Chyba żadnemu marketingowcowi nie trzeba tłumaczyć czym jest Black Friday i jak ogromne znaczenie ma w Stanach Zjednoczonych. W Polsce trend ten na dobre zadomowił się w okolicach 2015 roku, jednak wiele firm już wcześniej dostrzegło potencjał małego święta promocji i rabatów. Założenie jest proste – zaczyna się sezon świątecznych zakupów, zatem sklepy (zarówno te stacjonarne, jak i internetowe) obniżają ceny swoich produktów, licząc na wzmożone zainteresowanie swoim asortymentem. Jeśli chcemy być dobrze przygotowani na ten dzień, to już powinniśmy zacząć – niezależnie od tego, jakiego rodzaju biznes prowadzimy. Nie zapomnijmy jednak o odpowiednim marketingu, jeśli zatem promujemy swoją działalność poprzez kampanię w Google Ads, to musimy dostosować ją do nadchodzącego święta zakupów. 

Przemyśl, co chcesz sprzedać

Wiele osób widzi w Black Friday okazję do pozbycia się produktów zalegających na półkach, niekiedy ostatnich z danej kolekcji czy serii. Czarny Piątek to idealna okazja, aby zwrócić uwagę konsumentów na taki asortyment. Po wybraniu odpowiednich produktów czas na przygotowanie im kilku dedykowanych stron typu landing page, by móc je następnie zareklamować w ramach platformy Google Ads. Dzięki temu droga użytkownika zostaje skrócona do minimum, a on sam od razu wchodzi na stronę z interesującym go asortymentem. Takie zwiększenie zainteresowania konkretnymi przedmiotami tworzy nam dodatkowo okazję do zwiększania stawki za pojedyncze kliknięcie (CPC). Pamiętajmy, że konkurencyjność w tak gorącym okresie jest bardzo duża, zatem musimy dołożyć wszelkich starań, aby zwiększyć szansę na udział w wyświetleniach. Korekty sezonowe z pewnością ułatwią to działanie reklamodawcom korzystającym z automatycznego określania stawek.

Poinformuj wszystkich o promocji

Google Ads to system niezwykle przyjazny reklamodawcom – oferuje więc szereg zmiennych, które w okresie Czarnego Piątku mogą okazać się nieocenione. Doskonałym przykładem jest tutaj opcja sale_price, dzięki której użytkownik poszukujący konkretnego produktu od razu dostrzeże, że oglądany przez niego przedmiot jest objęty rabatem. Wiadomo, jak skuteczne są komunikaty o obniżkach cen, zasada ta działa również w cyberprzestrzeni. Dodatkowo dzięki takiemu atrybutowi cena widniejąca w wynikach wyszukiwania będzie nie tylko obniżona o zaplanowany procent, ale pojawi się także informacja, jak bardzo przeceniony został produkt. Informowanie o promocjach i obniżkach to wieloletnia tradycja Black Friday, która nieustannie zachęca konsumentów do kupowania, zatem i my powinnyśmy wykorzystać ten zabieg w naszej kampanii. Skoro jesteśmy przy atrybutach, to od razu wskażmy konieczność zaprojektowania dedykowanych rozszerzeń i nowych przekazów. Jako że system niekiedy potrzebuje nieco czasu na przetworzenie nowych komunikatów, nie zwlekajmy z tym do ostatnich chwili, przygotujmy się z odpowiednim, kilkudniowym wyprzedzeniem. Dzięki rozszerzeniom zwiększamy szansę wyświetlenia się użytkownikowi o określonych zainteresowaniach, zatem nie bagatelizujmy tego czynnika – może mieć on kluczowe znaczenie w zwiększeniu skuteczności przygotowanej reklamy. Dzięki temu skierujemy też potencjalnego konsumenta na odpowiednie witryny, nie zmuszamy go zatem do przeklikiwania dziesiątek podstron w ramach naszej domeny.

Rozszerz grupę docelową

Koniec listopada i początek grudnia to niezwykle intensywny okres zakupowo, warto więc, przy okazji Czarnego Piątku, postarać się o pozyskanie nowych klientów. Co więc powinniśmy zrobić, aby nasz przekaz reklamowy trafiał do unikalnych użytkowników? Doskonale sprawdzą się tutaj kampanie zasięgowe koncentrujące się na egzekwowaniu założeń lejka sprzedażowego. Tego typu strategie są niezwykle kompleksowe, ponieważ nie tylko zwiększają świadomość naszej marki i wzbudzają zainteresowanie określonym asortymentem, ale również w prostej linii prowadzą do stworzenia relacji opartej na lojalności. Oczywiście, jeśli jesteśmy zainteresowani taką perspektywą, to musimy zaplanować podobne działanie nawet kilka tygodni wcześniej. Nasza kampania potrzebuje trochę czasu, aby mogła nabrać tempa, dzięki czemu podczas Black Friday możemy liczyć nie tylko na nasze standardowe grono konsumenckie, ale także na całkowicie nowy target. Dodatkowym atutem będzie wystosowanie do nowo pozyskanych klientów maili informujących o zbliżających się promocjach. Dzięki usłudze Gmail Sponsored Promotions nie będziemy musieli robić tego ręcznie.

Dużo przygotowań = duży zysk

Z początku może się wydawać, że wyżej wymienione strategie wymagają ogromnego nakładu pracy, jednak w systemie Google Ads wszystko przeprowadzimy bezstresowo i błyskawicznie. Naturalnie im więcej strategii i działań przygotujemy, tym więcej efektów zobaczymy podczas trwania Czarnego Piątku. Nie da się ukryć, że jest to doskonała okazja na przeformułowanie dotychczasowej kampanii i dostosowanie jej do, nie ma co ukrywać, niecodziennych zachowań i tendencji zakupowych. Klienci w tym okresie kupują zdecydowanie więcej, warto zauważyć, że są to decyzje dużo bardziej impulsywne i emocjonalne, warto zatem wychodzić naprzeciw takich tendencji, oferując zróżnicowany asortyment.

Podobał Ci się wpis? Chcesz dowiedzieć się więcej?

Skontaktuj się

Autor: Agnieszka Motylińska

Specjalista ds. content marketingu

Posiada doświadczenie w przygotowywaniu treści dziennikarskich, blogowych i marketingowych.
W Pikseo zajmuje się tworzeniem contentu dla agencji oraz jej klientów.