Dziś nieco prowokująco pytamy, czy warto analizować linki przychodzące. Dla każdego, kto chociaż trochę interesuje się zagadnieniami SEO, odpowiedź jest oczywista: tak, warto. Ale dlaczego? To już wymaga dokładniejszego wyjaśnienia.

Jeszcze kilka lat temu liczyła się w pozycjonowaniu przede wszystkim jak największa liczba odnośników przychodzących, co sprawiało, że zdobywano linki gdzie tylko się dało, nie zwracając większej uwagi na ich jakość. Wszystko zmieniło się w 2012 roku, gdy Google zaprezentowało aktualizację algorytmu Pingwin.

Linkbuilding w czasach Pingwina

Pingwin okazał się skutecznym narzędziem w walce ze spamerskimi stronami, z serwisami zajmującymi się wymianą linków, zaczął zwalczać wszelkie manipulacje wynikami wyszukiwań. Od tamtej pory dużego znaczenia nabrała nie tyle ilość backlinków, ile ich jakość. Dzięki zmianie podejścia przez Google udało się ograniczyć spam i nieuczciwe praktyki w SERP.

Dziś liczy się przede wszystkim dobrej jakości linkbuilding, który potrafi skutecznie wesprzeć osiąganie celów biznesowych w kanale internetowym. Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania często przekłada się na wzrost sprzedaży w sklepach internetowych, ułatwia budowanie świadomości marki wśród użytkowników sieci, pozwala zwiększyć wartość reklamową serwisów. Już to pokazuje, jak istotną rolę w pozycjonowaniu pełnią odnośniki przychodzące. Zanim zastanowimy się, co można zyskać dzięki ich analizie, warto poświęcić kilka słów istocie backlinków.

Linki przychodzące to odnośniki, które prowadzą z innych serwisów do naszego. Google z całą surowością tępi manipulowanie linkami i zachęca do zdobywania naturalnych odnośników. Czym różnią się one od nienaturalnych? Przykładem tych ostatnich mogą być linki kupowane, wzajemna wymiana odnośników, linki w artykułach sponsorowanych, komentarzach, w postach na forach itp. Naturalne odnośniki to w dużym uproszczeniu takie, które są wstawiane przez użytkowników sieci z własnej woli, ponieważ polecają nasz content i nasza stronę innym internautom.

Dlaczego warto analizować backlinki?

Analizowanie linków przychodzących może dostarczyć wielu ciekawych informacji i pomaga uchronić nasz serwis przed potencjalnym filtrem ze strony Google. Przede wszystkim backlinki dostarczą informacji, czy działania SEO są skuteczne, z których witryn mamy najwięcej wejść. Warto analizować odnośniki za pomocą różnych narzędzi. Pozwoli to również wyłapać, które linki nie działają, a także pomaga zidentyfikować odnośniki szkodliwe, mogące wpływać negatywnie na pozycję naszej witryny (np. konkurencja umieszcza nasze linki na podejrzanych stronach). Analiza pomoże także w sprawdzeniu, czy nasze backlinki mają naturalny profil, czy przeważa w nich opcja „do follow”, czy „no follow”. Warto sprawdzać nie tylko własne linki, ale także odnośniki konkurencji. Dzięki temu dowiemy się, gdzie inne firmy poszukują linków, ile posiadają backlinków, jaka jest ich wartość i w jaki sposób realizują swój linkbuilding.

Jeśli jednak nie czujecie się na siłach, żeby samemu analizować linki przychodzące, pamiętajcie, że możecie skorzystać z pomocy Pikseo. Uzyskacie nasze wsparcie nie tylko w zakresie linkbuildingu, ale również w innych obszarach SEO.