Aby Twój formularz do zbierania leadów był skuteczny, pomyśl o swoich obecnych klientach. Co mogłoby ich zainteresować?

Być może często pytają o konsultacje, materiały wideo z informacjami branżowymi lub podcasty związane z Twoimi produktami. Jeśli oferujesz klientom usługi w ramach kilku pakietów, część osób na pewno zainteresowałaby możliwość przetestowania najlepszego z nich jeszcze zanim zdecydują się na zakup.

Daj prezent nim poprosisz o adres!

Pomysłów na zachęcenie ludzi do zapisu do Twojej bazy jest wiele. Nim wybierzesz jeden z nich, powinieneś jednak zrozumieć swoją grupę docelową. Dzięki temu będziesz mógł dać ludziom coś, co jest dla nich wartościowe i odpowiada na ich potrzeby. Taki lead magnet, czyli prezent w zamian za zapis, będzie bardziej skuteczny.

Kiedy dasz ludziom wartość, zyskasz w ich oczach. Lepiej zapamiętają firmę i będą ją dobrze kojarzyć. Otrzymasz więc coś więcej niż leada. Zbudujesz wizerunek eksperta, a rozpoznawalność Twojej marki wzrośnie. Poza dopasowaniem prezentu do odbiorców skup się jednak, aby pasował on także do wizji firmy, którą chcesz kreować.

biuro

Co może być wartościowe dla Twojej grupy docelowej?

Oto kilka inspiracji, z których możesz skorzystać, tworząc formularz zapisu. Zastanów się, która forma będzie najbardziej atrakcyjna dla przyszłych klientów, którzy jeszcze Cię nie znają, a jednocześnie są podobni do tych ludzi, którzy już zasilili grono Twoich usługobiorców.

1. Webinar, live
Webinar ma przeważnie formę szkolenia (choć możesz wymyślić coś innego, co będzie bardziej pasowało do charakteru Twojej działalności). Jest spotkaniem online, które prowadzi jedna albo kilka osób. Odbywa się w czasie rzeczywistym, dlatego nazywa się go także live’em. Jeśli prowadzisz małą firmę, webinar może być dla Ciebie ciekawą formą promocji. Pokaż, co się dzieje w Twoim zakładzie fryzjerskim. Stwórz cykliczne sesje Q&A, w trakcie których różni specjaliści z Twojej firmy będą odpowiadać na pytania użytkowników zadawane na chacie.

2. Dostęp premium
Jeśli oferujesz usługi w różnych pakietach, to w zamian za zapis do bazy, podaruj ludziom ograniczony czasowo dostęp do konta premium. Dzięki temu przetestują Twoją platformę, a jak im się spodoba, to zdecydują się na zakup. Ty nie stracisz na tym, że podarujesz komuś 7-dniowy dostęp, a możesz dużo zyskać. Klient nabierze do Ciebie większego zaufania, gdy zobaczy, że jesteś na tyle pewien swojego produktu, że udostępniasz go do wypróbowania.

3. Ebook
To chyba najbardziej popularna forma lead magnetu. Pozwala przekazać bardzo różnorodne treści. Może mieć postać poradnika, zeszytu ćwiczeń, niedostępnego nigdzie indziej opowiadania, instrukcji, raportu i tym podobne. Tak naprawdę wiele zależy od charakteru Twojej działalności i kreatywności. Warto zadbać by ebook był interesujący, ale też atrakcyjny wizualnie. Lepiej będzie się go czytało, jeśli zostanie wzbogacony o tematyczne grafiki.

ebook

4. Dostęp do tajnej grupy
Dobrym pomysłem jest stworzenie grupy, która będzie dostępna wyłącznie dla osób zapisanych do Twojej bazy. Bardzo łatwo stworzysz taką grupę na Facebooku. Jeśli wybierzesz odpowiednie ustawienia, to może być ona zupełnie niewidoczna (nawet w przypadku próby wyszukania) dla nieuprawnionych użytkowników. Tematykę grupy warto dobrać tak, aby była powiązana z działalnością Twojej firmy. Nie musi ona dotyczyć wszystkich usług, które oferujesz. Porusz tylko jeden, węższy temat i stwórz grupę, w której będą pojawiały się odpowiedzi na najczęstsze pytania. To, co jest warte uwagi w grupach to fakt, że porad mogą udzielać nie tylko Twoi pracownicy, ale także inni klienci, którzy znają się na danym temacie. Dzięki temu wokół Twoich produktów czy usług tworzy się aktywna społeczność.

5. Wsparcie
Jeśli oferujesz produkt, którego większość osób nie zna, to odbiorcy mogą oczekiwać od Ciebie wsparcia. Naucz ich, jak korzystać z narzędzia. Przy okazji wyeksponuj jego zalety. Pokaż użytkownikom, jak optymalnie używać Twojego produktu. To wszystko możesz zrobić w tajnej grupie. Inną opcją jest jednak umożliwienie komunikacji jeden do jednego. Poinformuj użytkowników, że gdy dołączą do Twojej społeczności, będą mogli 24 godziny na dobę kontaktować się z jednym z ekspertów na Skype czy za pomocą innego komunikatora. Oczywiście, ta druga możliwość wymaga zaangażowania dużo większych zasobów, ale jest też większym wyróżnieniem dla klienta.

6. Specjalne oferty
W zamian za zarejestrowanie w Twoim sklepie czy zapis do newslettera użytkownik może otrzymywać specjalne oferty, które nie są dostępne dla innych. Od czasu do czasu zaproponuj takim osobom rabat. Możesz stworzyć ze swoich produktów pakiet w atrakcyjnej cenie. Twoich odbiorców interesują Twoje produkty, będą więc szczęśliwi, mogąc skorzystać z nich w niższej cenie czy atrakcyjnych pakietach.

team 7. Możliwość testowania produktów
Załóżmy, że często wypuszczasz na rynek nowe produkty. Zastanów się więc nad daniem szansy wybranym użytkownikom, aby je testowali jeszcze zanim towar trafi na rynek. Oni zyskają dostęp do nowości przed innymi. Poza tym poprzez swoje opinie wpłyną na to, jak produkt będzie wyglądał ostatecznie i czy w ogóle trafi do regularnej sprzedaży. Ty natomiast zyskasz dodatkowych testerów, dzięki czemu będziesz miał większą pewność co do jakości każdego produktu i z większym prawdopodobieństwem będziesz mógł spodziewać się dobrego przyjęcia przez konsumentów.

8. Materiały wideo
Dobrą alternatywą dla ebooka może być materiał wideo. Ludzie chętnie oglądają krótkie filmiki na interesujący ich temat. Stwórz nagrania szkoleniowe, materiały „z życia firmy” albo nieprezentowane nigdzie indziej usunięte sceny z filmu reklamowego marki. Jeśli wiesz, że Twoja grupa docelowa chętniej ogląda niż czyta, to twórz dla nich nagrania. Nie przejmuj się, jeśli na początku nie będziesz miał profesjonalnego sprzętu. Najpierw zobacz, czy Twoje materiały się przyjmą i czy będziesz miał na nie dość pomysłów, a później ewentualnie inwestuj.

9. Kurs
Kursy to głównie domena szkoleniowców i osób, które chcą zwiększać rozpoznawalność swojej marki osobistej. Mają postać audio, materiałów do czytania czy wideo. Mogą być też połączeniem wszystkich trzech. Jeśli chodzi o kwestię dostępu, to kurs pobiera się na swój dysk albo realizuje na jakiejś platformie szkoleniowej. W tym drugim przypadku możesz dać dostęp użytkownikom na określony czas, co dodatkowo zmobilizuje ich, żeby nie odkładać nauki na później (bo np. później za tą samą wiedzę będą musieli już zapłacić).

kurs 10. Zdjęcia CC0
Jeżeli jesteś fotografem, to może warto za zapis do Twojej bazy podarować użytkownikom zdjęcia. Udostępnij je na podstawie licencji CC0, CC-BY albo innej. Plik z fotografiami możesz wysłać tylko raz w podziękowaniu za zapis. Twoi subskrybenci mogą też dostawać zdjęcia cyklicznie. Ponieważ obrazy są bardzo ważne, aby przyciągać uwagę i uatrakcyjniać treści, a nie wszyscy potrafią je tworzyć, wiele osób doceni Twoją pracę. Jeśli jesteś grafikiem albo innym twórcą, możesz udostępniać swoje dzieła na takiej samej zasadzie.

11. Podcast
Czasami warto postawić na materiały audio. Wiele osób słucha czegoś w trakcie jazdy samochodem czy podróżowania komunikacją miejską. Podcast wypełni czas w trakcie stania w kolejce czy wykonywania innych bezproduktywnych czynności. Osoby, które nie lubią, kiedy kolejne chwile przepływają im przez palce, będą Ci wdzięczne. Umożliwisz im wysłuchanie czegoś, co jest dla nich wartościowe. Wówczas nawet zwykłe, cyklicznie wykonywane prace domowe staną się przyjemniejsze.

12. Pierwszeństwo
Któż nie chciałby wiedzieć pierwszy, że w jego ulubionym sklepie szykuje się wyprzedaż? A gdyby tak dodatkowo zapewnić subskrybentom Twoich wiadomości możliwość szybszego skorzystania z promocji? Dzięki temu będą mieć największy wybór przecenionych produktów. Daj im dostęp do promocji na przykład na godzinę przed udostępnieniem ich wszystkim użytkownikom. To wyjątkowe wyróżnienie! Dodatkowo, presja czasu zadziała na subskrybentów mobilizująco.

subskrypcja13. Porady na e-maila
A może internauci z chęcią skorzystaliby z cyklicznych porad, których udzielałbyś e-mailowo? Jeśli doradzasz ludziom w życiu zawodowym czy prywatnym, jesteś couchem albo doradcą, to taki pomysł może być strzałem w dziesiątkę. By zbudować silniejszą relację z użytkownikami i lepiej odpowiadać na ich potrzeby, włącz ich do działania, skłaniając do zadawania pytań. Wtedy Twoje porady będą dotyczyły konkretnych problemów, z którymi mierzą się akurat użytkownicy.

14. Ciekawostki i nowości z branży
Twoja grupa docelowa żywo interesuje się tym, co dzieje się w branży. Dlaczego nie postawisz na informacje o nowościach? Udostępniaj użytkownikom ciekawostki i wybrane fakty. Stań się dla nich rzetelnym źródłem informacji.

15. Próbka produktu
Sklepy z kosmetykami, gabinety fryzjerskie czy producenci preparatów chemicznych mogą sprawdzić skuteczność próbek produktów. Podaruj kosmetyk za zapis albo zapowiedz, że subskrybenci otrzymają próbki, gdy dokonają zakupu powyżej jakiejś kwoty, a także w ramach różnych okazji. Kto nie ucieszyłby się, gdyby zawsze z okazji urodzin dostawał próbkę i bon na zakupy?

16. Newsletter
To bardzo popularna forma, która jest pomocna w budowaniu relacji. W ramach newslettera można wprowadzać część z wymienionych wcześniej pomysłów. Warto mieć na swoje wiadomości jakiś pomysł. Jeśli prowadzisz firmowego bloga, to powiadamiaj o nowych wpisach, dzięki czemu użytkownik żadnego nie przegapi. Zastanów się, co jeszcze mógłbyś dać ekstra swojej grupie docelowej. Jeśli Twoi odbiorcy są mobilni i wiesz, że chętnie pojawiliby się na jakimś zjeździe, to możesz organizować dla nich specjalne spotkania. Oczywiście, od branży zależy, jaki będą miały charakter. A gdyby odbyły się w przestrzeni wirtualnej… fani gier chętnie spotkają się online, by razem pograć w ulubioną strzelankę.

wiadomość17. Jednorazowy rabat
Często stosowaną praktyką jest rabat na pierwsze zakupy. Niech to będzie chociaż 10-15%, a zobaczysz, że ludzie chętnie skorzystają. Choć wiele osób się do tego nie przyznaje, wszyscy łapiemy się na haczyk obniżek cenowych.

18. Darmowa wysyłka
Czasami wystarczy zapewnić darmową wysyłkę czy zwrot towaru w razie, gdyby nie pasował. Dobrym przykładem jest marka Zalando, która zapewnia obie te rzeczy, a do tego każdy ma możliwość zwrotu aż przez 100 dni. Takie prokonsumenckie podejście zwiększa nie tylko ilość rejestracji w sklepie, ale także ilość zakupów. Ludzie chętniej zamawiają produkty, jeśli wiedzą, że nikt nie będzie robił problemów, gdyby chcieli je jednak zwrócić. Osoby, które obawiają się robić zamówienia na ubrania przez Internet, tutaj nie mają przed tym oporów.

19. Darmowa konsultacja, wycena
Właściciele elastycznych, tworzonych pod klienta ofert mogą zapewniać darmową wycenę lub konsultacje. Mimo że wycena konkretnych działań dla firmy nie jest darmowa, bo ktoś musi poświęcić na nią czas, warto robić to niezobowiązująco. Ty nie masz pewności, że dana osoba stanie się Twoim klientem, ale jeśli poda swoje dane, byś mógł się z nią skontaktować, to może będzie zainteresowana w przyszłości. Konsultacje, podczas których wyjaśnisz na czym będą polegać Twoje działania, jeśli klient się na nie zdecyduje, także są wartościowe. Ludzie chcą wiedzieć za co płacą. By w ten sposób zbierać dane, przetestuj tak zwany callback.

20. Raty 0%
Dlaczego nie? W zamian za założenie konta w Twoim systemie użytkownik skorzysta z darmowych rat. Oczywiście, będzie to działało tylko w sytuacji, w której oferujesz dość drogie produkty. Jeśli kosztują kilkaset złotych i więcej, to rozłóż klientom zakupy na kilka rat. Dzięki temu mniej „poczują” wydaną kwotę. Poza tym zyskasz w oczach tych klientów, których nie stać na wyłożenie od razu całej sumy.

konsultacje

Jak widzisz, możliwości jest wiele. Z pewnością znalazłyby się jeszcze inne pomysły na zbieranie leadów. Podana lista powinna Cię jednak zainspirować do poszukiwań własnych rozwiązań służących do budowania relacji i generowania leadów. Oczywiście, możesz łączyć podane tutaj sposoby tak, aby stworzyć dla Twojej grupy odbiorców propozycję nie do odrzucenia i dać im coś, z czego rzeczywiście skorzystają.

Autor: Joanna Marchlewicz

Specjalista ds. content marketingu

Posiada doświadczenie w przygotowywaniu treści dziennikarskich, blogowych i marketingowych.
W Pikseo zajmuje się tworzeniem contentu dla agencji oraz jej klientów.