16 lutego 2018

11 elementów, na które warto zwrócić uwagę przed wysyłką e-maili

11 elementów, na które warto zwrócić uwagę przed wysyłką e-maili

E-mail marketing może okazać się skutecznym sposobem na zwiększenie firmowej sprzedaży. Aby jednak tak było, należy zwrócić uwagę na kilka ważnych elementów, które wspólnie decydują o jakości wysyłanych wiadomości. Poznaj 11 czynników, które poprawią konwersję osiąganą dzięki elektronicznym przekazom.

1. Odbiorca

wiadomości e-mailNajważniejsza sprawa to ustalenie, kto jest odbiorcą mailingu. Im lepiej go poznasz, tym bardziej skuteczne będą Twoje wiadomości. Dowiedz się, kim są członkowie Twojej grupy docelowej. Zrozum ich motywacje i postaraj się poznać upodobania. Możesz też spróbować ustalić, jak mniej więcej wygląda dzień takiej osoby.

Wszystkie te elementy pomogą Ci podczas kolejnych etapów konstruowania wiadomości e-mail. Będziesz wiedział, jak powinien wyglądać odpowiedni przekaz, kiedy go wysłać, jakich słów użyć. Postaraj się więc maksymalnie skupić na ustaleniu jak największej liczby cech członków swojej grupy docelowej. Inaczej bowiem będziesz pisał do trzydziestopięcioletniego biznesmena z branży turystycznej, a inaczej do nastolatki, która interesuje się mangą. To oczywiście tylko przykłady, ale pokazują, jak bardzo różni mogą być odbiorcy wiadomości.

2. Czas wysyłki

czasCzas wysyłki jest jednym z tych elementów, które uda Ci się zaplanować na podstawie informacji zebranych o grupie docelowej. Znając tryb pracy swoich odbiorców, możesz mniej więcej przewidzieć, kiedy mają czas na odbieranie e-maili. Zadbasz, aby Twoja wiadomość znajdowała się na samej górze elektronicznej listy przekazów, a wówczas z większym prawdopodobieństwem zostanie otwarta i przeczytana. Użytkownik prędzej sprawdzi, o co chodzi w e-mailu, który jest pierwszy w kolejce, niż zapozna się z pięćdziesiątą wiadomością.

Oczywiście, sam czas wysyłki nie decyduje o powodzeniu akcji. Podobnie zresztą, jak i inne czynniki, które pojedynczo niewiele mogą zdziałać. Ich umiejętne połączenie może jednak znacznie poprawić efekty kampanii e-mail marketingowych.

3. Nadawca

nadawcaSkoro znasz już dokładnie odbiorcę, pomyśl o nadawcy. Oczywiście, będziesz nim Ty. Wybór konkretnego podpisu w skrzynce e-mailowej nie jest jednak prostą sprawą. Możesz bowiem zadbać, aby przy adresie wiadomości wyświetlało się imię i nazwisko, tylko imię, nazwa firmy i tak dalej. Samych podstawowych opcji jest bardzo dużo.

Ponownie zachęcamy więc, aby przyjrzeć się swoim odbiorcom. Jeśli są oni poważnymi przedsiębiorcami, to nie radzimy tytułować się samym imieniem, gdyż nie spowoduje to, że odbiorca obdarzy Cię zaufaniem. Raczej pomyśli, że jesteś spamerem. Uważaj też z kreatywnością, bo jeśli przesadzisz, adresat Twojego e-maila nawet w niego nie kliknie.

Dopasuj więc swój podpis do grupy odbiorców, a także branży, w której działasz. Zastanów się, na jakim wizerunku Ci zależy. Jeśli rozwijasz markę osobistą, będziesz podpisywał się inaczej niż wtedy, gdy jesteś częścią wielkiej korporacji. W żadnym z tych wypadków wybór nie będzie jednak prosty. Rozważ różne czynniki!

4. Tytuł e-maila

wiadomości e0mailZapewne dobrze wiesz, że tytuł komunikatu odgrywa istotną rolę, kiedy chcesz zwrócić uwagę odbiorcy. To właśnie krótki nagłówek e-maila, który użytkownik zobaczy jeszcze przed otwarciem wiadomości, zadecyduje, czy w ogóle do niej zajrzy. Podobnie jak wspomniane wcześniej elementy, także i tytuł powinien nawiązywać do tego, co już wiesz o swoich adresatach.

Jeśli masz świadomość ich problemów, ważnych dla nich spraw, możesz pomóc w ich rozwiązaniu i załatwieniu. Powinieneś już w tytule nawiązać do zagadnienia, w którym chcesz wesprzeć użytkownika. Innymi sposobami przyciągnięcia uwagi mogą być też: nietypowa gra słów, zamieszczanie cyfry czy postawienie pytania, na które odpowiesz w treści.

Pamiętaj jednak, aby testować różne formy. Jeśli cały czas będziesz starał się zwrócić uwagę użytkownika tylko w jeden sposób, to możesz go szybko zniechęcić. Ponadto wszystkim nieco opatrzyły się już często używane zwroty, mające nakłonić do otwarcia e-maila. Postaraj się więc, aby tytuł nie był tylko pustym frazesem. Kiedy obiecujesz, że użytkownik znajdzie coś w środku wiadomości, to niech rzeczywiście będzie tam to, czego oczekuje. Inaczej skutecznie go do siebie zrazisz.

5. Występowanie zakazanych zwrotów

zwrotyCzasami, jeśli nie będziesz ostrożny, Twoja wiadomość może nie zostać przepuszczona przez filtr antyspamowy. Istnieją słowa, które z automatu sprawiają, że e-mail jest zatrzymywany i wcale nie dociera do adresata lub wpada do folderu SPAM w jego e-skrzynce.

Poza tym różne słowa budzą rozmaite skojarzenia. Kiedy masz do wyboru słowa o różnym zabarwieniu emocjonalnym, wybieraj te, które wiążą się z pozytywnym odbiorem. Staraj się też nie przesadzać z uświadamianiem adresatom, jak duże są ich problemy. To wcale nie spowoduje, że Twoja firma będzie się im dobrze kojarzyć.

Unikaj zwrotów typowo reklamowych, a z e-maila usuń określenia takie jak:

  • na pewno, prawdopodobnie, mam nadzieję itd.
  • gratis, pieniądze, kup,
  • oferta, propozycja,
  • teraz, już, zanim będzie za późno, tylko dzisiaj.

Filtr antyspamowy może odrzucić Twoją wiadomość z kilku powodów. Zależy to od ilości negatywnych ocen, jakie wystawi Twojemu e-mailowi. Zwróć uwagę na słowa pojawiające się w każdym obszarze wysyłanej treści. Znaczenie ma tytuł, główny tekst wiadomości, a także nazwa nadawcy. Jeśli w ogóle nie wypełnisz pola koło adresu e-mailowego, to będziesz mniej zaufanym nadawcą, niż gdybyś to zrobił i podał sensowne dane.

Poza przekazem słownym ważna jest także grafika i samo rozmieszczenie treści w e-mailu. O tym jednak przeczytasz w kolejnych podpunktach.

6. Główna treść wiadomości

treści e-mailKiedy już użytkownik dostanie od Ciebie wiadomość, a nawet ją otworzy, Twoim zadaniem jest zatrzymanie go na dłużej. W zależności od tego, kim jest odbiorca, takie musisz dobrać sposoby na zainteresowanie go Twoimi treściami. Bądź na przykład rzeczowy, zamieścić dane procentowe albo opinię klientów odnośnie do Twojej usługi. Możesz też dodać wideo albo jakiś inny element przykuwający uwagę.

Kiedy już stworzyłeś świetnego e-maila, wróć jeszcze raz do początku. Sprawdź, czy w kilku początkowych zdaniach zamieściłeś kwintesencję tego, co odbiorca znajdzie w dalszej części wiadomości. W zależności od skrzynki odbiorczej i urządzenia, na którym użytkownik odczytuje e-maile, pierwsze zdania mogą, ale nie muszą, pokazywać mu się jeszcze zanim kliknie w wiadomość. Te linijki tekstu będą zaletą Twojego e-maila, ale jeśli zapomnisz się im przyjrzeć, mogą również stać się dużym minusem komunikatu.

Pamiętaj, że to, czy zainteresujesz swoją grupę docelową, zależy od pierwszych kilku zdań. W całej treści zaś uważaj na zakazane zwroty i nie umieszczaj zbyt wielu linków, ponieważ to również nie jest mile widziane przez filtr antyspamowy. Zadbaj o formatowanie, aby e-mail wyglądał atrakcyjnie i aby wygodnie się go czytało.

7. Dane liczbowe

daneDobre wrażenie robią zazwyczaj różnego rodzaju dane. Może to być na przykład informacja o tym, jakie rezultaty osiągają osoby korzystające z Twoich produktów. Jeśli oferujesz usługi, zamieść informację o liczbie zadowolonych klientów. Trener personalny czy dietetyk przykładowo napisze, ile kilogramów tracą ludzie, dla których przygotowuje zbilansowaną dietę.

Możliwości jest naprawdę wiele, a to, w jaki sposób je wykorzystasz, zależy m.in. od Twojej oferty. Poza tym pamiętaj, że nie każdy e-mail jest sprzedażowy, więc zamieszczone dane mogą dotyczyć także kwestii bardziej ogólnych. Zastanów się, co może korespondować z Twoją branżą.

Możesz użyć liczb także w wypunktowaniu albo tytule, np. „Ranking 10 najważniejszych trendów…” albo „5 sposobów na…”.

8. Dobór i rozmieszczenie grafiki

grafikaJeśli chcesz, aby Twój e-mail wyróżniał się na tle innych wiadomości, zastanów się, jaka grafika będzie do niego pasować. Nie musi to być najbardziej oczywisty wybór, ponieważ zaskakujące zdjęcia potrafią na dłużej zapaść użytkownikom w pamięć. Postaraj się tylko, aby nie przesadzić, gdyż we wszystkim ważny jest umiar.

Grafika nie może być za duża, ponieważ wpływa to negatywnie na dostarczenie wiadomości. Poza tym zdjęcie powinno się wygodnie oglądać. Cały sposób prezentacji treści będzie zależał od tego, jakiego typu e-maila wysyłasz. Jeśli ma być to pierwsza wiadomość w ramach strategii cold mailingu, to możesz zamieścić w niej jakiś obraz (ale niekoniecznie) i niedługi tekst.

Grafiki częściej pojawiają się w e-mailach, które są automatycznie wysyłane do wielu odbiorców. Bardziej profesjonalnie od samego tekstu wygląda wiadomość opatrzona zdjęciem, np. produktu, który właśnie jest w promocji.

Zwróć uwagę na miejsce grafiki w e-mailu. W Internecie znajdziesz raporty poświęcone zagadnieniu eyetrackingu, czyli kwestii ruchu gałek ocznych podczas kontaktu z tekstem i obrazem. Zajrzyj na przykład do podsumowania „Eyetracking w e-mail marketingu 2013”. Tego typu dane są pomocne podczas umiejscawiania poszczególnych elementów w wiadomości.

To, w jaki sposób czytamy i zapoznajemy się z różnego rodzaju treściami, zmienia się na przestrzeni lat. Zaczynamy korzystać z coraz to nowszych urządzeń, więc przyzwyczajamy się do odmiennych sposobów odbioru przekazów. Czasami przydatne może być zlecenie badania eyetrackingowego specjalnie dla Twojej firmy.

9. Wezwanie do działania

wezwanie do działaniaKolejny element, o który powinieneś zadbać w swojej komunikacji e-mailowej, to Call To Action. Napisz, jakie działanie ma wykonać użytkownik, kiedy już zapozna się z treścią Twojej wiadomości. Dzięki temu zwiększysz ilość reakcji. W e-mailu może pojawić się kilka CTA. Nie przesadź jednak z ilością i ze zróżnicowaniem wezwań, bo odbiorca się pogubi.

Najlepiej rozsądnie umieszczaj CTA, uwzględniając długość e-maila. Poza tym dobrze jest wymagać jednego typu działania zamiast kilku różnych, np. w jednej wiadomości zachęcaj tylko do skorzystania z promocji. Nie pisz już o korzyściach polubienia firmy na Facebooku. O tym powiadomisz odbiorców w kolejnym e-mailu.

Uważaj też na ilość linków, które zamieścisz w treści. Filtry antyspamowe są na nie wrażliwe, więc nie przesadź z ich liczbą.

10. Atrakcyjnie również na mobile’u

telefonUrządzenia mobilne generują obecnie spory procent ruchu. Nie możesz więc pominąć kwestii wyglądu Twoich wiadomości na smartfonach i tabletach. Postaraj się, aby na każdym urządzeniu Twój e-mail prezentował się bez zarzutu. Szkoda bowiem stracić potencjalnych klientów, którzy czytają wiadomości na urządzeniach mobilnych.

Nim wyślesz swój przekaz sprawdź, jak Twoje treści prezentują się na telefonie komórkowym. Dzięki temu zwiększysz konwersję i osiągniesz lepsze efekty marketingowe, a o to przecież chodzi.

11. Dobre narzędzie pocztowe

to jest dobrePoza elementami graficznymi i tekstowymi ważny jest także aspekt narzędzia pocztowego. Jeśli korzystasz z niedopracowanego programu, nieposiadającego certyfikatów bezpieczeństwa, to niestety dostarczalność Twoich e-maili może być niska. Po prostu filtr antyspamowy częściej będzie uznawał Twoje przekazy za niepożądane i niechciane treści.

Lepiej zainwestuj w skuteczne narzędzia. Wtedy e-maile nie tylko będą częściej docierać do adresatów, ale istnieje także szansa, że nie wylądują w „Ofertach” w skrzynce odbiorczej. Dzięki temu będą częściej otwierane i czytane.

Jak widzisz, jest wiele czynników, które wpływają na skuteczność e-mail marketingu. Postaraj się stopniowo poprawić jakość każdego z tych elementów, a gwarantujemy, że komunikacja Twojej marki będzie bardziej skuteczna.

komentarz

Daj znać w komentarzach, jeśli artykuł okazał się dla Ciebie pomocny lub napisz, jeśli przyszedł Ci do głowy jakiś inny ważny czynnik, który warto wziąć pod uwagę, wysyłając firmowe e-maile.

Oceń ten artykuł

Średnia ocen użytkowników 0 / 5. Ilość głosów użytkowników 0

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Darmowa wycena:

    *Wyrażam zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i informacji handlowych od Pikseo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej ) w celu promocji usług Pikseo w tym m.in. przedstawienia informacji o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.
    Polityka Prywatności