Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy ewentualna migracja między domenami mogłaby spowodować spadek pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Zasadniczo przenoszenie witryny nie musi oznaczać pojawienia się problemów z widocznością, jednak należy podejść do tej czynności dokładnie i wykonać wszystkie niezbędne kroki, które wspomogą funkcjonowanie strony na nowym adresie. Jeśli właśnie przymierzamy się do zmiany domeny, oto kilka rad, do których warto się zastosować.
Przekierowania 301 – ze starego na nowe
Punktem wyjścia jest powiadomienie Google o zamiarze przeniesienia strony. Dokonamy tego z pozycji Search Console. Następnie przechodzimy do właściwej czynności. Musimy przetransportować całą zawartość witryny z jednej domeny na drugą oraz zaimplementować automatyczne przenoszenie użytkowników i robotów Google na nowy adres. W tym celu należy skonfigurować przekierowania 301.
Konfigurację przeprowadzimy, dodając poniższy fragment kodu w pliku .htaccess dotychczas używanej domeny:
- RewriteEngine On
- RewriteCond %{HTTP_HOST} ^OLD-domain.com$ [NC]
- RewriteRule ^(.*)$ http://www.NEW-domain.com/$1 [R=301,L]
Co oznaczają poszczególne linijki kodu?
RewriteEngine On – instrukcja uruchamiająca moduł mod_rewrite, dzięki któremu możliwe jest przepisanie adresu na nową domenę;
RewriteCond – warunek, który pozwoli wykonać instrukcję przeniesienia adresu;
- %{HTTP_HOST} – zmienna, która zawiera nazwę hosta;
RewriteRule – reguła mówiąca, że nastąpić ma zmiana adresu; tutaj wpisujemy nowy URL wraz z nazwą danej podstrony;
(.*) – zapis oznaczający określony ciąg znaków; w przypadku przenoszenia witryny chodzi o nazwy wszystkich podstron, które mają zostać prawidłowo przekierowane na nowe adresy;
R=301 – flaga, czyli instrukcja zamieszczana na końcu wiersza; oznacza, że ma nastąpić przekierowanie 301;
L – flaga sugerująca, że dany adres, po przekierowaniu, nie ma być już dalej przepisywany.
Indeksacja nowej domeny
Gdy już zmienimy domenę, będziemy musieli przesłać do Google prośbę o zaindeksowanie strony. Na górze, w pasku wyszukiwania Search Console wpisujemy URL, który chcemy zaindeksować. Wówczas zyskamy dostęp do narzędzia „Sprawdzanie adresów URL”, z którego pozycji będziemy mogli przesłać wszystkie linki podstron do indeksu Google. Cały proces znacznie przyspieszymy, zamieszczając zaktualizowaną mapę witryny.
Konfiguracja Analytics
Przenoszenie strony na nową domenę wymaga pewności, że wszelkie kody, tagi i skrypty zostały poprawnie zamieszczone na nowym adresie. Zweryfikujemy to z pozycji platformy analitycznej takiej jak chociażby Analytics. Oprócz wyżej wymienionych sprawdźmy, czy nasze reklamy, wtyczki i kody śledzenia również działają poprawnie po „przeprowadzce”. Przy okazji migracji na nową domenę warto również przeprowadzić optymalizację strony. Usuńmy z niej wszelkie kody i skrypty, które kiedyś dodaliśmy, a dziś są już nieużywane. Jeśli okaże się to konieczne, utwórzmy również plik txt. nowej domeny, w którym umieścimy obowiązujące dyrektywy. Będą one informowały o pojawieniu się nowych adresów.
Aktualizacje w Google Moja Firma i Bing Places
Nowe adresy URL należy wprowadzić w danych Google Moja Firma i Bing Places. Musimy o tym pamiętać, gdyż algorytmy na bieżąco weryfikują dane każdej firmy i na ich podstawie układają ranking stron w wynikach wyszukiwania. Jeśli zależy nam na wysokiej widoczności, wszelkie informacje na temat naszej działalności muszą być zgodne i jednolite.
Zmiana domeny to kilkuetapowy proces, który niesie za sobą konieczność wprowadzenia aktualizacji danych oraz stwarza okazję do modyfikacji i uporządkowania poszczególnych elementów witryny. Przede wszystkim pamiętajmy o ścisłej współpracy z Google, które musi włączyć adresy z nowej domeny do indeksu i mieć stały dostęp do obowiązujących linków. Dodatkowo prawidłowo wykonane przekierowania 301 sprawią, że cała ścieżka zmiany domeny zostanie przeprowadzona bezpiecznie, bez ryzyka naruszenia naszej pozycji.
Chcesz przenieść witrynę na nową domenę? Boisz się, że wpłynie to na ranking Twojej strony?
Powiązane wpisy
Darmowa wycena: