Są takie okresy, kiedy sklepy notują piki sprzedażowe. Nierzadko zyski w tym czasie okazują się wielokrotnie wyższe niż w pozostałych częściach roku. Sprzyjają temu chociażby przygotowania do takich świąt, jak Boże Narodzenie. Z tego względu za szczególny okres dla sprzedaży należy uznać Black Friday, czyli Czarny Piątek, kiedy wielu sprzedawców próbuje zachęcić do zakupów kusząc klientów znacznymi przecenami oraz atrakcyjnymi promocjami. Warunkiem sukcesu jest oczywiście odpowiednie przygotowanie oferty oraz właściwe działania marketingowe związane z tą jedną z najważniejszych w roku kalendarzowym okazji handlowych. Warto zauważyć stały wzrost znaczenia działań promocyjnych przeprowadzanych w Internecie, w tym m.in. tych z wykorzystaniem systemu reklamowego Google Ads oraz mediów społecznościowych. Stały się one niezbędne, aby w pełni wykorzystać potencjał, jaki niesie ze sobą Czarny Piątek. Zwłaszcza, kiedy biznes prowadzony jest w sieci.
Kiedy będzie najbliższy Black Friday?
Black Friday zwyczajowo przypada w ostatni piątek listopada. W 2024 roku zakupowy szał będzie miał więc miejsce 29. dnia tego miesiąca. Promocje sprzedażowe często rozpoczynają się już jednak od poniedziałku inaugurującego dany tydzień, a swój punkt kulminacyjny mają właśnie piątego dnia. To tzw. Black Week – Czarny Tydzień. W 2024 roku jego początek przypada 25 listopada. Niektórzy sprzedawcy przygotowują swoje promocyjne oferty na weekend rozpoczynający się Czarnym Piątkiem. To tzw. Black Weekend – Czarny Weekend. W tym roku potrwa od 29 listopada do 1 grudnia.
Warto wspomnieć jeszcze o Cyber Monday – Cyberponiedziałku (Cyfrowym Poniedziałku, Cybernetycznym Poniedziałku). Przypada na rozpoczęcie kolejnego tygodnia po Czarnym Piątku (2 grudnia w 2024 roku). Zasada jest podobna – multum promocji i rabatów, ale dotyczą one sprzedaży w sklepach internetowych. Coraz częściej za Czarny Tydzień przyjmuje się więc okres od poniedziałku przed Black Friday aż do Cyber Monday. Można zauważyć, że czas promocji w ostatnich latach ulega wydłużeniu. Nie dziwi więc, iż są również firmy, które promocyjne akcje sprzedażowe realizują przez cały miesiąc. To tzw. Black November – Czarny Listopad.
Czarny Piątek – jak to się zaczęło?
Black Friday narodził się oczywiście w Stanach Zjednoczonych. Przypada tam w piątek po Święcie Dziękczynienia i rozpoczyna sezon zakupów przed Bożym Narodzeniem. Sam termin „Czarny Piątek” w odniesieniu do konkretnej daty został użyty po raz pierwszy w 1961 r. przez policję z Filadelfii oraz Rochester. Wiązało się to ze wzmożonym ruchem na drogach i ulicach, który był konsekwencją szaleństwa zakupowego. Oprócz licznych przecen wiele sklepów w Stanach Zjednoczonych w tym okresie ma wydłużone godziny pracy. To dla wielu dużych firm sprzedażowych okazja, aby opróżnić magazyny i zrobić tam miejsce na nowy asortyment.
Od początków XXI wieku, ze względu na swoją moc sprzedażową, zwyczaj Czarnego Piątku jest propagowany i rozwijany także w innych krajach. Również w Polsce pełen promocji Black Friday odgrywa coraz większe znaczenie. W miarę rozwoju branży e-commerce od 2005 roku wprowadzono w Stanach Zjednoczonych także Cyber Monday. Z roku na rok coraz więcej konsumentów dokonuje zakupów za pomocą Internetu, więc niewykluczone, że w przyszłości oba święta sprzedażowe zaczną się jeszcze bardziej przenikać. Można również zauważyć tendencję, że Cyber Monday w większym stopniu przejmuje sprzedaż urządzeń elektronicznych oraz promocje oferowane przez branżę technologiczną. Taką strategię obiera właśnie wiele sklepów w Polsce. Niemniej coraz więcej biznesów niezwiązanych z tymi branżami wykorzystuje Cyber Monday po prostu do promocji sprzedaży internetowej.
Prognozy na Black Friday w 2024 roku w Polsce
Wszystkie badania obrazujące nastroje ekonomiczne oraz społeczne Polaków w 2024 roku są bardzo optymistyczne. Sytuacja gospodarstw domowych uległa poprawie. Jednocześnie duża część badanych odczuwa stabilizację pod względem finansowym. Nie zmienia to faktu, że rośnie też liczba osób, które aktywnie poszukują wszelkich okazji oraz promocji zakupowych. Korzystają w tym celu z różnych źródeł informacji – w tym przede wszystkim z Internetu i dedykowanych aplikacji. Tymczasem Black Week, Black Friday i Cyber Monday pozwalają skorzystać z wysokich przecen. Przy rosnących z powodu inflacji cenach, stają się one często istotnym czynnikiem decydującym o wyborze produktu. Zwłaszcza że zbliżają się święta Bożego Narodzenia i można z odpowiednim wyprzedzeniem oraz w lepszych cenach nabyć prezenty dla najbliższych.
Niemniej wyniki badań pokazują również, iż coraz mniej klientów wykazuje lojalność względem jednej marki. Są oni jednocześnie bardziej skłonni do poszukiwania nowych doświadczeń oraz eksperymentowania – m.in. z produktami premium. Istnieje zatem szansa, aby przyciągnąć do siebie konsumentów skutecznym marketingiem, także tym prowadzonym w sieci. Wszystko to skłania do niezwykle optymistycznych prognoz w odniesieniu do wyników sprzedażowych pod koniec listopada bieżącego roku. W tym minionym szczególnym zainteresowaniem kupujących cieszyły się takie kategorie produktów, jak: elektronika, RTV i AGD, odzież, obuwie, kosmetyki oraz perfumy, a także artykuły wspierające różnego typu hobby. Można się spodziewać, że w 2024 roku będzie bardzo podobnie.
Kiedy najlepiej rozpocząć kampanię BF oraz BW 2024 i z jakich narzędzi korzystać?
Wprawdzie Black Week oraz Black Friday przypadają na ostatni pełny tydzień listopada, ale kampanię reklamową z użyciem marketingu internetowego należy rozpocząć z odpowiednim wyprzedzeniem. Analizy pokazują, że internauci co roku wcześniej wyszukują hasła z frazą „Black Friday”, liczba zapytań znacząco wzrasta już od września. Dlatego niektórzy specjaliści sugerują wręcz, że poważne przygotowania do Czarnego Tygodnia należy rozpocząć najpóźniej z początkiem października. Pojedyncze działanie informujące o promocjach to zdecydowanie za mało. Potrzebna jest tu cała strategia działań marketingowych w sieci. Znaczącym wsparciem może być system reklamowy Google Ads oraz media społecznościowe.
Jeżeli brakuje czasu albo umiejętności na skuteczne działanie promocyjne w sieci, warto skorzystać ze wsparcia profesjonalnej agencji marketingu internetowego. Wszystko zapowiada, że rywalizacja o klienta w 2024 roku będzie niezwykle zacięta. Trzeba więc korzystać z dostępnych zasobów, aby przechylić szalę na swoją stronę. Pomocny może być w tym newsletter, a nawet prowadzony na stronie internetowej blog. Informację o zbliżających się promocjach warto przekazać z kilkudniowym wyprzedzeniem, a następnie dzień przed i w momencie, kiedy akcja rabatowa zbliża się do końca.
Jak przygotować się do piku sprzedażowego pod kątem działań marketingowych w sieci?
Porządnie przygotowana kampania wymaga czasu. Dlatego nie zostawiaj wszystkiego na ostatnią chwilę. Im wszystko będzie wcześniej gotowe, tym lepiej. Daje to też szanse na ewentualne poprawki i dostosowanie do zmieniających się na bieżąco warunków. Search Engine Marketing (SEM) to dziedzina, która przynosi określone profity, ale pod warunkiem profesjonalnego podejścia. Na co zatem zwrócić szczególną uwagę przed realizacją kampanii reklamowej w Internecie, zwłaszcza z użyciem Google Ads? Oto najważniejsze punkty:
- Sprawdzenie stanów magazynowych – to czynność, jaką należy uwzględnić zarówno w sprzedaży produktów stacjonarnej, jak i internetowej. Zakładając szczyt sprzedażowy w okresie Black Week trzeba mieć na uwadze, aby handlować towarem, którym faktycznie dysponujemy. W przeciwnym razie zniechęcimy klientów do swojej firmy. Warto również zabezpieczyć produkty, które w poprzednich latach cieszyły się zwiększoną popularnością. Natomiast największe rabaty najlepiej nałożyć na artykuły cieszące się małym zainteresowaniem i zajmujące przestrzeń magazynową przez dłuższy czas niż planowaliśmy. Tutaj istotną rolę odgrywają szczegółowe analizy sprzedażowe.
- Przygotowanie strony internetowej do zwiększonej liczby odwiedzin i zakupów – punkt niezwykle istotny, niepoprawnie i wolno funkcjonująca witryna może zniechęcić potencjalnego klienta do zakupów. Ważną kwestią pozostaje odpowiednie i szybkie przekierowanie użytkownika do przecenionych produktów, którymi jest w tym momencie najbardziej zainteresowany.
- Stworzenie list remarketingowych – wiadomości z informacją o promocjach kierowane do osób, które odwiedzały już Twój sklep internetowy lub robiły w nim wcześniej zakupy, to metoda ciesząca się dużą skutecznością. Zestawienia powinny obejmować konwersje mające miejsce przynajmniej miesiąc przed planowaną promocją. Czasem warto nawet wykorzystać listy klientów z Black Week z poprzedniego roku. Wiadomości e-mail lub SMS o planowanych rabatach też należy wysyłać z odpowiednim wyprzedzeniem. Czarny Tydzień to okazja, aby rozbudować bazę adresową i warto to wykorzystać.
- Dbałość o dotychczasowych klientów – konkurencja nie śpi i też będzie kusić rabatami. Dlatego osobom, które robiły już wcześniej zakupy w naszym sklepie, warto zaproponować specjalne zniżki oraz oferty niedostępne dla pozostałych użytkowników. Tego typu pielęgnowanie dotychczasowych relacji także przynosi określone korzyści. Jeżeli jakiegoś produktu akurat brakuje, w zamian za deklarację oczekiwania na niego można zaoferować rabat.
- Kreacja treści promocyjnych z odpowiednim wyprzedzeniem – dotyczy to zarówno tekstów oraz grafik. Warto je umieścić w systemie Google Ads przynajmniej 2 tygodnie przed akcją promocyjną, aby szybciej przeszły weryfikację. W przypadku odrzucenia z jakiegoś powodu treści przez Google jest jeszcze wystarczająco czasu, aby je poprawić i dostosować do wymogów. Warto tu postawić na zwięzłe i chwytliwe hasła oraz przyciągające wzrok grafiki najlepiej sprzedających się produktów. Cała akcja promocyjna powinna wyróżniać się na tle konkurencji.
- Właściwe zaplanowanie budżetu – wzmożona akcja reklamowa i sprzedażowa w okresie Black Week wiąże się z określonymi kosztami, które mogą być odpowiednio wyższe. Należy mieć to na uwadze i odpowiednio się do tego przygotować. Można spodziewać się większej liczby kliknięć w reklamę oraz wyższego kosztu za każdą z takich akcji (CPC). Aby nie przepalić budżetu, warto skonfigurować i zoptymalizować kampanię z pomocą specjalistycznej agencji marketingu internetowego. Wszelkie działania promocyjne powinny zostać poprzedzone analizami i dostosowane do realiów prowadzonego biznesu.
- Kreacja harmonogramu działań – jest o tyle istotna, że pozwala na dokładne rozplanowanie następujących po sobie czynności oraz umiejscowienie ich w czasie. Może to być przykładowo przypisanie aktywności newslettera do konkretnych dat w kalendarzu (wiadomość o rabatach z okazji Black Friday – 22 listopada, przypominająca – 28 listopada i informująca o zbliżającym się zakończeniu akcji – 30 listopada). Odpowiednie dobranie terminu akcji promocyjnej często odgrywa kluczowe znaczenie dla jej powodzenia. Można zauważyć tu dwie popularne strategie – pierwsza z nich zakłada wyprzedzenie działań konkurencji, druga to natomiast limitowane promocje oferowane w bardzo krótkim czasie, co ma skłonić do szybkiego zakupu. Sposobem na przyciągnięcie klientów bywa również wydłużenie akcji promocyjnej.
- Kreatywne sposoby przyciągania klienta – tego typu działania również należy przygotować wcześniej i to najlepiej w oparciu o analizę kluczowych klientów dla strony, aby skutek marketingowy był pożądany. Jako przykłady kreatywnych działań w marketingu internetowym można wymienić: konkursy z nagrodami zachęcające do uczestnictwa w akcji rabatowej, tajemnicze promocje (klient do końca nie wie, co faktycznie kupuje do momentu transakcji), prezentacje produktów w relacji filmowej, opcje darmowej dostawy, dynamiczne zegary odliczające czas do końca promocji, współpracę z influencerami. W tym ostatnim przypadku oczywiście istotne jest, aby reprezentowali oni wartości zgodne z naszą marką.
Media społecznościowe a przygotowanie do Black Week 2024
W obecnych czasach media społecznościowe to niezwykle istotne narzędzie marketingu internetowego i pod żadnym pozorem nie można go zaniedbać z okazji zbliżającego się piku sprzedażowego w Czarnym Tygodniu. Dotyczy to nie tylko najpopularniejszego Facebooka, ale również Instagrama, TikToka czy Pinteresta. Co ważne, social media pozwalają na prowadzenie kampanii płatnych (np. przez najpopularniejszy tu system Facebook Ads), ale również działań promocyjnych bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Planując marketing w mediach społecznościowych za każdym razem warto zwrócić uwagę przede wszystkim na następujące aspekty:
- Analiza poprzednich lat w związku z Black Friday – w tym miejscu należy skupić się na działaniach oraz treściach, które w ubiegłych latach przyniosły największe zaangażowanie użytkowników oraz sprawdzić, jakie faktycznie były ich koszty. Istotna pozostaje segmentacja klientów ze względu na ich dotychczasowe zaangażowanie. Warto również śledzić bieżące działania konkurencji i reagować również na nie.
- Stworzenie planu działania – tutaj oczywiście także trzeba podjąć odpowiednie czynności z wyprzedzeniem. Dobry plan powinien obejmować: szczegóły akcji marketingowej, harmonogram, planowane materiały promocyjne (posty, teksty, grafiki, wideo itp.), propozycje haseł, budżet na płatne działania.
- Dopracowanie szczegółów kampanii – ta kwestia obejmuje szereg czynności, które mają przynieść końcowy sukces, zaliczymy do nich m.in.: stworzenie grupy docelowych klientów czy skonkretyzowanie celu planowanego do osiągnięcia, oszacowanie optymalnych wysokości stawek za działania.
- Przygotowanie treści – wszystkie reklamy, grafiki i treści powinny być dostosowane do odbiorców, ale także spójne z wizerunkiem firmy oraz przykuwające uwagę swoją nieszablonowością. Oczywiście również tutaj warto dać sobie czas i przygotować je z wyprzedzeniem – tym bardziej, że w przypadku płatnych działań musi nastąpić akceptacja przez system, co trwa dłużej przy większym ruchu ogłoszeniowym w sieci.
- Weryfikacja i ustawienie kodów śledzących – to istotne z punktu widzenia późniejszych analiz, które będą podstawą do przygotowania akcji promocyjnej na Black Week w kolejnym roku kalendarzowym.
- Działania organiczne – nigdy nie należy z nich rezygnować. Stała aktywność w social mediach odgrywa niezwykle istotną rolę. Promocje dotyczące Black Week należy zapowiedzieć z wyprzedzeniem we wszystkich możliwych kanałach.
- Przygotowanie automatycznych odpowiedzi – przy wzmożonym ruchu na stronie czas jest ograniczony, a liczba pytań od internautów znacznie się zwiększa. W związku z tym warto przygotować automatyczne odpowiedzi na Messengerze i Instagramie, aby zachować relację z użytkownikami, jeśli nie uda się odpisać do każdego z nich osobiście. Warto wspomóc się tu również oprogramowaniem wykorzystującym sztuczną inteligencję (AI).
To jak pozyskać skutecznie klienta w BF 2024?
Istnieje wiele technik, które mogą skłonić potencjalnego klienta do zakupu w sklepie internetowym. Niektórzy decydują się na sprzedaż komplementarną i przedłużenie czasu promocji, inni wybierają programy lojalnościowe lub przesunięcie płatności na później. Na nic to wszystko się jednak zda bez odpowiednio przygotowanej kampanii reklamowej. To właśnie przemyślana strategia stanowi klucz do sukcesu sprzedażowego w Czarny Piątek oraz pobliskie dni. Satysfakcja klienta pozostaje kluczowa, aby powrócił on do sklepu po kolejne zamówienia w przyszłości. Wpływ na to ma asortyment oraz konkurencyjne ceny, ale nie można przy tym zapomnieć również o innych czynnikach. Klient musi być bowiem zadowolony także ze sposobu, w jaki został obsłużony. Coraz większą rolę odgrywa personalizacja i skierowanie przekazu oraz oferty do konkretnej osoby.
Przy działaniach marketingowych w sieci niezwykle istotne pozostaje działanie kompleksowe. Obejmuje ono m.in. kampanie reklamowe w Google Ads, aktywność w mediach społecznościowych, e-mail marketing, ale również optymalizację pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO). W tym ostatnim przypadku wykonywane czynności muszą być ciągłe i zapoczątkowane ze znacznie większym wyprzedzeniem. Niezmiennie istotną rolę odgrywa również uczciwość oraz transparentność prowadzonego biznesu, ale także elastyczność i gotowość na wszelkie innowacje. Rynek i jego potrzeby się zmieniają, należy więc stale być gotowym na dostosowanie się do nowych realiów.
Powiązane wpisy
Darmowa wycena: