu zawierają się także opisy produktów. Minęły czasy, gdy wystarczyło skopiować dane dostarczone przez producenta. Teraz stawia się na oryginalność opisów, które nie tylko dostarczą wyczerpujących informacji, ale również odróżnią od konkurencji. To samo również dotyczy zdjęć. Czasami warto wykonać, po prostu, własne, oczywiście wysokiej jakości. Podobnie jest z materiałami wideo. To będzie również premiowane przez Google.
Gdy użytkownik już wybierze towar, będzie chciał poznać opinie na jego temat. W tym wypadku warto umożliwić klientom pozostawianie pod produktami recenzji i uwag. To kolejny sposób, by użytkownik pozostał na naszej stronie, zamiast szukać opinii gdzie indziej.
Każdy problemów, jakie opisaliśmy powyżej, ma wpływ na zachowanie użytkownika w naszym sklepie i w mniejszym lub większym stopniu przyczynia się do dłuższego pobytu internautów w serwisie. Atrakcyjny asortyment oraz dobre ceny, oczywiście, są ważne, ale nie zawsze pomagają uzyskać przewagę nad konkurencją. Stworzenie z użytkownikiem więzi, dostarczenie mu odpowiednich informacji, które dodatkowo łatwo odnajdzie, dzięki intuicyjnej nawigacji, może przyczynić się do sukcesu biznesowego naszego sklepu.